  • 1. Data: 2009-10-01 16:38:05
    Temat: Samyang 8/3.5 - punkt nodalny
    Od: Tormentor <o...@o...pl>

    Czy ktos wyznaczyl takowy i mu sie wszystko dobrze skleja? Ja poki co
    metoda prob i bledow probuje i efekty sa raz lepsze, raz gorsze, ale wciaz
    dalekie od idealu.

    --
    Tormentor

  • 2. Data: 2009-10-01 18:42:28
    Temat: Re: Samyang 8/3.5 - punkt nodalny
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 1 Okt., 18:38, Tormentor <o...@o...pl> wrote:
    > Czy ktos wyznaczyl takowy i mu sie wszystko dobrze skleja? Ja poki co
    > metoda prob i bledow probuje i efekty sa raz lepsze, raz gorsze, ale wciaz
> [...]

    odpowiedz jest natychmiastowa

    os obrotu winna przechodzic przez sodek pierscienia przyslony.

    w kwestii formalnej
    obiektywy maj dwa punkty nodalne - przedni i tylny i pomimo ze sie
    tak potocznie mowi to os obrotu winna przechodzic nie przez punkt
    nodalny a przez srodek optyczny obiektywu. w 99 % obiektywow jest to
    plaszczyzna przyslony..

    ja panoramy dziele na:

    latwo skladlane ( z reki bezblednie bez statywu)
    trudnoskladalne - mimo statywu sa jakes nieliczne bledy , czasem
    zabawne.
    nieskladalne .

    bez problemu robie z reki panorame krajobrazowa .
    wnetrza samochodu nie udalo mi sie , ale sa wnioski z nieudanych prob.

    tym obiektywem uzyskalem lepsza skladalnosc jesli zdjecia poddalem
    korekcie efektu fisheya w innym programie.
    program do panoram jednak nie przeliczal tak dobrze by zlozyc zdjecia
    bezblenie.

    ale robie panoramy dwurzedowe jako ze 8 mm nie pokrywa 180 st .

    panoramy za pomoca tele czy innego obiektywu skladane z paru zdjec
    nie wymagaja zadnych urzadzen pomocniczych - mozna z reki.
    Znajomosc polozenia srodka optycznego obiektywu jest niepotrzebna.

  • 3. Data: 2009-10-02 09:37:26
    Od: kesek <a...@g...pl>

    > ale robie panoramy dwurzedowe jako ze 8 mm nie pokrywa 180 st .

    8mm samyang na aps-c ma po przekątnej 180 st. Wystarczy ustawić aparat
    tak, by ta przekątna była prostopadła do horyzontu. Inaczej mówiąc -
    przechylić lekko aparat na statywie. Przy takim ustawieniu wystarczą 4
    zdjęcia na panoramę 360x180st. W praktyce pojawiają się pewne
    niewielkie braki w zenicie i nadirze - łatwe do występlowania.

    Punkt nodalny wg. praktyków w tym obiektywie jest w miejscu gdzie
    kończy się osłona przeciwsłoneczna. U mnie przy statywie ustawionym na
    ten punkt nie miałem nigdy problemów z zgraniem bliskiego przedniego
    planu z dalszym tylnim.

    pozdr.

    --
    Kesek

  • 4. Data: 2009-10-02 09:54:56
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 2 Okt., 11:37, kesek <a...@g...pl> wrote:

> [...]
    > zdjęcia na panoramę 360x180st. W praktyce pojawiają się pewne
    > niewielkie braki w zenicie i nadirze - łatwe do występlowania.

    z przekreconym aparatem nie probowalem , sprawdze.

    jakim programem skladasz ?
    i jakim aparatem robisz ?

    na canonoie z cropem 1.6 dziura w sufcie i podlodze sa tak duze ze w
    jednorzedowej w zasadzie nie bylo mozliwe usuniecie bezbledne. Niebo
    owszem raczej sie daje , ale podloze to niestety nie udalo mi sie.

    natomiast w dwurzedowych niebo jest zlozone w zasadzie bezbledein ,
    jedynie usuwam szpice swoich butow , co nie stanowi problemu. Z tym ze
    do tej pory w dwurzedowej nie doszedlem do zlozenia wnetrza
    samochodu , krajobraz nie ma wiekszych problemow nawet z reki.

