    From: J.F. <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Olej-cylindy i tloki
    Date: Sun, 12 Jul 2009 12:40:24 +0200

    On Sat, 11 Jul 2009 19:06:58 -0500, A.L. wrote:
    >Myli sie Pan. Wlasnie mam na biurku ksiazke "The Gasoline Automobile"
    >Ben G. Elliott, Earl L. Consoliver, McGraw Hill Book Company, drugie
    >wydanie, rok 1919. Pierwsze wydanie, 1915.

    >Nei ma:
    >1. Przedniego napedu
    Zla ksiazka
    http://en.wikipedia.org/wiki/Front-wheel_drive

    Ale od 31 dostepne seryjnie

    http://en.wikipedia.org/wiki/Disc_brake

    >3. Samonosnej konstrukcji (bez ramy)
    1923

    >4. Wtrysku paliwa
    http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_injection#History_
    and_development

    >5. Automatycznej skrzyni biegow
    http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_transmission#
    History_and_improvements

    >7. Kierunkowskazow :)

    lata 30 o ile dobrze pamietam

    http://en.wikipedia.org/wiki/OHV
    http://en.wikipedia.org/wiki/David_Dunbar_Buick

    >6. Elektroniki

    Tego faktycznie przed wojna nie bylo.

    >Smarowanei rozbryzgowe opisuja jako "prestarzale".

    Ale w calosci, czy gornego konca korbowodu ?

    >P.S> Poza tym, pamietam samochody z lat 60. Czy moze pan wskazac ktory
    >mial smarowanie rozbryzgowe?

    Renault 12, produkowany do lat 90 pod nazwa Dacia.
    Tzn wal mial smarowany cisnieniowo, panewki korbowodowe tez,
    ale korbowod nie mial kanalu.
    Co smarowalo cylindry to nie wiem - czy koniec walu uderzal o olej,
    czy to co wylecialo przez panewki,

    http://en.wikipedia.org/wiki/Connecting_rod
    "typically there is a pinhole bored through the bearing and the big
    end of the con rod so that pressurized lubricating motor oil squirts
    out onto the thrust side of the cylinder wall to lubricate the travel
    of the pistons and piston rings"

    J.