  • 11. Data: 2018-04-29 15:35:57
    Temat: Re: Oho! Zmiana kierunku. Opiniotfurcy przemowili. Ale przynajmniej dali wyniki pomiarow.
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 29 kwietnia 2018 07:59:49 UTC-5 użytkownik Budzik napisał:
    > Użytkownik Cavallino c...@k...pl ...

    > Pytanie jest inne: czy zima lepsza bedzie nowa zimowka czy wielosezonowa
    > jezdzona przez całe lato?
    > Wydaje sie, ze jednak nowa zimowa.
    > Dlatego ja jezdze zima na nowej, latem ja dojezdzam a na zime zakładam
    > nowa zimowa.
    > No chyba ze dla kogos ma znaczenia roznica w drodze hamowania rzedu 10%
    > bo co chwila zdarzaja mu sie awaryjne hamowania a w kazdy zakret wchodzi
    > z maksymalna mozliwa predkoscia - wtedy jak najlepsze i maks co 10kkm
    > nowe!

    Problem jest bardziej fikusny. Bo kazda zimowka nie jest jednaka.
    Jedne maja jakies tam mozliwosci odprowadzania wody lub blota a inne maja te ceche
    minimalna.
    W efekcie jadac po bialym obie sa ok i porownywalne ale jadac po wodzie/blocie ta bez
    odprowadzania wody bedzie duzo gorsza od tej ktora choc troche te wode odprowadza a
    diametralnie gorsza od calorocznej.

    W tym artykule co wkleilem troche brakuje testow na mokrym. Wtedy dopiero dostaje sie
    zagwozdke :)

  • 12. Data: 2018-04-29 16:16:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kaczin" napisał w wiadomości grup
    >Te dane potwierdzają, że warto dopasować oponę do sezonu.
    >W szczególności to:
    > Hamowanie od prędkości 50 km/h do 0 km/h na śniegu przy temp. -3
    stopni Celsjusza
    > Dobrej jakości opona letnia: 63,1 m
    > Dobrej jakości opona zimowa: 29,1 m

    To jest "stara prawda", o ktorej nie wszyscy wiedza - ze niektore
    letnie opony kompletnie sobie nie radza na sniegu.
    A inne calkiem dobrze.

    Szczegolnie te "dobrej jakosci" moga sobie nie radzic ... - nie musza,
    przeciez producent wyraznie napisal, ze letnie sa, a cena wysoka, bo
    sa bardzo dobre ... ale latem.

    Jak widac - nie ma jednak problemu zrobic caloroczne opony.

    Jeszcze ze 30 lat opony nie mialy typu, ot - uniwersalne byly.
    A potem nagle wybuchla w Europie moda i byly tylko letnie i zimowa.
    W tym samym czasie w USA producenci oferowali nadal uniwersalne.

    Od paru lat widac jednak mode na caloroczne w Europie - chyba kazdy
    producent ma w ofercie...

    J.

  • 13. Data: 2018-04-29 16:46:41
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 29 kwietnia 2018 09:16:39 UTC-5 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    > W tym samym czasie w USA producenci oferowali nadal uniwersalne.
    >
    > Od paru lat widac jednak mode na caloroczne w Europie - chyba kazdy

    U kanadyjcow nie ma obowiazku zmieniania opon na zimowe.
    Wazne coby na letnich w zimie nie jezdzic.
    Polnocne stany ameryki tez maja podobne podejscie.

    Ale u nich to nawet przegladow nie trzeba robic.

    Takie foty mi sie przypomnialy:

    https://imgur.com/cgx9EBz
    https://imgur.com/wyi40YP

    Te auta sa uzywane regularnie.

    I ciekawostka: licznik na osi naczepy:
    https://imgur.com/9QNGaUL

  • 14. Data: 2018-04-29 17:24:48
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    W dniu 2018-04-29 o 15:32, s...@g...com pisze:
    > Efekt jest taki ze warunkow gdzie te zimowki sa dobre trudno znalezc.

