  • 1. Data: 2014-01-28 18:22:07
    Temat: Parametr isolate przy wysokich napięciach
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Projektuje właśnie płytkę pod licznik Geigera, który ma pracować w mojej
    stacji pogodowej. Tuba potrzebuje napięcia około 400V z przetwornicy
    (MC34063 + MOSFET + dławik).
    Zastanawia mnie kwestia odpowiedniej izolacji. Mogę po prostu zalać
    płytkę polem miedzi, ustawiając odpowiednio wysoki parametr isolate?
    Jeśli tak, to ile powinien on wynosić? A może powinienem raczej zostawić
    fragment płytki wolny od pola masy i na nim umieścić ścieżki pod wysokim
    napięciem?

    Niby przetwornice w świetlówkach kompaktowych są upakowane na małej
    płytce, ale wiadomo - lepiej uważać.

    Druga sprawa to inne układy. W tej chwili przyjąłem założenie
    konstrukcji modułowej. Główna (choć nie największa) płytka będzie
    mieściła ATmegę328, ENC28J60, RTC i pewnie jakiś czujnik. Tubę Geibera
    wraz z przetwornicą, wzmacniaczem i transoptorem umieszczę na osobnej
    płytce, co w razie czego ułatwi mi odsunięcie/zaekranowanie przetwornicy
    (potencjalne źródło zakłóceń) od elektroniki cyfrowej).
    Do tego oczywiście dojedzie jeszcze jakiś moduł zasilacza.
    Część czujników będzie umieszczona w ogóle w osobnej, niehermetycznej
    obudowie, ze względu na dokładność pomiaru.
    Czy takie założenia są słuszne? A może przesadzam i przetwornica
    pracująca 5 cm od ATmegi i kontrolera Ethernetu nie będzie im w niczym
    przeszkadzała?

  • 2. Data: 2014-01-28 18:51:31
    Temat: Re: Parametr isolate przy wysokich napięciach
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    > Projektuje właśnie płytkę pod licznik Geigera, który ma pracować w mojej
    > stacji pogodowej. Tuba potrzebuje napięcia około 400V z przetwornicy
    > (MC34063 + MOSFET + dławik).

    Jakim napięciem zasilania dysponujesz?

    > Zastanawia mnie kwestia odpowiedniej izolacji. Mogę po prostu zalać
    > płytkę polem miedzi, ustawiając odpowiednio wysoki parametr isolate?

    Możesz.

    > Jeśli tak, to ile powinien on wynosić?

    Kiedyś robiłem przetwornicę do Nixie. I przy napięciu wyjściowym 180V
    przebiło mi pomiędzy ścieżkami odległymi od siebbie o 0.8mm ale
    jeszcze przed diodą.

    > A może powinienem raczej zostawić fragment płytki wolny od pola masy
    > i na nim umieścić ścieżki pod wysokim napięciem?

    Też można.

    > Niby przetwornice w świetlówkach kompaktowych są upakowane na małej
    > płytce, ale wiadomo - lepiej uważać.

    Ale ścieżki wysokiego napięcięcia jednak są separowane...

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2014-01-28 19:36:38
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Jakim napięciem zasilania dysponujesz?

    Przy obecnych założeniach 5V. Przetwornica i wzmacniacz wzorowane na
    układzie zastosowanym w czujnikach projektu Radioactive@Home. Jeśli w
    trakcie testów okaże się, że potrzebne będzie jeszcze jedno, nieco
    wyższe napięcie, to po prostu zmodyfikuję zasilacz, który i tak
    powstanie na końcu.

    > Kiedyś robiłem przetwornicę do Nixie. I przy napięciu wyjściowym 180V
    > przebiło mi pomiędzy ścieżkami odległymi od siebbie o 0.8mm ale
    > jeszcze przed diodą.

