  • 1. Data: 2012-07-31 10:53:37
    Temat: Wiertla
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    Zwykle czarne, tytanowe, kobaltowe, jakies zlotawe w czesci roboczej, a
    wszystkie jakos malo trwale. Jak to z nimi jest, ktorymi wiercic w stali
    miekkiej, a moze sa jakies szczegolnie polecane do narzedziowej?
    W metalu zwykle wierci sie powoli, ale z duzym naciskiem. A moze do
    niektorych wiertel ta zasada nie pasuje? Czego (i jak) uzywa sie przy
    produkcji np. ciezkich maszyn, bo jakos nie wyobrazam sobie, ze co
    kilkanascie otworow przybiega gosc, wstrzymuje produkcje by wymienic
    wiertla.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2012-07-31 13:49:06
    Temat: Re: Wiertla
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Pawel \O'Pajak\ <o...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > produkcji np. ciezkich maszyn, bo jakos nie wyobrazam sobie, ze co
    > kilkanascie otworow przybiega gosc, wstrzymuje produkcje by wymienic

    Takie zwykłe tanie czarne wiertło od dobrego producenta, fi 8 na przykłąd.
    Pozwala pomiędzy ostrzeniami wywiercić minimum kilkaset otworów w stali. Jak
    będzie skutecznie chłodzone to kilka kilkanaście tysięcy otworów może
    wywiercić. Ważne są obroty, nacisk, czy wiertarka ma posuw ręczny czy
    mechaniczny. W fabrykach gdzie dużo wiercą nie mają najmniejszego problemu z
    wiertłami. A nie używają jakiś cudownych. Za to amator co mu się wydaje że
    potrafi wiercić zabija wiertło na pierwszym otworze. I potem jęczy jakie to
    gówno robią a takie kobaltowe jest super bo dopiero na czwartym otworze
    przestało wiercić.

  • 3. Data: 2012-07-31 16:23:35
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Ważne są obroty, nacisk, czy wiertarka ma posuw ręczny czy
    > mechaniczny.

    Ale wlasnie o to pytam. Jakie powinny byc warunki wiercenia, do jakich
    materialow sa poszczegolne rodzaje wiertel?
    Dla przykladu: wiercilem kiedys dziure w jakies supertwardej stali,
    twardszej niz prowadnice mojej frezareczki. Wiercilem wiertlem
    "tytanowym" i wszystko szlo dobrze, az zmieniajac troche pozycje
    nacisnalem na chwile mocniej "spust" i na chwile wiertarka zwiekszyla
    obroty. W tym momencie nastapil koniec wiertla, stepilo sie w jednej
    chwili. No to juz wiem, czego nie robic z tym konkretnym rodzajem wietrla.
    Wojek Google na moje zapytania odpowiada ofertami sklepow.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 4. Data: 2012-07-31 18:17:51
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Pawel \O'Pajak\ <o...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > chwili. No to juz wiem, czego nie robic z tym konkretnym rodzajem wietrla.
    > Wojek Google na moje zapytania odpowiada ofertami sklepow.

    obróbka skrawaniem i pokrewnych. Tam będą wszystkie interesujące Cie
    informacje. Inaczej się nie da. jak chcesz się trochę nauczyć to do szkoły
    musisz iść. Kulawa to będzie nauka bo w szkołach zawodowych warsztaty są i tam
    praktycznie się ćwiczy pod okiem nauczyciela co ma pojęcie.

  • 5. Data: 2012-07-31 20:13:11
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-07-31 18:17, kogutek pisze:

> [...]
    > musisz iść. Kulawa to będzie nauka bo w szkołach zawodowych warsztaty są i tam
    > praktycznie się ćwiczy pod okiem nauczyciela co ma pojęcie.

    Amator wiercący raz w miesiącu ma iść do szkoły, aby
    zdobyć informacje typu w materiał x mocno ciśnij i małe
    obroty (rzędu ...), a w materiał y wysokie?
    Bez przesady.