    Nie wiem, czy to z takiego myślenia wynika, ale jak w DC spadnie parę
    płatków śniegu, to wszyscy jadą jak cipy spacerowe. Ci, co chcieliby
    pojechać normalnie, nie mogą, bo cipuny okupują wszystkie pasy.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 15. Data: 2018-04-29 18:56:44
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 29 kwietnia 2018 10:25:21 UTC-5 użytkownik Pawel "O'Pajak" napisał:
> [...]
    > płatków śniegu, to wszyscy jadą jak cipy spacerowe. Ci, co chcieliby
    > pojechać normalnie, nie mogą, bo cipuny okupują wszystkie pasy.

    A widzisz, jak mialem mozliwosc sledzenia ilosci zglaszanych szkod komunikacyjnych to
    w takie dni ilosc wypadkow byla mniejsza. I to dosyc wyraznie. tydzien do tygodnia
    roznice byly na poziomie 10-20% przy zwyklej fluktuacji na poziomie 5%.

    Pociesze cie jednak. Sa kraje gdzie wogole tak sie jezdzi zawsze.

    Zobacz sobie pogromcow mitow gdzie probowali sprawdzic czy zmiana pasa sie oplaca czy
    lepiej jechac jednym non stop.

    Testowali to kijowo i ich wnioski sa do dupy ale tam ladnie bylo widac roznice miedzy
    jazda w usa i u nas.

    W usa bys cierpial _zawsze_,_codziennie_ a u nas tylko jak pada :)

    Wiec z jednej strony sie zgodze ze u nas kierowcy nie maja pojecia ile zapasu
    kontroli maja wogolnosci a szczegolnie podczas trudnych warunkow, z drugiej jednak sa
    nauczeni aby trzymac sie prawej strony i pozwolic jechac szybszym po lewej
    przynajmniej relatywnie czesto.

    PS.
    Szczytem glupoty jaki widzialem byl gostek ktory jechal jak pizda, lewym skrajnym
    pasem ktory konczyl sie za jakies 2-5km zjazdem i wszyscy go wyprzedzali a on sie
    napuszal jaki to jest madry bo nie stoi w korku tylko sie toczy a wokol wszyscy go
    objezdzaja powodujac korek a wcale duzo nie zyskuja.
    Nie pojmowal ze to on jest czescia problemu a komentatorzy zza oceanu jeszcze mu
    przyklaskiwali.

    Zupelnie inna mentalnosc niz u nas...

  • 16. Data: 2018-04-29 19:07:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik sczygiel napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    napisał:
    > stopni Celsjusza

    >U kanadyjcow nie ma obowiazku zmieniania opon na zimowe.
    >Wazne coby na letnich w zimie nie jezdzic.

    Spodziewam sie, ze u nich te "zwykle opony" to uniwersalne/caloroczne
    sa.

    Maja w ogole "letnie" ?

    https://www.michelin.ca/CA/en/tires/Toyota/Camry/201
    2/LE/1008407035.html

    >Polnocne stany ameryki tez maja podobne podejscie.

    Te "polnocne stany", z wyjatkiem Alaski, to na poludnie od Zakopanego
    leza :-)

    Ale snieg potrafi im sypnac, albo zima zmrozic ...

    >Ale u nich to nawet przegladow nie trzeba robic.
    >Takie foty mi sie przypomnialy:
    >https://imgur.com/cgx9EBz

    Ford, po rdzy poznaje :-)

    >I ciekawostka: licznik na osi naczepy:
    >https://imgur.com/9QNGaUL

    Ciekawe ... wlasnie do pilnowania opon ?

    Czy jakis test ?

    J.

  • 17. Data: 2018-04-29 19:18:57
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 29 kwietnia 2018 12:07:56 UTC-5 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik sczygiel napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Spodziewam sie, ze u nich te "zwykle opony" to uniwersalne/caloroczne
    > sa.

    Tak, caloroczne.

