  • 1. Data: 2013-11-01 09:59:11
    Temat: Awaria zasilania i uszkodzony(?) XBOX 360
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Gdy wczoraj siedziałem w pracy otrzymałem telefon z domu.
    Dowiedziałem się, że w trakcie mojej nieobecności zabrakło na moment
    zabrakło prądu. Gdy się pojawił "coś" zaczęło głośno hałasować w moim
    pokoju. Domownicy stwierdzili, że to włączony wzmacniacz - z głośników
    miało się wydobywać głośne, cykliczne stukanie, więc szybko odłączyli
    urządzenie. W chwilę potem w sieci miało być niskie napięcie - żarówki
    świeciły bardzo słabym światłem. Dowiedziałem się też, że w tym samym
    czasie w okolicy mieli pracować pracownicy zakładu energetycznego.

    Gdy wróciłem do domu po pracy zasilanie działało już normalnie. Zacząłem
    włączać poszczególne urządzenia. Komputer ruszył, telewizor też, cała
    domowa sieć wstała.
    Problemy zaczęły się, gdy chciałem uruchomić poczciwego XBOX-a 360.
    Zaczyna szumieć i nic poza tym. Świeci się centralna dioda na włączniku
    zasilania, wszystkie cztery dookoła zgaszone. Mogę wysuwać tackę
    czytnika DVD, ale telewizor nie wykrywa żadnego sygnału na wejściu HDMI.
    Pad miga diodami, nie mogąc połączyć się z konsolą.
    Wyłączyłem konsolę na moment, podociskałem kable i próbuję jeszcze raz.
    Nic. Po kilkukrotnych próbach włączenia i wyłączenia nagle zaskoczył.
    Grałem na nim przez kilka kolejnych godzin i nic się nie działo.

    Dzisiaj rano problem wrócił. Objawy dokładnie takie same. Świeci tylko
    centralna dioda, pad nie może znaleźć konsoli, telewizor nie widzi
    sygnału. Próbuję ponownego rozruchu - nic. W pewnym momencie zostawiłem
    go na parę minut w takim agonalnym stanie i o dziwo podniósł się sam z
    siebie. Diody zamigały, pad się połączył, a na ekranie pojawił się obraz...

    Mam w związku z tym kilka pytań:
    1) Czy takie zachowanie może mieć związek z dziwną awarią zasilania,
    która objawiła się hałasem z głośników wzmacniacza? Wzmacniacz NIE był
    podłączony do konsoli, a ta ostatnia była wyłączona (to znaczy zasilacz
    był podłączony do gniazdka, ale urządzenie nie pracowało).
    2) Czy jeśli problem będzie się powtarzał jest szansa na (opłacalną)
    naprawę, czy też powinienem liczyć się z koniecznością wyłożenia
    kilkuset zł na nowe urządzenie?
    3) Czy jeśli przyczyną awarii było nieprawidłowe działanie sieci
    elektrycznej (lub prowadzone prace naprawcze/konserwatorskie) mam prawo
    domagać się odszkodowania od zakładu energetycznego?

  • 2. Data: 2013-11-02 21:14:53
    Temat: Re: Awaria zasilania i uszkodzony(?) XBOX 360
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Atlantis napisał:
> [...]
    > podłączony do konsoli, a ta ostatnia była wyłączona (to znaczy zasilacz
    > był podłączony do gniazdka, ale urządzenie nie pracowało).

    Ad. 1 Związek jest możliwy ale skoki napięcia mogły tylko przyspieszyć
    zgon zasilacza - o ile moje niżej opisane podejrzenia są prawidłowe.
    Reszta urządzeń przetrwała, więc nie zafundowali Ci zwarcia
    międzyfazowego lub odłączenia zera.
    Ad. 3 O ile wiem, to są takie możliwości ale raczej po naprawie
    zakończonej wystawionym rachunkiem. Nie samodzielnej.

