  • 61. Data: 2013-11-03 22:11:03
    Temat: Re: Oszczędniejsza lodówka
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    Użytkownik "DJ" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:l56bq3$teu$1@news.dialog.net.pl...

    > Uparcie pomijasz to co pisałem od początku. Kapilara jest elementem
    > dławiącym dla ustalonych warunków. Zarówno na stronie gorącej jak i
    > zimnej. Zmienisz warunki, popsujesz to co doborem rozmiarów kapilary
    > ustalono. Ona nie potrafi dostosować przepływu czynnika do zmiany mocy

    ?
    A gdzie tu występuje zmiana mocy?

    > cieplnej po którejkolwiek stronie. I tyle. Naprawdę nie ma sensu tego
    > drążyć.

    Pytam jeszcze raz:
    Jakie to parametry i z jakim skutkiem zmienią warunki pracy kapilary.
    Bo może się polepszy?

    > Wykaż rachunkiem że jest nieprawdą.

    Ja takiej tezy nie stawiam.
    Wiem, że czegoś takiego nie ma.
    Ty piszesz, że się coś stanie a ja pytam z jakim skutkiem.
    g.

  • 62. Data: 2013-11-03 22:22:38
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 3 listopada 2013 21:31:02 UTC+1 użytkownik DJ napisał:

> [...]
    >

    > --
    >
    > DJ
    >

    > PS. przy odpisywaniu na priv usun antyspamowy wpis z adresu

    Lodówki całkiem sprawnie działają w dużym zakresie temperatur. Jak by było jak
    piszesz to by działały w dużo mniejszym zakresie temperatur otoczenia.

  • 63. Data: 2013-11-04 02:01:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 3 Nov 2013 13:22:38 -0800 (PST), k...@g...com
    > Lodówki całkiem sprawnie działają w dużym zakresie temperatur.
    >Jak by było jak piszesz to by działały w dużo mniejszym zakresie
    >temperatur otoczenia.

    Ale kompresor ma dosc stala wydajnosc. Reguluje sie dlugoscia pracy.

    J.

  • 64. Data: 2013-11-04 02:51:54
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 4 listopada 2013 02:01:19 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > Dnia Sun, 3 Nov 2013 13:22:38 -0800 (PST), k...@g...com

    > Ale kompresor ma dosc stala wydajnosc. Reguluje sie dlugoscia pracy.
    >

    > J.

    Nie tylko. Z pozoru proces wygląda na prosty. Sporo niezależnych samoregulacji w
    obiegu zachodzi. W układzie bez zaworu rozprężnego tylko z kapilarą długośc kapilary
    ma kluczowe znaczenie. Tak jest dobrana żeby w najbardziej niekorzystnych warunkach
    ciśnienie nie przekroczyło jakiegoś maksymalnego. Rozgrzana sprężarka powinna dawać
    większe ciśnienie bo luzy się w niej zmniejszają, ale rozgrzany po części ssącej
    sprężarki czynnik ma mniejszy ciężar właściwy i mniejszą lepkość. Współczynnik
    napełnienia cylindra będzie mniejszy. Po stronie wysokiego ciśnienia cieplejszy
    czynnik będzie miał mniejszą gęstość i szybciej będzie przelatywał przez kapilarę.
    Przepływ masowy w sporym zakresie temperatur jest w takim prostym obiegu mniej więcej
    stały i mało zależny od temperatury. Skuteczność chłodzenia zależy bardziej od masy
    czynnika jaki pracuje niż od temperatur zewnętrznych. W temacie jest pytanie o
    poprawienie sprawności lodówki. Nie da się jej poprawić bo chodzi z bardzo malą
    sprawnością jeśli traktować ją jako pompę ciepła. Ma COP sporo poniżej 1 bo po
    stronie zimnej są ujemne temperatury. Ale przy mocy w granicach 100W nikt sobie tym
    głowy nie zawraca. W temacie o elektrowniach jest napisane co robić żeby lodówka
    zużywała mniej prądu. Piszą tam o kilkunastu procentach jakie można zaoszczędzić. to
    ze 30 złotych rocznie. Można by z lodówki wyciągnąć jeszcze ze 30 watów jak by lepiej
    wykorzystać ciepło z chłodnicy. Ale czy warto schylać się po 0,3kWh dziennie. To
    raptem 5 złotych miesięcznie. Chociaż w sumie to 6 dych rocznie. Może i komuś będzie
    warto. Tylko jak wykorzystać ciepło wytworzone z 30 watów.

  • 65. Data: 2013-11-04 19:29:44
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    ps.com...
    napisał:
> [...]

    z kapilarą długośc kapilary ma kluczowe znaczenie. Tak jest dobrana żeby
    w najbardziej niekorzystnych warunkach ciśnienie nie przekroczyło

    12 bar, przykładowo bo tyle daje sprężarka. Nie "jakiegoś", ciśnienie
    jest znane.

    niej zmniejszają, ale rozgrzany po części ssącej sprężarki czynnik ma
    mniejszy ciężar właściwy i mniejszą lepkość.

    Daje ciśnienie takie samo (max). Mówimy o ustalonych waeunkach pracy.

    wysokiego ciśnienia cieplejszy czynnik będzie miał mniejszą gęstość i
    szybciej będzie przelatywał przez kapilarę.