    > Maja w ogole "letnie" ?
    >
    > https://www.michelin.ca/CA/en/tires/Toyota/Camry/201
    2/LE/1008407035.html

    Maja, wiesz, to hameryka, zaplacisz to na glowie stana aby ci sprzedac :)
    Ale i letnie i zimowe i caloroczne maja.
    Przy czym hameryka jest bardziej konserwatywna niz europa. Europejczykom latwiej jest
    wcisnac nowinke i tak jak sie to robilo pare lat temu z zimowkami u nas tak nie udalo
    sie zbytnio na amerykanski rynek wplynac.

    > Te "polnocne stany", z wyjatkiem Alaski, to na poludnie od Zakopanego
    > leza :-)
    >
    > Ale snieg potrafi im sypnac, albo zima zmrozic ...

    Ano. Klimat nieco inny. Jak sie pokapowalem ze nowy jork to na mapie na wysokosci
    grecji jest to sie nieco zdziwilem.
    Zawsze mi sie wydawalo ze jakos tak kompatybilnie z nami jest - ergo na wysokosci
    warszawy czy wiednia. A tu zonk...

    > Ford, po rdzy poznaje :-)

    Co ciekawe mazdy nie gnija strasznie. Moze to ze u nas gnija to dlatego ze z japonii
    w kontenerach miesiace plynely?

    > Ciekawe ... wlasnie do pilnowania opon ?
    >
    > Czy jakis test ?

    Nie mam pojecia, na jednej osi byl, z drugiej strony nawet nie wiem czy tez dali.
    Fote machlem jako pieszy na skrzyzowaniu Wiec nie bylo czasu na jakiekolwiek badanie
    tematu :)

  • 18. Data: 2018-04-29 19:34:50
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-04-29 o 08:35, ToMasz pisze:

    > nie wiem czy Ty czytasz coś innego czy ja coś innego widzę. Z tego co
    > tam wycztałem wynika:
    > akapit 1: jak jest gorąco to marna letnia hamuje jak dobra zimówka
    > (czyli można jeździć na zimówkach latem)

    hahaha
    Można pójść dalej i kupować marne zimówki na cały rok bo wyjdzie, że
    mają najlepszy przelicznik ceny do jakości :-D

    Coś źle czytasz - głównie moje wypowiedzi. Ja nie kwestionuję testów w
    artykule lecz uzupełniam je moimi obserwacjami. W dużej mierze się z
    nimi zgadzam ale zaznaczyłem iż nie są one kompletne.

    A teraz konkretnie. Czy ja gdziekolwiek wspominałem o marnej letniej lub
    zimowej oponie? Czy zachęcałem do ich stosowania??? Dlaczego więc
    wspominasz o marnych oponach w kontekście mojej wypowiedzi?

    Napisałem dokładnie odwrotnie: że latem istnieją DRASTYCZNE różnice
    pomiędzy marną, a nawet średniej jakości letnią oponą a dobrą letnią
    oponą. Zimą natomiast te różnice się zacierają w zimowych oponach i
    średniej jakości zimówka nie będzie raczej gorsza od topowej. Nie wiem
    po co mam to powtarzać skoro jest napisane.

    Co do jazdy latem to jest też w artykule napisane:

    Hamowanie od 80 km/h do 0 km/h na suchej nawierzchni przy temp. Od 30 do
    36 stopni Celsjusza:

    Najlepsza z testowanych opon całorocznych (Michelin): 27,3 m
    Najgorsza z testowanych opon całorocznych (Firestone): 31 m
    Dobrej jakości opona letnia: 25,9 m
    Dobrej jakości opona zimowa: 31 m

    Ewidentnie widać, że autorzy testów mają podobne spostrzeżenia co do
    letnich warunków jazdy. Nie testowałem "na sobie" całorocznej ale i tak
    z tego testu wynika, że latem dobra letnia jest (zdecydowanie) najlepsza.

    Jest jeszcze jedna rzecz, o której nie napisano, a która w/g mnie jest
    bardzo ważna - jak zachowuje się opona na zakrętach czy gwałtownych
    manewrach unikowych. Z moich doświadczeń wynika, że najlepsza zimówka w
    żadnych warunkach atmosferycznych (powyżej 0 i bez śniegu/błota
    pośniegowego) nie poradzi sobie tak jak dobra letnia. Napisałem też, że
    przy lekkich autach faktycznie różnice się szybko zacierają między
    letnią i zimową.