    No, chyba, że ma iść pod szkołę i za flaszkę się dopytać;)

    pzdr
    bartekltg

  • 6. Data: 2012-07-31 22:00:38
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    bartekltg <b...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > obroty (rzędu ...), a w materiał y wysokie?
    > Bez przesady.
    >
    > No, chyba, że ma iść pod szkołę i za flaszkę się dopytać;)

    I jak mu pod szkołą za flaszkę ktoś pokaże na czym polega taki dziwny ruch
    ręką co od niego zależy czy wiertło będzie skrawało. Tak wiem jest wiele
    różnych przystawek i przyrządów do ostrzenia. jest też wiele różnych tabel z
    obrotami i średnicami wierteł. Wiercone materiały też w tych tabelach są.
    Tylko że te wszystkie tabele nie są warte nic jak wiertło jest tępe albo źle
    naostrzone. Ale możesz mu radzić. Zakazu nie ma. Co najwyżej śmiesznie będzie.

  • 7. Data: 2012-08-01 00:11:03
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Tylko że te wszystkie tabele nie są warte nic jak wiertło jest tępe albo źle
    > naostrzone.

    Jak wiertlo tepe, to nie ma o czym gadac, czuje sie, ze "nie idzie". Ja
    mowie o wiertlach nowych.

    Ale możesz mu radzić. Zakazu nie ma. Co najwyżej śmiesznie będzie.

    Bardzo ciekawy i dla mnie wielce pouczajacy tekst:
    http://www.mt.com.pl/archiwum/62-MT-12-Wiertla_krete
    .pdf
    Za rady na takim poziomie bylbym wdzieczny, nie mam ambicji robic
    doktoratu z obrobki skrawaniem.
    Dalej tylko nie wiem z jakiego materialu wiertlo do jakich zastosowan.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 8. Data: 2012-08-01 01:01:00
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Pawel \O'Pajak\ <o...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > doktoratu z obrobki skrawaniem.
    > Dalej tylko nie wiem z jakiego materialu wiertlo do jakich zastosowan.

    I znalazłeś sobie bez żadnej łaski. Teraz sobie znajdź coś podobnego o
    materiałach na wiertła. W Poradniku Mechanika jest wykaz stali i co się z nich
    robi.

  • 9. Data: 2012-08-01 02:14:20
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-07-31 22:00, kogutek pisze:

> [...]
    > naostrzone. Ale możesz mu radzić. Zakazu nie ma. Co najwyżej śmiesznie będzie.

    Radzić mogę. Ale lepiej by wyszedł, jakby dwa zdania
    wypowiedział ktoś mający pojęcie o sprawie;)

    A ja sobie postoje obok i będę notował.

    pzdr
    bartekltg

  • 10. Data: 2012-08-01 14:09:25
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    bartekltg <b...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > ™dzie.
    >
    > Radzić mogę. Ale lepiej by wyszedł, jakby dwa zdania
    > wypowiedział ktoś mający pojęcie o sprawie;)

    Tylko nie masz co notować bo chętnych do dyktowania nie ma. Nic nikomu nie
    przyjdzie z tabelek jakie obroty i jakie wiertła do jakich materiałów jak nie
    potrafi ich naostrzyć. Padło że nowe ze sklepu. A one są ostrzone tak sobie. I
    każde wiertło ze sklepu trzeba naostrzyć do konkretnego materiału. W handlu
    występują wiertła zrobione z dwóch stali. Z SWW i HSS. Reszta że jakieś
    kobaltowe to chwyt marketingowy. Kupiłem kilka stalek " kobaltowych" działają
    dokładnie tak samo jak zwykłe HSS jedynie według mnie łatwiej się ostrzą. Też
    zaleta ale nie taka żeby sporo więcej za to płacić. Jak ktoś chce się nauczyć
    wiercić to jak nie potrafi ostrzyć wierteł to najpierw porządna przystawka do
    ostrzenia wierteł a potem niech się uczy wiercić.