    Zimna końcówka radiatora ma temperaturę stałą. Taką jak otoczenie.
    Radiatory buduje sie w końcu takie długie by sobie dały radę w każdych
    warunkach.

    obiegu mniej więcej stały i mało zależny od temperatury.

    Tu się z tobą zgadzam. Powiem więcej. On jest stały. Żadne "mniej
    więcej".

    niż od temperatur zewnętrznych.

    Od włożonej pracy bo przecież to nie perpetum mobile. Mniej czynnika
    - mniej się sprężarka napracuje ale i musi wtedy pracować dłużej.
    Więcej czynnika - potrzebna większa moc sprężarki.
    Potrzebny kompromis.

    jej poprawić bo chodzi z bardzo malą sprawnością jeśli traktować ją jako
    pompę ciepła. Ma COP sporo poniżej 1 bo po stronie zimnej są ujemne
    temperatury.

    No, COP ma w okolicy 1 z niewielkimi odchyłkami.
    Ale zgadzam się - im lepsza lodówka tym mniejszy COP.

    Ale te 100 - 300 watów to stałe obciążenie. Lodówka to stała i dosyć
    wysoka
    pozycja w rachunku za prąd.

[...]

    Ale dlaczego przyjmujesz, że to tylko tyle?
    Skąd te wartości?
    A może do 20%, 30%, 40, 50?
    Jaką wartość uważasz za wartą uwagi?
    Sam, jak napisałeś wielokrotnie wykorzystujesz ciepło domowych
    popłuczyn.
    Bądź konsekwentny bo może warto.
    g.

  • 66. Data: 2013-11-04 20:14:00
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 4 listopada 2013 19:29:44 UTC+1 użytkownik Grzegorz napisał:
> [...]
    >
    > A może do 20%, 30%, 40, 50?
    >
    > Jaką wartość uważasz za wartą uwagi?
    >
    > Sam, jak napisałeś wielokrotnie wykorzystujesz ciepło domowych

    Tylko że w tych popłuczynach siedzą 3kWh. Dobra lodówka zużywa mniej niż 1kWh na
    dobę. 15% z tego to 0,15kWh na dobę to 2,7 zł na miesiąc.

  • 67. Data: 2013-11-04 20:20:46
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    > Bądź konsekwentny bo może warto.
    >
    > g.

    No właśnie, to jest istota odpowiedzi.
    Wiesz ile.

    dobę to 2,7 zł na miesiąc.

    Skąd wiadomo, że to 15%?
    W tej dyskusji była mowa o kilku %. Ba, nawet była postawiona teza,
    (i to podparta autorytetem) że efekt będzie odwrotny.

    Zadałem sobie trud i policzyłem.
    Zgadnij ile?
    g.

  • 68. Data: 2013-11-04 20:40:07
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 4 listopada 2013 20:20:46 UTC+1 użytkownik Grzegorz napisał:

    > No w�a�nie, to jest istota odpowiedzi.
    >
    > Wiesz ile.

    > dob� to 2,7 z� na miesi�c.
    >

    > Sk�d wiadomo, �e to 15%?
    >
    > W tej dyskusji by�a mowa o kilku %. Ba, nawet by�a postawiona teza,
    >
    > (i to podparta autorytetem) �e efekt b�dzie odwrotny.
    >

    > Zada�em sobie trud i policzy�em.
    >
    > Zgadnij ile?
    >
    > g.

    Stąd że w temacie o elektrowni jaki założyłem pojawił się link i tam tak napisali. Ze
    dwa razy tutaj o tym linku pisałem. 15% - tyle można zaoszczędzić na prądzie bez
    obniżania właściwości eksploatacyjnych lodówki. Na odzyskiwaniu ciepła z układu
    chłodzenia nic się nie zaoszczędzi. Ale można zyskać przekierowując ciepło. latem jak
    lodówka ma ciężej można przekierować do grzania wody. Tyle że tego ciepła jest bardzo
    mało i może być to mało opłacalne.

  • 69. Data: 2013-11-04 20:55:59
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Podepnę się do wątku. Mam lodówkę szajsunga, całkowicie obudowaną,
    zewnętrznego radiatora brak. Jak pracuje to cały bok jest gorący,
    czasami prawie parzy. Pewnie to jakaś nowomoda, że niby ładniejsze,
    ale przypuszczam że takie coś to sprawności nie poprawia.
    Zanim rozbebeszę złoma, widział ktoś jak toto w środku wygląda,
    i czy da się doczepić jakieś wymuszone chłodzenie ewentualnie
    poprawić fabrykę?

    L.

  • 70. Data: 2013-11-04 21:27:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 4 Nov 2013 11:55:59 -0800 (PST), Lisciasty napisał(a):
> [...]
    > czasami prawie parzy. Pewnie to jakaś nowomoda, że niby ładniejsze,
    > ale przypuszczam że takie coś to sprawności nie poprawia.

    Nowomoda, ale czy gorsze (albo czy lepsze) ?

    W charakterze chlodnicy pewnie podobnie dobre, mozna sie tylko
    zastanawiac nad skutecznoscia izolacji - scianki raczej cienkie maja
    byc.

    J.