  • 1. Data: 2009-10-01 15:06:53
    Temat: Opodatkowanie fotografów – czarne chmury nad rynkiem sprzedaży zdjęć
    Od: EMPI <e...@p...onet.pl>

    Hej !

    Na stronie http://podatki.pl/artykuly/14_8448.htm jest ciekawy artykuł.
    Ponieważ część jest dostępna dopiero po zalogowaniu wklejam pełną jego
    treść poniżej.

    EMPI
    http://www.empi.art.pl

    treść artykułu :
    "Opodatkowanie fotografów - czarne chmury nad rynkiem sprzedaży zdjęć

    01.10.2009

    Dwa tygodnie temu, 14.09.2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
    wydał bardzo kontrowersyjną interpretację w indywidualnej sprawie
    podatnika, której lektura zmrozi krew w żyłach każdego fotografa
    sprzedającego prawa do wykorzystania swoich prac za pośrednictwem firm
    oferujących je w tzw. bankach zdjęć. Mimo iż interpretacja dotyczy
    konkretnego przypadku, można uznać, przy obecnie obowiązującej polityce
    ujednolicania stanowisk organów skarbowych, iż jej stosowanie zostanie
    rozciągnięte na wszystkie podobne przypadki. Prezentując poniżej treść
    interpretacji zapowiadamy jednocześnie, że już wkrótce przedstawimy
    sposób na rozwiązanie rysujących się problemów. Przygotowujemy również
    specjalne szkolenie dla fotografów, w trakcie którego przedstawimy
    problemy podatkowe i ich rozwiązania dla osób, które uzyskują przychody
    ze sprzedaży zdjęć.
    reklama

    Konferencja: PODATKI 2009/2010 - ze szczególnym uwzględnieniem
    planowanych nowelizacji ustaw

    W programie między innymi: Aspekty podatku VAT: Najnowsze orzecznictwo
    ETS i sądów administracyjnych, Nowelizacja ustawy o VAT. Rozliczanie
    podatku dochodowego od osób prawnych:
    Szczególne zasady dotyczące rozpoznania przychodów oraz kosztów
    uzyskania przychodów, Koszty niestanowiące KUP.
    MSR / MSSF i wiele innych...

    kliknij i weź udział w konferencji

    Interpretacja indywidualna IPPB1/415-556/09-2/MT z 14.09.2009 r. -
    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

    Pytanie podatnika: Czy zdarzenie przyszłe polegające na nawiązaniu
    współpracy z firmą pośredniczącą w sprzedaży zdjęć, a jednocześnie
    wykonywanie tych zdjęć okazjonalnie (poza godzinami pracy etatowej)
    kwalifikuje się do źródeł dochodów, o których mowa jest w art. 10 ust. 1
    pkt 2 (działalność wykonywana osobiście), czy też w przedstawionej
    sytuacji konieczne jest założenie przez podatnika działalności gospodarczej?

    Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
    Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz §
    7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie
    upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.
    U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w
    imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we
    wniosku z dnia 20.07.2009 r. (data wpływu 30.07.2009 r.) o udzielenie
    pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku
    dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania
    przychodów z tytułu sprzedaży zdjęć - jest nieprawidłowe.

    UZASADNIENIE

    W dniu 30.07.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej
    interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie
    dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu
    opodatkowania przychodów z tytułu sprzedaży zdjęć.

    W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie
    przyszłe.

    Wnioskodawca jest zatrudniony na umowę o pracę i praca ta nie jest
    związana z tworzeniem i sprzedażą zdjęć. Wnioskodawca chciałby nawiązać
    współpracę okazjonalną z tzw. bankiem zdjęć - firmą pośredniczącą w
    sprzedaży zdjęć (fotografii - dzieł w rozumieniu ustawy o prawie
    autorskim i prawach pokrewnych). Współpraca ta polegałaby na wgraniu na
    serwer firmy pośredniczącej w sprzedaży zdjęć dotychczas wykonanych oraz
    wgrywaniu kolejnych zdjęć stworzonych w przyszłości oraz otrzymywaniu
    przychodu za fotografie, którymi zainteresują się klienci banku zdjęć.
    Klienci firmy nie mają bezpośredniego kontaktu z podatnikiem a jedynie
    kupują konkretne zdjęcia umieszczone na serwerze. Zgodnie z zasadami
    współpracy z bankiem zdjęć podatnik otrzymuje określony procent ceny
    faktycznie sprzedanych zdjęć.

