  • 21. Data: 2014-02-01 17:24:30
    Temat: Re: Parametr isolate przy wysokich napięciach
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jeszcze jedno pytanie, może i głupie, ale wolę się upewnić teraz, niż
    żałować po zmontowaniu płytki. :)
    Mam na PCB przetwornicę z dużym kondensatorem foliowym 470 uF. Po
    drugiej stronie płytki, jest tylko pole masy i fragment ścieżki VCC.
    Kondensator nie będzie źródłem zakłóceń, w związku z ładunkiem, który
    się w nim gromadzi? Mogę pod tym kondensatorem (oczywiście po drugiej
    stronie PCB) umieścić stabilizator SMD i kondensatory tantalowe?

  • 22. Data: 2014-02-02 10:00:12
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Tak swoją drogą mam jeszcze jedno pytanie.
    Czy ma znaczenie na której płytce umieszczę transoptor? Są dwie możliwości:

    1) Transoptor na płytce z elektroniką cyfrową, bezpośrednio przy
    odpowiednich wyprowadzeniach MCU. Zasilanie i GND doprowadzone
    ścieżką/polygonem. Dwa kabelki łączą układ z płytką licznika Geigera,
    doprowadzając sygnał zapalający diodę.
    2) Transoptor na płytce z tubą Geigera. Dioda ścieżkami połączona z
    wyjściem wzmacniacza, z drugiej płytki doprowadzona osobna taśma złożona
    z trzech kabli: VCC odbiornika, GND i wejście licznika.

    Jak będzie bezpieczniej?

  • 23. Data: 2014-02-02 17:56:56
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2014-02-02 10:00, Atlantis pisze:
> [...]
    > wyjściem wzmacniacza, z drugiej płytki doprowadzona osobna taśma złożona
    > z trzech kabli: VCC odbiornika, GND i wejście licznika.

    A jakie jest kryterium?
    Bo to nie jest jednoznaczne. Nie mam pojęcia co tam z tego czegoś
    wyłazi. Nie to, żebym nie wiedział gdzie znaleźć, ale jakby trochę
    leniwy jestem. A od tego co wychodzi zależy to, co trzeba zrobić. W
    pierwszym podejściu dałbym transoptor możliwie blisko CPU, ale to może
    być również bardzo złe rozwiązanie. Może zależeć od warunków pracy rury
    i tego, co wokół i po drodze znajdować się musi.
    Pomyśl, jakie mogą być potencjalne źródła zakłóceń, jak również jak
    poprawnie zaprojektować płytki, z uwzględnieniem rozpływu prądów, nie
    tylko zasilających. I co się stanie jeżeli rozłączy się któryś z drucików.

    Pozdrawiam

    DD

  • 24. Data: 2014-02-03 10:58:51
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > wyjściem wzmacniacza, z drugiej płytki doprowadzona osobna taśma złożona
    > z trzech kabli: VCC odbiornika, GND i wejście licznika.

    Jeśli rozważać zakłócenia to rozwiązanie 1 jest moim zdaniem lepsze.
    Rozumiem, że do diody lecą linie z jakiegoś wzmacniacza. Wyjście wzmacniacza
    i LED są mniej wrażliwe na zakłócenia niż wejście licznika dlatego lepiej
    jak kabelek będzie między wzmacniaczem a LED niż między tarnzystorem a
    licznikem.
    W wariancie 2 dałbym jakiś filtr między kabelkiem a wejściem licznika.

    Stosowałem kiedyś TLP114A.
    http://www.farnell.com/datasheets/24741.pdf
    One mają ekran elektrostatyczny połączony z emiterem.
    Wydaje mi się, że takiemu ekranowi lepiej by było być na krótko połączonym z
    masą - czyli też wariant 1.
    P.G.