  • 1. Data: 2012-08-05 19:12:27
    Temat: Papierowa lina
    Od: "WM " <c...@N...gazeta.pl>

    Dlaczego zwykla tasma papierowa jest slaba,
    a po skreceniu w sznurek staje sie bardzo mocna?
    Czy, patrzac analogicznie, skrecony pasek blachy,
    powinien stac sie duzo mocniejszy?

    Skrecony w line papier toaletowy wytrzymuje ciezar czlowieka:
    http://www.youtube.com/watch?v=zK2hKiL4TKA&feature=r
    elated
    Tu test papierowej liny na obciazenie 190kG
    http://www.youtube.com/watch?v=myP4ByzVTtE

    http://www.youtube.com/watch?v=o6qgfdv2KsI
    http://www.youtube.com/watch?v=kNMwH30Euc8&feature=r
    elated

    WM

  • 2. Data: 2012-08-05 23:38:21
    Temat: Re: Papierowa lina
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Sunday, 5 August 2012 18:12:27 UTC+1, WM wrote:
    > Dlaczego zwykla tasma papierowa jest slaba,

    Papier ma bardzo wysoką wytrzymałość na rozciąganie, ale dużo gorszą na rozdzieranie.
    W stali rozdzierania nie ma, jest co prawda propagacja pęknięcia, ale to pęknięcie
    trzeba by było jakoś zainicjować. Samo się nie inicjuje, dlatego stal jest dużo
    lepszym materiałem konstrukcyjnym.
    Konrad

  • 3. Data: 2012-08-06 00:41:05
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    Konrad Anikiel <a...@g...com> napisał(a):

    > Papier ma bardzo wysok=B1 wytrzyma=B3o=B6=E6 na rozci=B1ganie, ale du=BFo g=
    > orsz=B1 na rozdzieranie. W stali rozdzierania nie ma, jest co prawda propag=
    > acja p=EAkni=EAcia, ale to p=EAkni=EAcie trzeba by by=B3o jako=B6 zainicjow=
    > a=E6. Samo si=EA nie inicjuje, dlatego stal jest du=BFo lepszym materia=B3e=
    > m konstrukcyjnym.

    Jednak blacha walcowana, lub przeciagany pret ma
    przetworzone okragle ziarna na dlugie ziarna wlokniste.
    Przez to material staje sie mocniejszy.
    Czy podobny efekt da sie uzyskac skrecajac blaszke?

    WM

  • 4. Data: 2012-08-06 07:29:50
    Od: "dybon" <d...@c...pl>

    Użytkownik "WM " <c...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Czy podobny efekt da sie uzyskac skrecajac blaszke?
    >
    > WM

    Spotkał się kolega kiedykolwiek z liną stalową?

    dybon

  • 5. Data: 2012-08-06 09:33:08
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    dybon <d...@c...pl> napisał(a):

    > Spotkał się kolega kiedykolwiek z liną stalową?

    Gdyby w takiej linie, zamiast drutu,
    uzyc cienko rozwalcowanej i skreconej blachy?
    Chodzi o uzyskanie analogii do skreconego papierowego sznurka.

  • 6. Data: 2012-08-06 11:12:19
    Od: Miroslaw Kwasniak <m...@i...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    WM <c...@g...pl> wrote:

    > Gdyby w takiej linie, zamiast drutu,
    > uzyc cienko rozwalcowanej i skreconej blachy?
    > Chodzi o uzyskanie analogii do skreconego papierowego sznurka.

    Nie to co chciałeś, ale zobacz jakie liny też się robi:

    http://flickriver.com/photos/fatzer/

  • 7. Data: 2012-08-06 11:15:17
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Aug 6, 8:33 am, "WM " <c...@g...pl> wrote:
    > dybon <d...@c...pl> napisa (a):

    > Gdyby w takiej linie, zamiast drutu,
    > uzyc cienko rozwalcowanej i skreconej blachy?
    > Chodzi o uzyskanie analogii do skreconego papierowego sznurka.

    Wyrób płaski ma anizotropię we wszystkich trzech kierunkach, wyrób
    przeciągany (okrągły)- tylko w dwóch, bo ma strukturę symetryczną
    osiowo, to po pierwsze. Po drugie, możesz sobie zrobić model druta o
    przekroju prostokątnym w jakmkolwiek MES- zobaczysz że nieokrągłość
    przekroju powoduje spiętrzenia naprężeń. Owszem, używa się
    nieokrągłych drutów, ale raczej nie do obciążania. Telefoniczne
    miedziane włókienka mają przekrój prostokątny, ostanio jak oglądałem
    wolframowe włókno żarówki to też widziałem kanciasty i mocno
    powykręcany kształt.

    W linie z papieru nie ma to aż takiego znaczenia, bo moduł Younga jest
    wielokrotnie niższy.
    Konrad

  • 8. Data: 2012-08-06 22:36:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 5 Aug 2012 17:12:27 +0000 (UTC), WM napisał(a):
    > Dlaczego zwykla tasma papierowa jest slaba,
    > a po skreceniu w sznurek staje sie bardzo mocna?

    Jak pamietam "papierowy sznurek", to on byl slaby.

> [...]
    > http://www.youtube.com/watch?v=zK2hKiL4TKA&feature=r
    elated
    > Tu test papierowej liny na obciazenie 190kG

    Ale porownywac nalezy do czegos o podobnym przekroju.

    J.

  • 9. Data: 2012-08-07 13:05:48
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Ale porownywac nalezy do czegos o podobnym przekroju.

    Zrobilem probe wytrzymalosciowa na wiszacej wadze sprezynowej.

    Oderwalem dwa jednakowe kawalki papieru toaletowego.
    Jeden z kawalkow skrecilem bardzo mocno, drugi lekko.

    Ten skrecony mocno urwal sie przy 7kg na wadze,
    ten slabo skrecony juz przy 2kg.

    WM

  • 10. Data: 2012-08-07 13:28:59
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Sun, 5 Aug 2012 17:12:27 +0000 (UTC),
    WM <c...@N...gazeta.pl> wrote:

    > Dlaczego zwykla tasma papierowa jest slaba,
    > a po skreceniu w sznurek staje sie bardzo mocna?

    Papier, a w szczególności celuloza, ma strukturę włóknistą.

    > Czy, patrzac analogicznie, skrecony pasek blachy,
    > powinien stac sie duzo mocniejszy?

    A stal ziarnistą.

    Wykręcał się

    AMX