  • Data: 2009-10-19 09:50:04
    Temat: Re: P?k?a bariera ISO 100.000 - nowy Nikon D3s
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Jacek_P" <L...@c...edu.pl> napisał:

    >Ehm, ZX-80 mial tylko 1 KB RAM, a na zewnetrzna szyne mozna
    >bylo podlaczyc dodatkowe 16 KB. I dopiero ZX-81 mial wbudowane
    >16 KB RAM.

    W standardzie w ZX-81 był tylko 1kB RAM, z którego 901 bajtów było dostępne
    dla użytkownika. 16kB to była już dodatkowa opcja.
    Więcej szczegółów pod aderesem
    http://www.rybnik.net.pl/~bart/04/sinclair/zx81.html

    >A zewnetrznie na szyne mozna mu bylo dolozyc dodatkowa
    >pamiec: teoretycznie 32 KB RAM, ale np. firma APINA z Zielonej Gory
    >rozprowadzala moduly Memopak 64 KB, gdzie byly dwa banki po 32 KB.
    >Akurat na takim mialem przyjemnosc pracowac :) Kolega liczyl na
    >nim elementy skonczone w Basicu :D To byl hardcore upakowania
    >kodu.

    Ja pamietam artykuły naukowe jakichś ludzi z AGH którzy zbudowali w oparciu
    o ZX-81 system monitorowania stężenia metanu w kopalni. Niestety nie wiem,
    czy został wdrożony, czy tylko na eksperymentach się skończyło.

    >Natomiast ani Spectrum 'zwykly', ani Spectrum Plus nie mialy 64 KB RAM.
    >Nigdy! Pierwsza wersja miala 16 KB z mozliwoscia rozbudowy do 48 KB,
    >druga od razu miala 48 KB. Dopiero pozniej, po wchlonieciu Sinclaira
    >przez Amstrada powstaly rozne dziwne konstrukcje eksploatujace nazwe
    >'Spectrum', ale nie mialy juz one zadnego znaczenia rynkowego.
    >[...]

    Nie do końca tak było. Wypuszczony w 1982r ZX Spectrum
    (http://www.rybnik.net.pl/~bart/04/sinclair/zx48.htm
    l) i wprowadzony w 1984r
    jego następca ZX Spectrum+
    (http://www.rybnik.net.pl/~bart/04/sinclair/zxplus.h
    tml) miały faktycznie w
    zależności od opcji 16 lub 48kB pamięci RAM. W 1985r ukazał się Sinclair ZX
    Spectrum 128 z pamięcią 128kB
    (http://www.rybnik.net.pl/~bart/04/sinclair/zx128.ht
    ml) - był to ostatni
    model wyprodukowany jeszcze przed wykupieniem praw do marki przez Amstrada.
    Oprócz późniejszych konstrukcji produkowanych przez Amstarda występowały też
    w Polsce Spectrumy 'podrasowywane' przez importerów - między innymi poprzez
    dokładanie dodatkowych banków pamięci możliwych do wykorzystania z pewnymi
    ograniczeniami - np. poprzez dodanie dwóch banków po 32kB do Spectruma z
    16kB RAM powstawał komputer który oferowano jako Spectrum 80k.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)