    Oznacza to, że przychód uzyskany z tej współpracy jest trudny do
    przewidzenia i może ulegać zmianom zależnie od zainteresowania klientów
    firmy pośredniczącej w sprzedaży zdjęć fotografiami autorstwa podatnika.
    Przychód ten nie jest również pochodną nakładu czasu i pracy oraz może
    być niezależny od momentu ich wykonania oraz od momentu wgrania zdjęć
    przez podatnika na serwer banku zdjęć.

    W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

    Czy zdarzenie przyszłe, o którym mowa wyżej polegające na nawiązaniu
[...]

    Zdaniem Wnioskodawcy możliwe jest zakwalifikowanie przedstawionego
    zdarzenia przyszłego jako działalności wykonywanej osobiście, ponieważ
    autorstwo zdjęć (fotografia) w jego przypadku nie stanowi głównej
    aktywności zawodowej. Ponadto ustawa o podatku dochodowym od osób
    fizycznych nadaje działalności gospodarczej (art. 5a) atrybuty
    prowadzenia jej ,,w sposób zorganizowany i ciągły". W przypadku
    Wnioskodawcy atrybuty te nie są spełnione ponieważ zdjęcia będące
    przedmiotem umowy między Wnioskodawcą a bankiem zdjęć wykonywane są
    okazjonalnie.

    Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

    Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
    opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody,
    z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz
    dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej
    zaniechano poboru podatku.

    W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy, źródłami przychodów są:
    działalność wykonywana osobiście i pozarolnicza działalność gospodarcza.

    W przedmiotowej sprawie należy mieć na uwadze przepis art. 5a pkt 6 ww.
    ustawy, zgodnie z którym za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa
    się działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
    polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
    polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i
    prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w
    sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są
    zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1
    pkt 1, 2 i 4-9.

    Pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej użyte w ustawie o
    podatku dochodowym od osób fizycznych opiera się na trzech przesłankach:

    1.zarobkowym celu działalności,
    2.wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
    3.prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy
    rachunek.

    Literalna wykładnia tego przepisu wskazuje, że jest to działalność
    zarobkowa, czyli służąca osiąganiu zysków, wykonywana w sposób
    zorganizowany i ciągły, co oznacza, że jest to działalność przygotowana
    i uporządkowana oraz ma charakter powtarzalny.

    Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego
    generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego
    dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w
    stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych
    działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, iż
    działalność taka nie będzie faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem
    działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia
    dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym
    celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone
    czynności.

    Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają
    również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły,
    przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności
    bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np.
    rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest
    kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam
    prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim
    obowiązków z działalnością tą związanych.

    Za takim rozumieniem pojęcia ,,zorganizowany" przemawia również
    definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny
    Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa
    2000, organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie,
    bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek (por.
    wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 7 maja 2008 r.
    I SA/Op18/08).

    Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to
    jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z
    pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze
    incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności
    gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie
    wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej
    tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot
    celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany.
    Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu
    okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu
    konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

    Przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych
    czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie
    powtarzanych czynności, (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od
    siebie, nie powiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub
    handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można
    uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

    Wobec powyższego, w celu zakwalifikowania działań podjętych przez
    Wnioskodawcę do działalności gospodarczej należało ocenić zamiar,
    okoliczności i cel działań związanych ze sprzedażą zdjęć (fotografii)
    umieszczonych na serwerze firmy pośredniczącej w ich sprzedaży.

    Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż czynności
    związane ze sprzedażą zdjęć umieszczonych na serwerze firmy
    pośredniczącej w ich sprzedaży, będą nosić znamiona pozarolniczej
    działalności gospodarczej w świetle przytoczonej powyżej definicji. Z
    wniosku wynika, iż opisane czynności podejmowane będą w celu zarobkowym,
    na własny rachunek. Sprzedaż zdjęć prowadzona będzie w sposób
    zorganizowany, tzn. Wnioskodawca, aby móc sprzedać zdjęcia (fotografie)
    będzie musiał się podporządkować regułom wyznaczonym przez firmę
    pośredniczącą w sprzedaży, posiadać sprzęt komputerowy, fotograficzny.
    Będzie to przygotowane i zorganizowane przedsięwzięcie. Natomiast o
    ciągłym wykonywaniu działalności świadczy fakt, iż jak wskazano we
    wniosku w celu osiągnięcia przychodu ze sprzedaży na serwer firmy
    pośredniczącej będą wgrywane zdjęcia dotychczas wykonane jak również
    kolejne zdjęcia stworzone w przyszłości, co w sposób dostateczny
    przemawia za tym iż nie ma w tym przypadku mowy o sporadycznym czy
    jednorazowym wydarzeniu.

    Tak więc, sprzedając zdjęcia przez Internet Wnioskodawca będzie
    wykonywał działania, które - podjęte w sposób zorganizowany i ciągły, -
    będą miały na celu osiągnięcie zysku ze sprzedaży, co jest
    charakterystyczne dla przedsięwzięć realizowanych w ramach działalności
    gospodarczej.

    Reasumując, mając na uwadze przepisy prawa podatkowego oraz
    przedstawione zdarzenie przyszłe należy uznać, iż przychody uzyskiwane z
    tytułu sprzedaży zdjęć stanowić będą przychody z pozarolniczej
    działalności gospodarczej.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez
    Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą
    interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z
    prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w
    Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na
    piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w
    którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu -
    do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia
    2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr
    153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach -
    art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia
    odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli
    organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu
    dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub
    bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres:
    Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku,
    ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock."

  • 2. Data: 2009-10-01 15:53:59
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    EMPI pisze:
    > Na stronie http://podatki.pl/artykuly/14_8448.htm jest ciekawy artykuł.
    > Ponieważ część jest dostępna dopiero po zalogowaniu wklejam pełną jego
    > treść poniżej.

    Super. Koniec kryzysu. Tak potężny zastrzyk gotówki to podwyżki w
    oświacie, tysiące kilometrów nowych autostrad i nowe koszulki dla KSK
    Pcimianka... :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 3. Data: 2009-10-01 16:03:46
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

> [...]
    > przedstawione zdarzenie przyszłe należy uznać, iż przychody uzyskiwane z
    > tytułu sprzedaży zdjęć stanowić będą przychody z pozarolniczej

    Reasumujac jest to klasyczny strzal w kolano tyle,
    ze samemu sobie (przez "panstwo").

    Mlodzi z aparatem mogliby zamiast stac w bramie
    i pic belty, czy sluchac hip-hopu mogli robic cos
    zeby zarobic kilka stowek miesiecznie wlasna praca,
    a nierzadko i talentem.

    Od zarobionych pieniedzy zaplaciliby podatek dochodowy,
    kwote netto bohatersko przepili zasilajac skarb panstwa
    wplywem z akcyzy...

    A tak bedzie guzik. Skarb panstwa dostanie fige, mlodzi
    zamiast placic podatki wyciagna lapke po zasilek.
    Wypada tylko pogratulowac lotnosci ustawodawcy...

    Ps. Ciekaw jestem czy interpretacja bylaby inna gdyby
    fotograf dostarczyl jednorazowo wykonane uprzednio
    zdjecia a pozniej czerpal tylko profity.
    Na moje oko nie powinno to zostac zakwalifikowane jako
    prowadzenie DG, a tylko czyste czerpanie z praw autorskich...

