  • 71. Data: 2013-11-04 21:40:25
    Temat: Re: Oszczędniejsza lodówka
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    > Zada�em sobie trud i policzy�em.
    >
    > Zgadnij ile?
    >
    > g.

    tak napisali. Ze dwa razy tutaj o tym linku pisałem. 15% - tyle można
    zaoszczędzić na prądzie bez obniżania właściwości eksploatacyjnych
    lodówki. Na odzyskiwaniu ciepła z układu chłodzenia nic się nie
    zaoszczędzi. Ale można zyskać przekierowując ciepło. latem jak lodówka
    ma ciężej można przekierować do grzania wody. Tyle że tego ciepła jest
    bardzo mało i może być to mało opłacalne.

    Dla czynnika termodynamicznego R600a,
    temperatury radiatora 0 st. C,
    ciśnienia sprężarki ~12 bar,
    temperatury parownika -25 st. C,
    temperatury na ssaniu 10 st. C,

    obniżenie temperatury na radiatorze z 40 st.C do 0 st.C,
    zwiększa efektywność obiegu o ok. 75 kJ/kg czynnika R600a
    (stan termodynamiczny czynnika R600a dla ciśnienia
    12 bar i różnicy temperatur pomiędzy 40 a 0 st.C. różni się o tyle)
    oraz
    zwiększa pole opisane krzywą obiegu o 25%, (wyszło mi 25,2%).

    To niewiarygodne ale przy sprężaniu do 12 bar temp za sprężarką
    osiąga w tym przykładzie 120st. C.
    R600a ma temp krytyczną 131 st. C.
    Latem, w czasie upałów lodówka wchodzi w zakres w którym
    jej efektywność jest niska i czynnik obiegowy sporo energii
    zużywa na chłodzenie samego siebie sam siebie.

    Ponadto:
    Schłodzenie radiatora nie zmienia
    temperatury przed i za sprężarką,
    Ciśnienie przed i za sprężarką się nie zmienia.
    Nie zmienia też (nie obniża) temperatura w zamrażalniku.

    z poważaniem,
    g.

  • 72. Data: 2013-11-04 21:53:22
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    Użytkownik "Lisciasty" <l...@p...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...
    Podepnę się do wątku. Mam lodówkę szajsunga, całkowicie obudowaną,
    zewnętrznego radiatora brak. Jak pracuje to cały bok jest gorący,
    czasami prawie parzy. Pewnie to jakaś nowomoda, że niby ładniejsze,
    ale przypuszczam że takie coś to sprawności nie poprawia.
    Zanim rozbebeszę złoma, widział ktoś jak toto w środku wygląda,
    i czy da się doczepić jakieś wymuszone chłodzenie ewentualnie
    poprawić fabrykę?
    L.

    POLAR też ma taki model.
    Wg mnie to dziwne, ale się nie kurzy :)
    bo innego powodu nie widzę.
    Też się zastanawiałem czy to dla lodówki dobrze.
    W środku jest taka sama spirala jak w innych lodówkach,
    Spadek temp na przejściu blacha obudowy/otoczenie
    jest minimalny a powierzchnia chłodzenia porównywalna.

    Rzeczywiście, jest kłopot jak tej lodówce pomóc,
    Musi mieć zapewnioną wentylację tej ściany i tyle
    g.

  • 73. Data: 2013-11-04 22:19:09
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 4 listopada 2013 21:40:25 UTC+1 użytkownik Grzegorz napisał:

> [...]
    >
    > temperatury przed i za sprężarką,
    >
    > Ciśnienie przed i za sprężarką się nie zmienia.
    >
    > Nie zmienia też (nie obniża) temperatura w zamrażalniku.

    Jak chcesz obniżyć temperaturę na radiatorze z 40 do 0? Dedukuję ze radiator to ta
    czarna chłodnica z tyłu lodówki.

  • 74. Data: 2013-11-04 23:31:23
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    ps.com...
    napisał:

> [...]
    >
    > z poważaniem,
    > g.

    radiator to ta czarna chłodnica z tyłu lodówki.

    Sorry, ale ja tylko policzyłem.
    Pomysłodawca pytał czy to szalony pomysł
    Ja mu odpowiadam, że na 25% szalony nie jest.
    Ciekawe czy go to zadowala?
    Konstrukcja mechaniczna to nie moja sprawa.

  • 75. Data: 2013-11-05 00:10:36
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 4 listopada 2013 23:31:23 UTC+1 użytkownik Grzegorz napisał:
> [...]
    >
    > Ja mu odpowiadam, że na 25% szalony nie jest.
    >
    > Ciekawe czy go to zadowala?
    >
    > Konstrukcja mechaniczna to nie moja sprawa.

    Ale to bez sensu bo żeby schłodzić chłodnicę do 0 stopni to trzeba ją do lodówki
    wsadzić