    Czy sprawdziłeś napięcie, jakie daje zasilacz? Na zimno, po dłuższym
    odłączeniu od sieci i po pewnym czasie pracy pod obciążeniem. Nie wiem
    jak wygląda zasilanie tej konsoli, czy np. jest jedno napięcie z
    zasilacza wtyczkowego, potem w środku przetwarzane na kilka następnych,
    czy inne rozwiązanie. Jeżeli w środku są produkowane następne napięcia,
    to również powinny być w ten sposób sprawdzone.
    Efekty jakie opisałeś, przypominają mi podobne objawy w telewizorach z
    padającymi elektrolitami w zasilaczu - trzeba było kilka razy pstrykać
    wyłącznikiem, żeby w końcu ruszył. Jak już ruszył, to działał przez
    kilka godzin. Może u Ciebie padło coś produkującego potrzebne napięcia w
    samej konsoli lub wtyczce?
    Ogólnie dalsza eksploatacja na zasadzie "jakoś to będzie i może się samo
    naprawi" jest niewskazana. Tylko się pogorszy.
    No chyba że trafi się ktoś, kto miał już do czynienia z podobnym
    uszkodzeniem konsoli i poda inną przyczynę. Sam jestem ciekawy, jak było
    naprawdę.
    Dla uniknięcia takich problemów lub pożaru nie pozostawiam pod napięciem
    urządzeń, które tego nie wymagają. Po prostu wyłączam listwę i mam pewne
    odłączenie od sieci. Nie ufam wszechogarniającej tandecie.

    Maciek

  • 3. Data: 2013-11-02 22:09:43
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-11-02 21:14, Maciek pisze:

    > Ogólnie dalsza eksploatacja na zasadzie "jakoś to będzie i może się samo
    > naprawi" jest niewskazana. Tylko się pogorszy.

    Hmm... Trochę googlowałem w poszukiwaniu odpowiedzi. Wychodzi na to, że
    brak połączenia z kontrolerem i święcąca się środkowa dioda to błąd no
    display, często oznaczający konieczność reballingu układu graficznego.
    Jednak coś mnie naszło, żeby wymienić kabel HDMI i wygląda na to, że od
    tamtego momentu problem zniknął. Zdążyłem kilkanaście razy włączyć i
    wyłączyć konsolę (czasami z kilkugodzinnym przerwami) i efektu nie
    zaobserwowałem, a wcześniej pojawiał co dwie, może trzy próby włączenia.

    Będę obserwował dalszy rozwój sytuacji. Jeśli już się nie powtórzy, to
    będzie można bezpiecznie założyć, że winnym był kabel, a objawy jedynie
    przypadkowo zbiegły się z dziwną awarią zasilania.

    Swoją drogą jakie uszkodzenie linii może wywołać takie efekt akustyczny,
    w postaci głośnego "stukania" z głośników podłączonych do wzmacniacza?

    > Dla uniknięcia takich problemów lub pożaru nie pozostawiam pod napięciem
    > urządzeń, które tego nie wymagają. Po prostu wyłączam listwę i mam pewne
    > odłączenie od sieci. Nie ufam wszechogarniającej tandecie.

    W tej chwili na tej samej listwie pracuje kilka urządzeń, które muszą
    być pod napięciem cały czas (switch ethernetowy, baza telefonu VoIP,
    dysk NAS, radiobudzik). Może faktycznie warto będzie jakoś to
    porozdzielać, celem odłączania nieużywanych urządzeń.

  • 4. Data: 2013-11-03 16:11:02
    Od: Maciek <m...@p...com>

> [...]
    > display, często oznaczający konieczność reballingu układu graficznego.
    > Jednak coś mnie naszło, żeby wymienić kabel HDMI i wygląda na to, że od

    No to jemu akurat energetyka nie zaszkodziła. Czysty zbieg okoliczności.
    Przypomniało mi sie jeszcze jedno - podobne efekty w kompterach PC
    dawała padająca przetwroniczka stand-by w zasilaczu. Niby wyłączasz
    komputer ale tak naprawdę zasilacz przechodzi w stan czuwania. Wiatrak
    się nie kręci, nie chłodzi a ta mała przetwornica pracuje i elektrolity
    jej puchną. Efektem była niestabilna praca tuż przed całkowitym
    padnięciem, problemy z włączeniem itp. Związku z kablem HDMI nie ma ale
    przytaczam te przypadki tak na wszelki wypadek.
    Maciek