    > Akapit2
    > w okolicach 10-15 stopni różnice pomiędzy zimówkami i letnimi się
    > zacierają, a wielosezonowe - zależy od jakości. mogą być podobne lub
    > mocno gorsze.

    Znów nie doczytałeś mojej wypowiedzi. Kompletnie się nie zgadzam z tą
    tezą w przypadku cięższego auta. Przy lekkim wsio ryba.

    > ciekawostka dotycząca opon CAŁOROCZNYCH:
    > jak jest ciepło - wygrywa michelin.
    > jak jest zima - michelin jest najgorsza.

    Też zauważyłem. Niedawno któryś z kolegów na forum też takie
    spostrzeżenia zebrał dla ich letnich opon. Tam chodziło o to, że chyba
    na mokrym drastycznie traciły do konkurencji. Coś z Michelinem się stało
    niedobrego.

    > uważam że lepiej się sprawdzą dobre zimówki w lecie, niż marne
    > całoroczne zimą. (ewentualnie takie całoroczne, które lepiej spisują się
    > zimą)

    Twierdzenie - jak zaznaczyłem na wstępie - mocno wyszukane, a nawet
    absurdalne. Bo zaraz będziemy debatować, czy dobra opona letnia ze
    zjechanym do połowy bieżnikiem jest lepsza niż zimowa składowana na boku
    3 lata zimówka w warunkach gdy kropi jesienny deszcz o poranku
    poprzedzonym wieczorną mgłą. :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 19. Data: 2018-04-29 19:42:16
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-04-29 o 06:27, s...@g...com pisze:

    > To w szczegolnosci uwidacznia roznice miedzy letnia a zimowa. W
    > przypadku calorocznej juz tak dramatycznych roznic nie ma.

    Przy wielosezonówkach nie mam doświadczeń. ALe jak gadałem z kumatym
    oponiarzem, to czuję się zachęcony do używania ich jako zimowe. O
    zimowych jestem jak najgorszego zdania (przy ciężkim aucie). Poza
    specyficznymi warunkami: śnieg / błoto, są wręcz niebezpieczne.

    > W tym zestawieniu brakuje np. hamowania w wodzie lub blocie
    > posniegowym. A to duzo bardziej problematyczne warunki niz sam suchy
    > asfalt lub bialy snieg.

    Nie tylko tego brakuje. Test powinien zawierać jeszcze kryteria ciężkie
    / lekkie auto oraz trzymanie w zakrętach (mam na myśli głównie uniki).
    Ograniczanie się do hamowania na wprost to trywialny przypadek zaledwie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 20. Data: 2018-04-29 20:29:57
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 29 kwietnia 2018 12:42:31 UTC-5 użytkownik Marek S napisał:

> [...]
    > zimowych jestem jak najgorszego zdania (przy ciężkim aucie). Poza
    > specyficznymi warunkami: śnieg / błoto, są wręcz niebezpieczne.

    Ja na calorocznych zrobilem dobre 100kkm ostatnio.
    I byly ok, tylko raz sie zdziwilem ich zachowaniem ale mysle ze tam to kazda opona by
    polegla.

    Przy czym widzialem pare razy ze ktos jechal przedemna i slimaka na ekspresowce
    ladnie wybral w czasie deszczu podczas gdy ja jechalem wolniej i czulem ze
    przyczepnosc sie na tym zakrecie mi konczy. Czyli byly jakies opony lepsze od moich.

    > Nie tylko tego brakuje. Test powinien zawierać jeszcze kryteria ciężkie
    > / lekkie auto oraz trzymanie w zakrętach (mam na myśli głównie uniki).
    > Ograniczanie się do hamowania na wprost to trywialny przypadek zaledwie.

    Oj, oczywiscie :) ale ile by wtedy bylo sprzeczek gdyby te informacje probowac
    zinterpretowac :)