    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Pentax K-x - prośba o opinie
    Date: Thu, 21 Jan 2010 10:36:52 +0100

    On Thu, 21 Jan 2010, dominik wrote:

    > RAW miał być formatem możliwie surowym, bez obróbki (lepszej czy gorszej).

    Prawdę mówiąc, takie założenie wydaje się być najlepsze.
    Ale z drugiej strony pociągałoby ze sobą, w przypadku użycia metod
    opartych na kompensacji (czyli "prawdziwego odszumiania", możliwie
    bezstratnego z p.widzenia "zżerania szczegółów") konieczność zapisywania
    kilku zdjęć.
    Z trzeciej strony, o ile Canon już ładnych parę lat temu chwalił
    się konstrukcjami opartymi na kompensacji robionymi czysto elektronicznie
    "na poziomie pikseli", to po prostu *nie ma* danych pomiarowych ani
    "czystego zdjęcia", ani kompensacji, bo nikt ich z matrycy nie
    'wyprowadza' (ani tym bardziej konwertuje do postaci cyfrowej),
    skoro korekty przeprowadzane są *przed* "przerzuceniem" danych
    z piksela.
    I co wtedy?
    RAW to czy nie RAW?

    > Odszumiać sobie można w swojej ulubionej wywoływaczce i osobiście to robię
    > bardzo często, ale równie dobrze jak chcę to mogę tego nie robić.

    Ale odszumiania opartego na kompensacji w ten sposób *NIE* zrobisz.

    I dla jasności: nie mam pojęcia, co tam Pentaks wetknął do "odszumiania".
    Czepiam się tego, że czepiasz się "ogólnie", nie wskazując, że wszystkie
    Twoje uwagi mają sens TYLKO o ile przyjmiemy, że chodzi o "odszumianie"
    polegające na przetworzeniu *jednego* *gotowego* zdjęcia (czyli tego
    samego, co możesz "zrobić w wywoływaczce").
    Odszumianie odszumianiu nierówne...

    > Wszelkie portale porównujące wycinki z RAW teraz o kant tyłka - bo
    > nigdzie ktokolwiek nie porównywał szumu do pary z detalami w zależności od
    > czułości i stopnia odszumiania.

    A to jest *zupełnie* inna sprawa, z którą można się w 100% zgodzić.

    Problem polega na tym, że nie został opracowany (a przynajmniej nie jest
    powszechnie znany i przyjęty) algorytm określania jakości "szczegóły
    a szum", który pozwalałby w miarę obiektywnie porównać rzeczoną
    "jakość" *bez* względu na to, czy dane wejściowe zostały zepsute.
    Pozornie wydaje się to nietrudne - zmierzyć korelację między rzeczywistą
    treścią kadru a zdjęciem, z naciskiem na szczegóły (wysokie częstotliwości
    próbkowania).
    Algorytmy "upiększające" obraz polegną - próbując powycinać szumy
    "kolorowe", coś co "przypomina abberację chromatyczną" i powodując
    podobne "ulepszenia" powinny znacząco pogorszyć ową korelację.
    Nawet, jakby obraz "ładniej wyglądał".
    Mamy tylko drobny problem: zorganizowania tablicy testowej,
    obejścia wpływu "rozmycia" powodowanego przez obiektyw oraz obejścia
    wpływu przesunięć fazowych (obrócenia o "część piksela") i to
    w dwu osiach.
    No i jakos nie widać gotowego "standardu" pomiarów :D

    I te wszystkie tzw "pomiary" są naprawdę czysto organoleptycznym
    opisem odczuć autora testu.

    [...]
    > Powtarzam milion razy - chodzi o to że skłamano w menu aparatu.

    Ale takim kłamstwem będzie również użycie mydlanego obiektywu :]

    E tam, ja się nie oburzam ;)

    pzdr, Gotfryd