> [...]
    > kończy się osłona przeciwsłoneczna. U mnie przy statywie ustawionym na
    > ten punkt nie miałem nigdy problemów z zgraniem bliskiego przedniego

    to ciekawe - wiem ze niektorzy wyznaczaja ten punkt nodalny i nie jest
    to trudne - wyznaczaja przedni punkt wezlowy ( nodalny) wg teorii
    nalezaloby robic obrot wzgl plaszczyzny zrenicy wejsciowej.
    Sprawdze przy okazji w praktyce.

  • 5. Data: 2009-10-02 11:16:05
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > zdjęcia na panoramę 360x180st. W praktyce pojawiają się pewne
    > niewielkie braki w zenicie i nadirze - łatwe do występlowania.

    to chyba zart

    po zlozeniu wyglada to tak

    http://picasaweb.google.de/fotografie25/Desktop#5387
    958471698635842

    takich dziur niczym nie uzupelnie.

    > Punkt nodalny wg. praktyków w tym obiektywie jest w miejscu gdzie
    > kończy się osłona przeciwsłoneczna.

    jak sie zastanowic to to tez nie moze byc prawda-
    pkt wezlowy lezy gdzies wewnatrz obiektywu , ale jesli praktycy
    doszli do takiej obserwacji ze tam lezy pkt obrotu to nalezy to
    respektowac.

  • 6. Data: 2009-10-02 17:12:15
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 2 Okt., 13:16, XX YY <f...@g...com> wrote:

> [...]
    > pkt wezlowy lezy gdzies wewnatrz obiektywu  , ale jesli praktycy
    > doszli do takiej obserwacji ze tam lezy pkt obrotu to nalezy to

    dzsiaj sie troche wkurzylem

    wszyscy pisza ze im panoramy wychodza a mnie nie
    i doszedlem do wyniku stosunkowo dobrego

    mowa o panoramach trudnych z reki

    otoz

    tym nieszczesnym sam jangiem
    robie 3 zdjecie jedno nad drugim , obrot o 90 st
    30 zdj jedno nad drugi , obrot o 90 st
    itd

    a wiec panorama trojrzedowa

    i niemal bledow nie ma
    mozna sie dopatrzec , ale latwo je usunac przez retusz

    przy zdjeciach pionowych w zasadzie bledy byly nieakceptowalne

    to by bylo na tyle.

  • 7. Data: 2009-10-03 17:07:24
    Od: Tormentor <o...@o...pl>

    Dnia Fri, 02 Oct 2009 11:37:26 +0200, kesek napisał(a):

> [...]
    > kończy się osłona przeciwsłoneczna. U mnie przy statywie ustawionym na
    > ten punkt nie miałem nigdy problemów z zgraniem bliskiego przedniego

    Ostatecznie tez mi tak wychodzi.

    --
    Tormentor

  • 8. Data: 2009-10-08 13:58:16
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > Czy ktos wyznaczyl takowy i mu sie wszystko dobrze skleja? Ja poki co
    > metoda prob i bledow probuje i efekty sa raz lepsze, raz gorsze, ale wciaz

    Sprawdzilem , wyliczylem.
    Po raz kolejny okazuje sie ze na info z sieci nie mozna polegac.

    punkt nodalny znajduje sie w okolicy powierzchni czolowej przedniej
    soczewki.

    mozesz latwo sam sprawdzic:
    ustaw dwa olowki pionowo jeden za drugim tak bys je widzial na srodku
    celownika iz sie dokladnie pokrywaja.
    obracaj aparat na statywie w lewo w prawo tak by olowki znalazly sie
    na krancach celownika musza nadal sie pokrywac.

    latwo to sprawdzisc za pomoca LV i lupy.

    XXX