    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Pentax K-x - prośba o opinie
    Date: Mon, 8 Feb 2010 10:28:24 +0100
    <hj5mjd$7pj$1@inews.gazeta.pl> <hj6996$pgm$1@sunflower.man.poznan.pl>
    <hj7h8r$gg6$1@inews.gazeta.pl> <hj7nkh$5j0$1@sunflower.man.poznan.pl>
    <hj8o0p$ljd$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@g...mierzwiak.com>
    <hjlhg0$67c$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@g...mierzwiak.com>
    <hjq80t$kru$1@inews.gazeta.pl> <hjqal4$6j3$1@news.onet.pl>
    <hjqic3$no1$1@inews.gazeta.pl> <hjrb53$pa5$1@news.onet.pl>
    <hjta01$m2j$1@inews.gazeta.pl> <hjveu1$b1d$1@news.onet.pl>
    <hk1o6g$ova$1@inews.gazeta.pl> <hk26be$u7q$1@news.onet.pl>
    <hk4b0a$itk$1@inews.gazeta.pl> <hk4tmk$r3k$1@news.onet.pl>
    <hk50id$9or$1@inews.gazeta.pl> <hk5t79$h4e$1@news.onet.pl>
    <hk7nq6$qan$1@inews.gazeta.pl> <hk9nvm$os2$1@news.onet.pl>
    <hkm6t3$bdq$1@inews.gazeta.pl>

    "dominik" <u...@d...net.pl> napisał:

    > Korelacja przede wszystkim tyczy sąsiednich pikseli i algorytmów
    > odszumiania, a nie samego materiału. Ten wpływ raczej jest zupełnie
    > pomijalny.

    Zacytuję Ciebie - szczerze watpię:-). Wszystko zalezy od stopnia
    nieidealności materiału i jego obróbki podczas wytwarzania matrycy.

    > Szczerze wątpię, ale nic :)

    Czyli znów mamy rozbieżność pogladów.

    > Akurat przepisałem to z wiki by nie było wątpliwości :)
    > To gdzie ten szum? Przy odczycie czy przy pobieraniu danych (światła) do
    > komórki? :)

    I tu i tu? :-)

    > Chyba tak średnio, bo nie łapiemy fotonów, tylko elektrony, które wybijają
    > się pod wpływem światła. Z tymi częściami to nie byłbym pewien, bo cośtam
    > uczeni wspominają o częściach, ale póki co to raczej dobre założenie.

    Ale - jeden foton może wybic co najwyżej jeden elektron. W związku z tym
    przy małej ilości padajacych fotonów również ilości wybijanych elektronów sa
    znikome - i nie ma możliwości wybicia np. 2.5 elektronu. Powoduje to, że
    jesli będziemy rejestrowali ilość wybijanych elektronów w równych odstepach
    czasu to nawet przy idealnym systemie rejestracji ilości te bedą się
    zmieniały dla poszczególnych odczytów - co też jest źródłem szumów.

    > Zdecydowanie nie :)
    > przepiszę Ci z wiki: "Kwantyzacja to nieodwracalne nieliniowe odwzorowanie
    > statyczne zmniejszające dokładność danych przez ograniczenie ich zbioru
    > wartości."
    > To nie jest szum związany z tym procesem, a z małą liczbą światła. To
    > jeszcze działa "analogowo".

    OK - złapałeś mnie na błędzie w nazewnictwie. Wyłazi to, że ostatni egzamin
    z przetwarzania sygnałów zdawałem ponad 30 lat temu, a wiedza nieużywana
    zanika:-( Ale chyba w sumie osiąneliśmy zgodność w kwewstii tego, ze
    kwantowa natura światła jest jednym ze źródeł szumu ujawniającym się tym
    silniej im mniejsze natężenie światła, krótszy czas ekspozycji i mniejsza
    powierzchnia komórki światłoczułej matrycy.

    > Jak kiedyś taki układ będzie kosztował grosze to czemu nie? Już teraz są
    > aparaty breloczki do kluczy za kilka złotych.

    A po co w takim aparacie breloczku matryca aż wielkości APS-C? Żeby
    breloczek był większy, droższy i odpowiednio ważył? Zauważ, że im większa
    matryca tym optyka musi byc wieksza i cięższa - nawet jeśli ma mieć jasnosć
    8...
    Powtórzę - jesli ktoś ma wymagania zredukowane do poziomu aparatu -
    breloczka z optyką fix-focus to nie potrzebuje matrycy APS-C i wkładanie jej
    do takiego aparatu nie ma sensu.

    > Według mnie trzeba by było mieć naprawdę wyraźny powód uniemożliwienia
    > wyłączenia takiej funkcji.

    Wystarczająco ważnym powodem może być brak jakichkolwiek zalet jej
    wyłączenia. Oczywiscie aby tak było - funkcja ta musi być odpowiednio dobrze
    zrealizowana - co w omawianym przypadku się nie udało.

    > Akwizycji? No ok, ciekawiło mnie wyżej czemu nie używasz tego słowa.
    > Ale teraz się gubię.

    Nie rozumiem Twojego zagubienia. A jeśli przedtem nie używałem tego słowa -
    prawdopodobnie po prostu nie odczuwałem takiej potrzeby - wystarczały mi
    inne słowa. Nasz język jest na tyle bogaty, ze często ten sam problem można
    opisać różnymi słowami.

    > Jak masz gładki obraz to pewnie tak. Ale na to chyba nie liczymy dalej? :)

    A... dla niezbyt gładkiego obrazu nie da się już szumu programowo podłożyć?

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)