    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Opodatkowanie_sprzedazy_fot_stock_itp
    Date: Sat, 8 Aug 2009 13:29:01 +0200

    On Sat, 8 Aug 2009, XX YY wrote:

    > Zasada jest tak ze kazdy dochod powyzej pewnej granicy ( ok 500 zl
    > rocznie) musi byc opodatkowany .

    Nie ma takiej zasady.
    W podatku dochodowym jest *jeden* limit "wolny", dotyczy podatku,
    właśnie ponad 500 zł, niektórzy z tego wywodzą "kwotę wolną od
    podatku" (co powoduje komplikacje równie duże jak posługiwanie
    się równie nieścisłym pojęciem "siły odśrodkowej").
    Znaczy to ni mniej ni więcej, co że uzyskujący np. "inny przychód"
    (jest taka kategoria w PDoOF!) musi go doliczyć do pozostałych
    źródeł (poza niewielką częścią przychodów odrębnie opodatkowanych,
    takich jak np. odsetki bankowe) - więc jak np. pracuje, to ową
    "kwotę wolną" dawno już wykorzystał, a nawet jak nie ma innych
    źródeł, nie może odrębnie traktować poszczególnych przychodów.

    > jesli wsrod gosci weselnych wielu z nich wyjmie swoje aparaty
    > fotograficzne i zrobia zdjecia to nie nastapi podejrzenie ze osiagaja
    > w ten sposob dochod ktorego i tak nieosiagna. I tutaj rodzaj sprzetu
    > czy zaodowy , czy amatorski wogole nie ma najmniejszego znaczenia.

    Zgoda - idzie o to, *dla kogo* są robione zdjęcia :)
    Jak "dla siebie", to z definicji nie podlegają pod podatek dochodowy
    (nawet późniejsze przeznaczenie ich na *darowiznę* podlega pod
    inny podatek).
    Problem w tym, że szpece w US, jak zechcą się przyczepić, to
    przy przesłuchaniu w stylu "krzyżowym" wyciągną jak to było
    z obiecywaniem - kto, komu i *kiedy* obiecał te zdjęcia...

    Na .prawo i .prawo.podatki z rzadka (to prawda, z rzadka) pojawiają
    się wzmianki o takich którym się wydawało że powiedzą w US "byle
    co" :> (a US poprosił o zeznania inne osoby).

    > Nie twierdze ze to jest praktykowane , ale gdyby taka informacja nawet
    > anonimowa wplynela do US to ten w zasadzie powinen ja sprawdzic -
    > inna sprawa jest czy uda mu sie zebrac dowody.

    Żeby nie było - *praktyka* jest taka, że w .pl niezgłaszanie do
    opodatkowania tego i owego jest hm... "normą".
    Najśmieszniej było, kiedy z okazji wprowadzania VAT na materiały
    budowlane *posłowie* publicznie mówili o "budowaniu w ramach
    samopomocy sąsiedzkiej" (i jak to na wsi tak budujący będą
    poszkodowani), zapominając, że wcześniej (oni albo ich poprzednicy)
    nałożyli za coś takiego podatek dochodowy :> (i już widzę, jak
    wszyscy budujący "samopomocą" go płacą :P)

    pzdr, Gotfryd