    Date: Fri, 11 Feb 2011 09:33:19 +0100
    From: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Panel zbiorczy

    W dniu 2011-02-10 18:05, Mirek pisze:

    > Śrubokrętem to sobie nie wyobrażam. Na upartego można to wbić nożem do
    > tapet - co oczywiście jest karygodne, bo rozginają się te nożyki. Być
    > może problem jest na tych rozłączalnych stykach, albo faktycznie jakieś
    > podróbki się nam trafiły... ale jak już pisałem problem wystąpił również
    > na parach dzierżawionych (akurat nie tepe) - po paru "pomiarach" (i
    > odroczeniu usterki na jakiś czas) w końu wysłali montera na trasę żeby
    > poprzeszywał - nie wyglądali na specjalnie zdziwionych tą koniecznością.
    > Złącza są faktycznie bardzo szybkie i wygodne i je stosujemy, ale przy
> [...]

    Śrubokrętem to sam widziałem. Nawet kiedyś spróbowałem z ciekawości i
    faktycznie się da (jeszcze kwestia rozsądku itp), chociaż są takie fajne
    plastikowe "wbijaki", mało ważą, mało miejsca zajmują, można je nosić
    prawie zawsze ze sobą.
    Same złącza pracują bez problemu na ethernecie różnego rodzaju, gdzie
    napięcia masz mocno niewysokie, na dodatek przy większych prędkościach
    dość wrażliwe na różne paskudztwa typu obluzowanie drutu w kronie.
    Zresztą typowo 15 lat gwarancji na instalację też coś mówi na ten temat.
    Pomiary też nie wykazują jakichś zmian w rezystancji, przynajmniej na
    tyle, że nie widać jakichś różnic na mierniku między parami, zresztą
    rezystancja drutu nie jest pomijalna i dość wyraźnie odpowiada długości
    kabla.
    Problemy mogą wynikać np z użycia niewłaściwego narzędzia (masz na
    początek 3 różne złącza: 110, krone i molex/modtap). Na dodatek
    narzędzia są różnej klasy, potrafią nie wbić drutu między noże i masz na
    początek dobry styk, ale wystarczy cokolwiek ruszyć i już masz kłopot.
    Drut zamiast przechodzić prosto między nożami "zawija się" i zostaje u
    góry, chociaż końce w zależności od popełnionego błędu potrafią zostać
    przygięte do dołu albo i pozostać na górze.
    Wtedy faktycznie "przepstrykanie" pomaga, ale naprawdę to powinno się w
    takim przypadku zarobić kable od nowa, bo kable są już pogięte i ucięte
    i nie będą dobrze kontaktowały - trzeba na nowym kawałku kabla wbijać.
    Kabel jak jest za miękki też lubi się zawijać - jak ma być tanio, to
    Krone jest niedobre, ale inne złącza tego typu tak samo mają. Jak ktoś
    wie, co robi - nie ma problemu. Problem ze wzrostem rezystancji na
    niedobitym drucie w telefonie objawia się zmniejszeniem głośności - to
    po prostu słychać i 48V nie pomaga wcale. Jak masz źle zlutowane to masz
    tak samo problemy przecież - kwestia umiejętności.

    Pozdrawiam

    DD