  • 11. Data: 2014-01-30 12:01:14
    Temat: Re: Parametr isolate przy wysokich napięciach
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    news:lccp5h$st9$1@portraits.wsisiz.edu.pl...
    > Tak swoją drogą jaki transoptor mógłbym zastosować celem odizolowania
    > czujnika od MCU? Co prawda urządzenie będzie mierzyło tylko
    > promieniowanie tła, więc na dobrą sprawę nie ma tutaj wielkich wymagań.
    > Z drugiej strony nie chciałbym ograniczać możliwości tuby, która może (o
    > ile mi wiadomo) generować impulsy z częstotliwością około 2 kHz.
    >
    > Jest jakaś istotna różnica pomiędzy zwykłym transoptorem, w którym
    > fototranzystor zwiera linię do masy, a takim z wyjściem logicznym?

    Moja wiedza o transoptorach (stan na 15 lat temu - kombinowałem z
    połączeniem RS232-RS232 przez pętle prądowe).
    1. Transoptory w których elementem wyjściowym jest fototranzystor - są wolne
    (czasy reakcji OIDP rzędu 30-50us).
    2. Transoptory zawierające fotodiodę + tranzystor - mają mniejsze CTR, ale
    są szybsze (czasy reakcji rzędu chyba 5-10us).
    Kolejne metody przyspieszenia pracy takiego transoptora:
    - zasilenie fotodiody ze stałego napięcia (a nie z kolektora tranzystora).
    Można też to uzyskać zasilając fotodiodę z kolektora przez RC - chodzi o to,
    aby w czasie przełączania nie było ujemnego sprzężenia z kolektora na bazę
    przez pojemność fotodiody.
    - ograniczenie zmian napięcia KE tranzystora w transoptorze - np. kolektor
    do bazy kolejnego tranzystora (npn lub pnp),
    - zapobieganie nasycaniu tego sterowanego tranzystora,
    - przepuszczenie pewnego minimalnego stałego prądu przez diodę IRED (aby
    włączanie (włączałem małym prądem) nie wymagało przeładowania jej
    pojemności),
    Tymi metodami udawało mi się uzyskać z TLP112 pewne 100kb/s na 100m przy
    zasilaniu jedynie z RS232 (dwie pętle po 3mA). Czasy przełączania (z tymi
    100m kabla w układzie) mieściły się między 1,1us a 3,2us (przy zmianie CTR w
    zakresie 14%...58% (takie miałem dwie skrajne sztuki)).
    3. Transoptory z wyjściem logicznym są szybkie, bo w środku wzmacniacz
    stosujący pewnie te opisane powyżej metody i do tego pracujące przy 10 razy
    wyższych prądach niż moje (co daje jeszcze wyższą szybkość). Nie miałem tyle
    prądu więc w ogóle się nimi nie zainteresowałem.
    P.G.

  • 12. Data: 2014-01-30 20:13:15
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-01-30 12:01, Piotr Gałka pisze:

    > Moja wiedza o transoptorach (stan na 15 lat temu - kombinowałem z
    > połączeniem RS232-RS232 przez pętle prądowe).

    Tak się zastanawiam... Czy przypadkiem nie wystarczy zastosować
    najzwyklejszy transoptor z fototranzystorem, gdzie czas włączania i
    wyłączania mierzy się w mikrosekundach? Skoro martwy czas tuby określają
    milisekundy, nie powinno to mieć żadnego znaczenia, prawda?

  • 13. Data: 2014-01-30 21:24:43
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > wyłączania mierzy się w mikrosekundach? Skoro martwy czas tuby określają
    > milisekundy, nie powinno to mieć żadnego znaczenia, prawda?

    Możliwe, ale pytałeś o różnice między zwykłymi i cyfrowymi.
    P.G.

  • 14. Data: 2014-01-30 21:48:57
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2014-01-30 20:13, Atlantis pisze:

> [...]
    > wyłączania mierzy się w mikrosekundach? Skoro martwy czas tuby określają
    > milisekundy, nie powinno to mieć żadnego znaczenia, prawda?

    O ile czas impulsu jest dość duży aby jednak coś na wyjściu się
    pojawiło. Jak szybko zniknie to już kolejny temat. No i o ile będziesz
    miał gdzieś tam jakiegoś Schmitta czy coś. W każdym razie bywa, że przy
    dużych czasach trzeba zadbać o zbocza.