    Gotfryd? :)

  • 4. Data: 2009-10-01 16:12:48
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "Jakub Jewuła" napisał
> [...]
    > i pic belty, czy sluchac hip-hopu mogli robic cos
    > zeby zarobic kilka stowek miesiecznie wlasna praca,

    Jasne, już to widzę.
    Bełt + hiphop (a raczej polski cRAP) to dyscyplina, z którą nic się nie da
    porównać.
    Nawet pracy.
    ; )

    To jest raczej manewr na pomnożenie szarej (czy jaki tam jej kolor)
    strefy...
    A później będzie lament, że dziura rośnie...

    adam

  • 5. Data: 2009-10-01 16:27:10
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jakub Jewuła wrote:

    > Reasumujac jest to klasyczny strzal w kolano tyle,
    > ze samemu sobie (przez "panstwo").

    jak wiele innych, ostatnio aparat skarbowy co raz wyskakuje z jakąś durnotą,
    poprzednio był pomysl, że należy opodatkować wzajemne przysługi :)

  • 6. Data: 2009-10-01 17:32:39
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    EMPI pisze:
> [...]
    > (...)
    > treść artykułu :
    > "Opodatkowanie fotografów - czarne chmury nad rynkiem sprzedaży zdjęć

    Tu jest całkiem przeciwna interpretacja, a właściwie wyrok NSA, więc
    jakby instancja wyżej: :)
    http://podatki.gazetaprawna.pl/porady/31456,obrot_li
    cencjami_nie_stanowi_przychodu.html

    Dotyczy to wprawdzie akurat czegoś innego niż foto, ale licencje na
    korzystanie ze zdjęć to w końcu to samo.
    Wynika z tego, że (z punktu widzenia ustawy o podadatku dochodowym)
    fotograf nie tye może, co nawet musi te przychody rozliczyć poza
    działalnością, nawet jeśli ją prowadzi :)
    Andrzej
    www.album.radom.pl

  • 7. Data: 2009-10-01 17:46:49
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    Użytkownik "ajt" <a...@u...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > fotograf nie tye może, co nawet musi te przychody rozliczyć poza
    > działalnością, nawet jeśli ją prowadzi :)

    Nie rozumiesz :)

    Prawidlowa interpretacja obu sytuacji jest taka -
    jako fotograf musisz zarejestrowac DG, placic ZUS,
    skladac PITy, a dochod rozliczac jako przychod z PA ;)

  • 8. Data: 2009-10-01 18:33:57
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Jakub Jewuła pisze:
    > Nie rozumiesz :)
    >
    > Prawidlowa interpretacja obu sytuacji jest taka -
    > jako fotograf musisz zarejestrowac DG, placic ZUS,
    > skladac PITy, a dochod rozliczac jako przychod z PA ;)

    Co w moim przypadku byłoby nawet całkiem korzystne, bo daje możliwość
    zastosowania 50% kosztów uzykania, a z DG jakoś mniej wychodzi :)
    Andrzej
    www.album.radom.pl

  • 9. Data: 2009-10-01 20:12:21
    Od: Les <s...@p...fm>

    Witam,
    a co by powiedziało na to nasze kochane państwo, jeżeli zdjęcia są na
    stocku, a zysku nie wypłacamy, lub np. kupujemy za zarobione pieniądze
    inne fotki?? Chyba, że zysk jest mizerny, bo "talentu" brak :-)

    Pozdrawiam
    Les

  • 10. Data: 2009-10-01 20:16:05
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Les wrote:
> [...]
    > stocku, a zysku nie wypłacamy, lub np. kupujemy za zarobione pieniądze
    > inne fotki?? Chyba, że zysk jest mizerny, bo "talentu" brak :-)

    nie bój nic jak wystawisz za darmo to ci policzą zysk i opodatkuja go wg
    stawek ZPAFu :)