    Ok, w takim razie może jednak zostanę przy rozwiązaniu z większą płytką,
    fragmentem bez pola masy i oddalonymi ścieżkami. :)

  • 4. Data: 2014-01-28 21:51:41
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    > Przy obecnych założeniach 5V.

    z 5V będzie ciężko wysterować MOSFETa z 34063... A jakbyś miał 9V, to
    możesz użyć równie taniego UC3843, który do flybacka nadaje się
    lepiej.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2014-01-28 22:36:00
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > z 5V będzie ciężko wysterować MOSFETa z 34063... A jakbyś miał 9V, to
    > możesz użyć równie taniego UC3843, który do flybacka nadaje się
    > lepiej.

    Myślałem o tym układzie:
    http://radioactiveathome.org/pl/sprzet/134-przetworn
    ica-dcdc-400v-z-uzyciem-dlawika

    Jednak na dobrą sprawę masz rację. Łatwiej będzie zwiększyć napięcie
    zasilania przetwornicy i zastosować np. STP6NK600Z. Właśnie z takiego
    rozwiązania korzystałem podczas moich wcześniejszych eksperymentów z
    tubą Geigera.

    Czy podniesienie napięcia zasilania wpłynie jakoś na działanie
    wzmacniacza (LM358). Schemat można znaleźć w tym archiwum:
    http://radioactiveathome.org/files/RadAc_V2.5.zip
    (plik Radioactive schematic.pdf)
    Nie trzeba będzie np. przeliczyć dzielników polaryzujących wejścia
    wzmacniaczy operacyjnych?

  • 6. Data: 2014-01-28 23:20:37
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    > Myślałem o tym układzie:
    > http://radioactiveathome.org/pl/sprzet/134-przetworn
    ica-dcdc-400v-z-uzyciem-dlawika

    Step-up może być na 34063 o ile użyjesz MOSFETa o niskim napięciu
    progowym.

> [...]
    > (plik Radioactive schematic.pdf)
    > Nie trzeba będzie np. przeliczyć dzielników polaryzujących wejścia

    Moim zdaniem - nie - tam się liczą proporcje. Ale zawsze można zmienić
    jeden czy dwa rezystory, gdyby był jakiś problem.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2014-01-29 09:17:40
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2014-01-28 22:36, Atlantis pisze:

    > Czy podniesienie napięcia zasilania wpłynie jakoś na działanie
    > wzmacniacza (LM358). Schemat można znaleźć w tym archiwum:

    na działanie wzmacniacza nie - ale wtedy na wyjściu nie będziesz miał
    napięcia kompatybilnego z wejściem uC.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 8. Data: 2014-01-29 09:23:58
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2014-01-29 09:17, Michał Baszyński pisze:
> [...]

    jednak będzie miał - zmieni się przełączania próg komparatora na drugim
    OpAmp, może to wymagać korekty (dzielnika lub wzmocnienia pierwszego OpAmp)

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 9. Data: 2014-01-29 22:08:47
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-01-29 09:23, Michał Baszyński pisze:

    > jednak będzie miał - zmieni się przełączania próg komparatora na drugim
    > OpAmp, może to wymagać korekty (dzielnika lub wzmocnienia pierwszego OpAmp)

    Czyli krótko mówiąc powinienem tak dobrać dzielnik złożony z R12 i R19,
    żeby napięcie na trzeciej nóżce LM358 wciąż wynosiło około 2V?
    Dzielnik R11 i R20 może pozostać bez zmian?

  • 10. Data: 2014-01-30 06:49:22
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Tak swoją drogą jaki transoptor mógłbym zastosować celem odizolowania
    czujnika od MCU? Co prawda urządzenie będzie mierzyło tylko
    promieniowanie tła, więc na dobrą sprawę nie ma tutaj wielkich wymagań.
    Z drugiej strony nie chciałbym ograniczać możliwości tuby, która może (o
    ile mi wiadomo) generować impulsy z częstotliwością około 2 kHz.

    Jest jakaś istotna różnica pomiędzy zwykłym transoptorem, w którym
    fototranzystor zwiera linię do masy, a takim z wyjściem logicznym?