    Pozdrawiam

    DD

  • 15. Data: 2014-01-31 20:31:51
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-01-30 21:48, Dariusz Dorochowicz pisze:

> [...]
    > pojawiło. Jak szybko zniknie to już kolejny temat. No i o ile będziesz
    > miał gdzieś tam jakiegoś Schmitta czy coś. W każdym razie bywa, że przy

    Hmm... Przeszukuję teraz katalogi sklepów w poszukiwaniu jakiegoś
    transoptora z bramką. Niestety z tego co widzę większość układów w
    rodzaju 6N137 ma rekomendowane napięcie zasilania pomiędzy 4,5 a 5,5V.
    Ja muszę zasilić to 3,3V. Za czym powinienem się rozglądać?

  • 16. Data: 2014-02-01 09:14:31
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-01-29 09:23, Michał Baszyński pisze:

    > jednak będzie miał - zmieni się przełączania próg komparatora na drugim
    > OpAmp, może to wymagać korekty (dzielnika lub wzmocnienia pierwszego OpAmp)

    Rzuciłem okiem na schemat czujki z zestawu AVT5204, tak wykorzystany
    został identyczny blok wzmacniacza. Wartości elementów są identyczne,
    ale zasilanie wynosi 3,3V. Tak więc raczej nikt nie zaprzątał sobie
    głowy przeliczaniem.

    A może dobrym pomysłem będzie wstawienie po drodze stabilizatora
    napięcia? Zasilenie wzmacniacza stabilizowanym napięciem (5V albo 3,3V)
    wpłynie chyba pozytywnie na stabilność czujki?

  • 17. Data: 2014-02-01 12:47:26
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2014-01-31 20:31, Atlantis pisze:

> [...]
    > rodzaju 6N137 ma rekomendowane napięcie zasilania pomiędzy 4,5 a 5,5V.
    > Ja muszę zasilić to 3,3V. Za czym powinienem się rozglądać?

    No to masz kłopot. Tak z pamięci to PC900, ale on jest wolniejszy.
    Nie masz tam nigdzie 5V? Bo te transoptory generalnie mają wyjście z
    otwartym kolektorem, więc samo połączenie do 3.3V nie jest kłopotem - ja
    tak z HCPL-0600 robię, ale mam do dyspozycji również 5V.
    No i może można zrobić zawsze układ ze zwykłym transoptorem ale z
    wyjściem z emitera... czasem są z wyprowadzeniem bazy, to można dać
    rezystor do bazy przyspieszający wyłączenie. Jest trochę metod
    przyspieszenia, tylko bez danych o tym, co masz na wejściu to trudno
    mówić o konkretniejszych rozwiązaniach, a pewnie i bez prób może się nie
    obyć, bo może trzeba będzie wybrać egzemplarz?
    A może popracować nad stroną "pierwotną" i dać tam mały timer
    wydłużający impulsy?

    Pozdrawiam

    DD

  • 18. Data: 2014-02-01 12:59:53
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

> [...]

    > rodzaju 6N137 ma rekomendowane napięcie zasilania pomiędzy 4,5 a 5,5V.
    > Ja muszę zasilić to 3,3V. Za czym powinienem się rozglądać?

    Tak na szybko to w TME znalazłem HCPL-9031, tylko nie dość, że ich na
    miejscu nie mają, to jeszcze kosztują...

    DD

  • 19. Data: 2014-02-01 13:52:25
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-02-01 12:59, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > Tak na szybko to w TME znalazłem HCPL-9031, tylko nie dość, że ich na
    > miejscu nie mają, to jeszcze kosztują...

    Zamówiłem HCPL-260L. Zobaczę jak się będzie sprawował.

  • 20. Data: 2014-02-01 15:42:46
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2014-01-30 06:49, Atlantis pisze:
> [...]
    > Z drugiej strony nie chciałbym ograniczać możliwości tuby, która może (o
    > ile mi wiadomo) generować impulsy z częstotliwością około 2 kHz.

    zrobiłem kiedyś układ izolowanego RS232 z pętlą prądową na zwykłych
    tanich CNY17-3 przyśpieszonych opornikiem bodajże 100kOhm pomiędzy bazą
    i emiterem. Z kilkunastu zrobionych sztuk wszystkie bezproblemowo
    chodziły na 57 600, nieliczne miały problemy na 115 200 (docelowo i tak
    miały dziać na maksymalnie 19200).

    --
    Pozdr.
    Michał