    Date: Sat, 1 Jan 2022 12:30:26 +0100
    Subject: Re: PT100 a PT1000
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <sqh9dc$nr$1$Janusz@news.chmurka.net> <sqi7ma$3qm$1@dont-email.me>
    <61cce349$0$23913$65785112@news.neostrada.pl>
    <sqnm28$vg0$1@dont-email.me>
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Chcesz napisać że producent dał do urządzenia trzy czujniki - dwa z
    > nich PT kosztujące kilkanaście złotych, a trzeci NTC żeby zaoszczędzić
    > dychę? Coś mi się tutaj nie klei. Ten termistor naprawdę ma same wady
    > poza ceną? :-P

    Dokładnie tak jest. Tu zaoszczędzona dycha, tam dwie, a jeszcze tam trzy
    ..., bo zamiast metalowej obudowy komory spalania zrobią ją z plastiku,
    a naiwni klienci myślą sobie, że zrobili interes życia, bo kupili
    kocioł, który o dziwo działa o 500 czy nawet 1000zł tańszy. Nie zdają
    sobie sprawy, że producent ze względu na oszczędności zarobił 2 razy
    więcej na tym, tanim kotle niż zarobiłby na kotle budując go uczciwie z
    użyciem najlepszych i trwałych materiałów. Nie zdają sobie też sprawy z
    tego że mają kocioł bardzo delikatny i wrażliwy na najmniejsze błędy
    użytkowania :)

    Czujniki platynowe stosuje się tylko tam, gdzie nie da się zastosować
    termistora półprzewodnikowego np. ze względu na zbyt wysoką temperaturę
    lub wymaganą dużą dokładność i dużą powtarzalność pomiaru, a także ze
    względu na bezpieczeństwo całego układu. Czujniki platynowe są bardzo
    mało awaryjne. Nie straszne im są wibracje, olej czy woda. Nawet w tak
    trudnych warunkach nie zmienia się ich charakterystyka.

    Tam, gdzie nie ma takich wymagań, stosuje się termistory
    półprzewodnikowe ze względów na oszczędność.

    Co do układów linearyzacji to obecnie nie ma z tym najmniejszego
    problemu, bo zajmują się tym mikrokontrolery. Bardzo często producenci
    sterowników do kotłów czy też regulatorów PID, robią wejścia uniwersalne
    pod które można podłączyć zarówno czujniki platynowe jak i termistory, a
    także i termopary.

    Najbardziej popularne (mniej więcej taka kolejność popularności) są
    obecnie czujniki: KTY81-210, KTY-10 (lub odpowiednik KTY81-220B),
    termistory NTC 10kOhm, 12kOhm i 5kOhm oraz czujniki platynowe PT-1000 i
    Pt-100

    Poza ww termistorami zdarzają się też inne np. NTC 2,7kOhm czy 1kOhm

    Czujniki serii KTY oraz termistory NTC mają błąd pomiarowy w zakresie 0
    - 100'C na poziomie od +/-3'C do +/-5'C W zakresie 100-150'C błąd
    pomiarowy od +/-5'C do +/-15'C.

    Natomiast czujniki platynowe mają maksymalne błędy pomiarowe w zakresie
    pracy od -50 do +200'C w zależności od klasy czujnika: w klasie A jest
    to od +/- 0,25'C do +/- 0,55'C zaś w klasie B od +/- 0,55'C do +/- 1,3'C.

    Są też klasy jeszcze dokładniejsze, ale te używane są tylko jako
    termometry wzorcowe w laboratoriach. Tak się składa, że dwie dekady
    mojej pracy zawodowej upłynęły mi właśnie w takich laboratoriach
    metrologicznych gdzie zajmowałem się naprawą aparatury
    kontrolno-pomiarowej oraz wzorcowaniem tejże aparatury oraz wszelakich
    czujników.