  • 1. Data: 2013-11-01 21:14:15
    Temat: Problem (chyba) ze ścieżka rf do anteny
    Od: Marek <f...@f...com>

    Mam dwa 3 transceivery (rfm12b) pierwszy działa jako odbiornik, drugi
    jako testowy nadajnik na płytce stykowej, trzeci to ten sam układ co
    drugi tylko już na docelowej PCB. Wszystkie mają antenki z kawałka
    przewodu (1/2 fali dla 868Mhz) O ile ten testowy (z pierwszym jako
    odbiornik) działa bez zarzutu i zasięgi są na kilkadziesiąt metrów,
    ten na PCB przestaje być odbierany po kilku metrach.Podejrzewam, że
    problemem jest nieprawidłowa ścieżka rf feed do anteny jaką
    wyprowadziłem z rfm (dość bezmyślnie bo na szybko), ścieżka i
    (zielony) pad do którego przylutowany jest kabel anteny wygląda taki:

    http://83.220.108.211/bins/rf.jpeg

    ścieżka rf ma długość 4mm i jest otoczona masą (odstęp 0.4mm), nie ma
    warstwy bottom. Czy czasem ta ścieżka nie powinna mieć szersze pole
    keep out od masy? Gdzieś też czytałem że ścieżki rf feed powinny mieć
    ground plane od strony bottom. Są jakieś uniwersalne reguły tworzenia
    takich ścieżek? Chodzi mi o jakieś podstawowe zasady możliwe do
    zastosowania w amatorskich konstrukcjach.

    --
    Marek

  • 2. Data: 2013-11-02 07:57:51
    Temat: Re: Problem (chyba) ze ścieżka rf do anteny
    Od: Paweł Hadam <h...@g...invalid>

    W dniu 2013-11-01 21:14, Marek pisze:
> [...]
    > plane od strony bottom. Są jakieś uniwersalne reguły tworzenia takich
    > ścieżek? Chodzi mi o jakieś podstawowe zasady możliwe do zastosowania w

    Jak dla mnie tak na oko to masa za blisko ścieżki. Możesz sobie
    przeliczyć jaką impedancję ma twoje podłączenie:
    http://www.microwaves101.com/encyclopedia/calcpw.cfm

    Jakbyś chciał mieć masę również od spodu, to inny kalkulator jest tu:
    http://chemandy.com/calculators/coplanar-waveguide-w
    ith-ground-calculator.htm

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 3. Data: 2013-11-02 08:20:23
    Od: Pawel2420 <z...@n...pl>

  • 4. Data: 2013-11-02 08:22:19
    Od: Pawel2420 <z...@n...pl>

    Chodzi mi o jakieś podstawowe zasady możliwe do zastosowania w
    > amatorskich konstrukcjach.

    To nie takie proste jak myślisz.
    Istotna są parametry laminatu: jego grubość, przenikalność
    dielektryczna, stratność i grubość miedzi. Znając te wielkości możesz
    możesz zaprojektować ścieżkę tak aby uzyskać wymaganą impedancję. Może
    to być zarówno linia paskowa NLP (ścieżka od góry/masa od spodu) lub
    koplanarna (ścieżka otoczona masą po bokach)
    Oczywiście najlepiej aby ścieżka była złocona. Dla 800MHz fala jest dość
    długa tak więc obliczenia nie muszą być precyzyjne.

    Paweł

  • 5. Data: 2013-11-02 10:58:03
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 01-11-2013 21:14, Marek wrote:
    [...]

    Pomimo braku dopasowania falowego, co wytknęli już inni, jako praktyk
    w tym zakresie, napiszę, że nie ma to aż tak dużego znaczenia przy
    długości 4mm i paśmie 868MHz.
    Sprawdź czy nie ma przerwy pomiędzy końcówką scalaka a padem, 868MHz
    przechodzi przej pojemność takiej przerwy, ale skutkuje to znacznym
    spadkiem zasięgu, tak jak pisałeś.
    Połączenia trzeba "przedzwonić", czyli być całkowicie pewnym, że jest
    "przejście".
    Inne błędy montażu trafiały się rzadziej, ale też czasem były.
    K.

  • 6. Data: 2013-11-02 14:58:21
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 02 Nov 2013 07:57:51 +0100, Paweł
    Hadam<h...@g...invalid> wrote:
    > http://www.microwaves101.com/encyclopedia/calcpw.cfm

    http://chemandy.com/calculators/coplanar-waveguide-w
    ith-ground-calculat
    or.htm

    Dlaczego w tych wzorach nie ma czestotliwosci?

    --
    Marek

  • 7. Data: 2013-11-02 15:14:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 02 Nov 2013 14:58:21 +0100, Marek napisał(a):

    > http://chemandy.com/calculators/coplanar-waveguide-w
    ith-ground-calculator.htm

    > Dlaczego w tych wzorach nie ma czestotliwosci?

    Zapewne tak jak w kablu koncentrycznym - kupujesz taki "50 ohm" a o
    czestotliwosc nie pytaja.

    Milczace zalozenie ze szerokosc i grubosc znaczaco mniejsze od
    dlugosci fali .

    J.

  • 8. Data: 2013-11-02 15:31:58
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 02 Nov 2013 10:58:03 +0100, John Smith <d...@b...pl>
    wrote:
    > Sprawdź czy nie ma przerwy pomiędzy końcówką scalaka a padem, 868MHz

    Nie ma przerwy.
    Ten pad to nie pad scalaka ale modułu smd jak na tym obrazku (antena
    rf out to pierwszy pad z lewej-dół):

    http://jeelabs.net/attachments/download/60/RFM12B_me
    dium.jpg

    Producent modułu w dokumentacji sugeruje użycie anteny PCB, którą
    moduł może od razu zasilać bez dodatkowego dopasowania el. biernymi
    (The power amplifier has an open-collector differential output and
    can directly drive different PCB antennas with a programmable output
    power level. An automatic antenna tuning circuit is built in to avoid
    costly trimming procedures and the so-called "hand effect"). Co
    ciekawe moduły są sprzedawane od razu z przyciętym odpowiednio
    kabelkiem na antenę. Zresztą większość używających te moduły
    wykorzystuje właśnie z powodzeniem kabelek zamiat anteny PCB. W moim
    testowym układzie kabelek "antenowy" od razu przylutowałem do pada
    modułu, w układzie z docelowym PCB jest owa ścieżka "oblana masą". Na
    razie zrobię test odlutowując (a raczej wydmuchując lut z) pada
    madułu od pada PCB i przylutuje kabelek od razu do modułu, obawiam
    się jedynie, że przerwa powietrzna między padem modułu a padem na pcb
    i tak zrobi kondensator, który będzie nadal niekorzystnie wpływał na
    dopasowanie. Jak ja nie lubię rf...

    --
    Marek

  • 9. Data: 2013-11-02 15:43:22
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 2 Nov 2013 15:14:04 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Zapewne tak jak w kablu koncentrycznym - kupujesz taki "50 ohm" a o
    > czestotliwosc nie pytaja.

    No bo raczej kabel jest pod jakiś konkretny (bliski) zakres f
    robiony, przecież taki układ ścieżek będzie miał inną impedancje
    przy1Mhz i 1GHz.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2013-11-02 16:00:39
    Od: Pawel2420 <z...@n...pl>

    > Nie ma przerwy.
    Dla 800MHz niedopasowana ścieżka o długości 4mm raczej nie będzie
    powodowała poważnych problemów.
    Szukaj jakieś innej przyczyny. Może na tej docelowej płytce jest coś co
    zakłóca nadajnik/odbiornik ?

    Paweł