eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyOsobowy diesel w PRLRe: Osobowy diesel w PRL
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
    atman.pl!.POSTED!not-for-mail
    From: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Osobowy diesel w PRL
    Date: Tue, 15 Aug 2017 15:29:19 +0200
    Organization: ATMAN - ATM S.A.
    Lines: 65
    Message-ID: <omusvq$3e3$1@node1.news.atman.pl>
    References: <598b6e6e$0$5158$65785112@news.neostrada.pl>
    <omhvs2$nrp$1@news.agh.edu.pl>
    <598c8beb$0$5142$65785112@news.neostrada.pl>
    <omik37$gvi$1@node2.news.atman.pl> <omjhbr$t9t$1@node1.news.atman.pl>
    <omjsc8$lmg$1@node2.news.atman.pl> <omkmn0$egi$1@node2.news.atman.pl>
    <omkqlh$77j$1@node1.news.atman.pl>
    <598df88c$0$662$65785112@news.neostrada.pl>
    <oml1af$dsi$1@node1.news.atman.pl> <oml29l$es6$1@node1.news.atman.pl>
    <oml34m$ptt$1@node2.news.atman.pl> <omm7nc$qoh$1@node2.news.atman.pl>
    <ommf7c$1vv$1@node2.news.atman.pl> <ommvo9$bal$1@node1.news.atman.pl>
    <omnirv$u6f$1@node1.news.atman.pl> <ompcn1$mpd$1@node1.news.atman.pl>
    <ompi04$rq3$1@node1.news.atman.pl> <ompo7s$288$1@node1.news.atman.pl>
    <omq68m$gb8$1@node1.news.atman.pl>
    <5990bc77$0$5163$65785112@news.neostrada.pl>
    <omre8c$k8n$1@node2.news.atman.pl>
    <5991668a$0$15190$65785112@news.neostrada.pl>
    <oms20u$6fd$1@node2.news.atman.pl>
    <59919088$0$15197$65785112@news.neostrada.pl>
    <omuc7c$ic3$1@node1.news.atman.pl>
    NNTP-Posting-Host: ip-46-21-210-209.nette.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: node1.news.atman.pl 1502803770 3523 46.21.210.209 (15 Aug 2017 13:29:30 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Tue, 15 Aug 2017 13:29:30 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/52.2.1
    In-Reply-To: <omuc7c$ic3$1@node1.news.atman.pl>
    Content-Language: pl
    X-Antivirus: Avast (VPS 170814-4, 2017-08-14), Outbound message
    X-Antivirus-Status: Clean
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2612929
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2017-08-15 o 10:43, Wiesiaczek pisze:

    > - a jeśli już
    >> chcemy szumnie wymieniać zakłady i stocznie, to powiem, że
    >> nie było ekonomicznego przemysłu, bo produkować
    >> ze stratą (czy z dopłatami jak teraz też się zdarza)
    >> to każdy głupi potrafi
    >
    > Nie produkowaliśmy ze stratą ani nie byliśmy głupcami.
    > Polska była dziesiątą gospodarką świata, czy tego ktoś chce czy nie chce.

    Nie była, to tylko komusza propaganda.
    Już w szkole średniej inteligentny nauczyciel na geografii gospodarczej
    nauczył nas czytać i rozumieć roczniki statystyczne.
    Pokazał też charakterystyczną dla tamtego ustroju ciekawostkę,
    jak nasze wydobycie podawali w tonach to kapitalistyczne w procentach.
    Jak kapitalistyczne w tonach czy sztukach to nasze w procentach.
    W efekcie "recesja w stanach doprowadziła do spadku produkcji samochodów
    o 5% w czasie kiedy nasz przemysł oddaje o 60% aut więcej".
    Czyli w stanach produkcja spadła o pięć aut na godzinę a u nas wzrosła
    o sześćdziesiąt na miesiąc. Ale jak to procentowo ładnie wypadło.

    > Nawet, gdyby okazało się, że dwudziestą to i tak o niebo przewyższała
    > obecną.

    Tylko dlatego że obecnej praktycznie nie ma.
    Jeśli chodzi o przemysł to byliśmy potentatem w obróbce skrawaniem.
    Nawet USA nie miało tyle tokarek co my.
    I po zmianie ustroju te tokarki poszły na złom, były niepotrzebne.
    W cywilizowanym kraju robiło się odkuwkę którą potem się szlifowało.
    Do huty wracało 5% materiału po takiej obróbce.
    A u nas się toczyło w efekcie czego do huty wracało 70% materiału.
    Ale w ilości tokarek byliśmy bez wątpienia światowym potentatem. :-)

    > Zauważ, że wtedy gospodarka była globalna, z centralnym planowaniem, co
    > pozwalało na regulację (dofinansowanie) mniej dochodowych firm przez te
    > o wysokim dochodzie.
    > Co to oznacza?
    > Ano wystarczało na "deficytowa" armię, szkolnictwo, tanie budownictwo
    > budowę dróg, infrastruktury i wielu innych dziedzin.

    Dzisiaj też wystarcza na dofinansowanie armii, szkolnictwa, budowę
    drug i infrastruktury. Mimo że centralnego planowania nie ma.
    Centralne planowanie służyło przesuwaniom środków na dziedziny
    które wybrali rządzący (jak sprzęt wojskowy) z takich których
    potrzebowali obywatele.

    > Nie było kolorowych reklam ani makdonaldsów, ale gospodarka była spójna
    > i jako całość rozwijała się doskonale.

    Te kartki na wszystko z butami włącznie to jak rozumiem efekt tej
    spójności i centralnego planowania.

    > Nie było głodu, bezdomności, niedouczonej młodzieży i bezrobotnych.

    Był głód taki jak dzisiaj, obowiązek nauki do 18 roku był na wsiach
    często teoretyczny, nawet bezrobotni byli. Tyle że oni wybrali
    taki styl życia i powodziło im się lepiej niż pracującym.
    Ale była też mała grupa biednych bezrobotnych, to tacy którym
    państwa za różną działalność uniemożliwiła normalną pracę.
    Poszukaj uczestników tzw. "wydarzeń Radomskich" z 76r jeśli dobrze
    pamiętam.


    Pozdrawiam

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: