    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: Patrz w lusterka, mercedesy są wszędzie
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    <1...@4...net>
    <4...@p...pl.invalid>
    Date: Sun, 15 Sep 2013 13:55:38 +0200

    Dnia Sun, 15 Sep 2013 13:12:28 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > I masz rozdzielone - obowiązkowe OC z funduszem gwarancyjnym i
    > regresem w przypadku pijaków, świadomych uszkodzeń itp. oraz
    > dobrowolne AC. To nie jest zły system.

    System z racji obowiązkowości, musi mieć ogromne ograniczenia.
    Te ograniczenia po prostu dużo kosztują - powstaje wieli system
    nieefektywny finansowo.

    Im bardziej ograniczy się część obowiązkową, tym bardziej sprawna finansowo
    będzie część pozostała, nieobowiązkowa.

    A założyć należy że bazą dla obowiązku ubezpieczenia, jest nie ochrona
    sprawcy, a jedynie poszkodowanego.
    Bo chodzi o to żeby poszkodowany nie został bez środków - powiedzmy że z
    tym można się zgodzić.
    I dlatego ochrona obowiązkowa powinna obejmować jedynie interes tego
    poszkodowanego.

    Ochrona interesu sprawcy (czyli mojego własnego), to już powinna być
    indywidualna decyzja każdego kto chce swój interes zabezpieczeać.

    I dopiero to pozwoli na zastosowanie podstawowych zasad wyboru
    ubezpieczenia.
    Czyli przede wszystkim ubezpieczanie się wyłącznie od ryzyka na którego
    poniesienie mnie nie stać.
    Druga ważna sprawa to wpływ ubezpieczyciela na zachowanie sprawcy, czyli
    jakieś dodatkowe warunki umowy, wyłączenia itp.

    Warunki zawierania polis AC są dużo zdrowsze.