    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Sun, 3 Nov 2013 17:51:54 -0800 (PST)
    Subject: Re: Oszczędniejsza lodówka
    From: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 4 listopada 2013 02:01:19 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > Dnia Sun, 3 Nov 2013 13:22:38 -0800 (PST), k...@g...com

    > Ale kompresor ma dosc stala wydajnosc. Reguluje sie dlugoscia pracy.
    >

    > J.

    Nie tylko. Z pozoru proces wygląda na prosty. Sporo niezależnych samoregulacji w
    obiegu zachodzi. W układzie bez zaworu rozprężnego tylko z kapilarą długośc kapilary
    ma kluczowe znaczenie. Tak jest dobrana żeby w najbardziej niekorzystnych warunkach
    ciśnienie nie przekroczyło jakiegoś maksymalnego. Rozgrzana sprężarka powinna dawać
    większe ciśnienie bo luzy się w niej zmniejszają, ale rozgrzany po części ssącej
    sprężarki czynnik ma mniejszy ciężar właściwy i mniejszą lepkość. Współczynnik
    napełnienia cylindra będzie mniejszy. Po stronie wysokiego ciśnienia cieplejszy
    czynnik będzie miał mniejszą gęstość i szybciej będzie przelatywał przez kapilarę.
    Przepływ masowy w sporym zakresie temperatur jest w takim prostym obiegu mniej więcej
    stały i mało zależny od temperatury. Skuteczność chłodzenia zależy bardziej od masy
    czynnika jaki pracuje niż od temperatur zewnętrznych. W temacie jest pytanie o
    poprawienie sprawności lodówki. Nie da się jej poprawić bo chodzi z bardzo malą
    sprawnością jeśli traktować ją jako pompę ciepła. Ma COP sporo poniżej 1 bo po
    stronie zimnej są ujemne temperatury. Ale przy mocy w granicach 100W nikt sobie tym
    głowy nie zawraca. W temacie o elektrowniach jest napisane co robić żeby lodówka
    zużywała mniej prądu. Piszą tam o kilkunastu procentach jakie można zaoszczędzić. to
    ze 30 złotych rocznie. Można by z lodówki wyciągnąć jeszcze ze 30 watów jak by lepiej
    wykorzystać ciepło z chłodnicy. Ale czy warto schylać się po 0,3kWh dziennie. To
    raptem 5 złotych miesięcznie. Chociaż w sumie to 6 dych rocznie. Może i komuś będzie
    warto. Tylko jak wykorzystać ciepło wytworzone z 30 watów.