  • Data: 2010-01-21 07:24:39
    Temat: Re: Pentax K-x - prośba o opinie
    Od: dominik <u...@d...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2010-01-21 07:40, Marek Wyszomirski wrote:
    > Nie pojmuję jednego zjawiska. Używam lustzranek cyfrowych Pentaxa od 6 lat,
    > w tym od ponad 3 lat ze stabilizacją (przedtem K10D, obecnie K20D). W obu
    > tych puszkach stabilizacja daje mi zysk 3EV lub trochę więcej (wiem, bo sam
    > to wielokrotnie sprawdzałem). A osoby, które nigdy Pentaxa nie miały
    > uparcie twierdzą, ze stabilizacja w Pentaxach jest słaba i daje około 1EV
    > lub mniej...

    Ależ Ci to łatwo wytłumaczę:

    Po pierwsze nie rozmawiamy ani o K10D, ani o K20D, a samo pentaks nie
    znaczy tego samego. Dodatkowo - fizykalia tych aparatów się znacząco
    różnią, a to jest nie bez znaczenia (rozmiar, wada).

    Po drugie - stabilizacja nie znaczy zawsze dokładnie tego samego. Jak
    trzymasz aparat to masz do czynienia z małymi drganiami wynikającymi z
    trzymania aparatu i większymi wynikającymi z ruchów rąk. Stabilizacja
    pewnie radzi sobie z konkretnymi lepiej, a Ty sam jesteś w stanie lepiej
    utrzymać aparat bez chwiania się.

    Po trzecie - czynnik relatywności. Jak ktoś wytestował 10 aparatów to jest
    bardziej wiarygodny niż ktoś kto używa jednego cały czas. Chodzi jednak o
    to, że jak na jednym wychodzi mu lepiej, a na innym gorzej to możesz
    porównać oba te do siebie. Inna osoba może stwierdzić zupełnie inaczej,
    ale pewnie też będzie relatywnie do siebie podobnie. Tym samym jak Ty
    dostaniesz moją alfę to stwierdzisz że stabilizacja jest o kant tyłka.

    Po czwarte - nie bez znaczenia jest grip, lampa itd. Te elementy raczej
    dodają efektywności bo aparat jest bardziej bezwładny.

    Po ostatnie - Twój test może się mocno różnić. Bo inne parametry, inna
    odległość, czy inne kryteria odbioru. To też nie bez znaczenia po prostu.
    W detalach może tkwić spory błąd.

    Oczywiście pewnie 3EV jest u Ciebie normą. Dla osoby potrafiącej trzymać
    aparat i będącej do niego przyzwyczajonej to nie szokuje. Ale tu mowa o
    innym aparacie, kimś kto ma go tylko na testy itd. Pewnie się mniej
    przykłada, ale interpretować można tylko wynik relatywnie do innych
    podobnych testów.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564