-
1. Data: 2018-04-28 16:34:59
Temat: Oho! Zmiana kierunku. Opiniotfurcy przemowili. Ale przynajmniej dali wyniki pomiarow.
Od: s...@g...com
A jeszcze niedawno mantra brzmiala: "nie masz zimowek tos dupek, glupek i samobojca".
https://autokult.pl/31206,test-opon-calorocznych-ada
c-ogumienie-w-rozmiarze-175-65-r14
cytat a artykulu:
Hamowanie od 80 km/h do 0 km/h na suchej nawierzchni przy temp. Od 30 do 36 stopni
Celsjusza
Najlepsza z testowanych opon całorocznych (Michelin): 27,3 m
Najgorsza z testowanych opon całorocznych (Firestone): 31 m
Dobrej jakości opona letnia: 25,9 m
Dobrej jakości opona zimowa: 31 m
Hamowanie od 80 km/h do 0 km/h na mokrej nawierzchni przy temp. powyżej 15 stopni
Celsjusza i poniżej 10 stopni Celsjusza
Najlepsza z testowanych opon całorocznych (Goodyear): 37,6 m
Najgorsza z testowanych opon całorocznych (Firestone): 48,2 m
Dobrej jakości opona letnia przy temp. poniżej 10 st. Celsjusza: 42,7 m
Dobrej jakości opona letnia przy temp. powyżej 15 st. Celsjusza: 37,6 m
Dobrej jakości opona zimowa przy temp. poniżej 10 st. Celsjusza: 36,2 m
Dobrej jakości opona zimowa przy temp. powyżej 15 st. Celsjusza: 41 m
Hamowanie od prędkości 50 km/h do 0 km/h na śniegu przy temp. -3 stopni Celsjusza
Najlepsza z testowanych opon całorocznych (Nokian): 29,4 m
Najgorsza z testowanych opon całorocznych (Michelin): 35,5 m
Dobrej jakości opona letnia: 63,1 m
Dobrej jakości opona zimowa: 29,1 m
-
2. Data: 2018-04-28 18:36:29
Temat: Re: Oho! Zmiana kierunku. Opiniotfurcy przemowili. Ale przynajmniej dali wyniki pomiarow.
Od: Marek S <p...@s...com>
W dniu 2018-04-28 o 16:34, s...@g...com pisze:
> A jeszcze niedawno mantra brzmiala: "nie masz zimowek tos dupek, glupek i
samobojca".
>
>
> https://autokult.pl/31206,test-opon-calorocznych-ada
c-ogumienie-w-rozmiarze-175-65-r14
>
Całkiem niedawno była o tym dyskusja tutaj. Jak dla mnie to nic
odkrywczego w kontekście własnych doświadczeń. Na zimówkach jeżdżę tylko
wtedy, gdy już inaczej się nie da. Zło konieczne. Gdy jest śnieg lub
błoto po nim, to letnie kompletnie się nie nadają do jazdy po czymś
takim. Z kolei gdy są jakiekolwiek inne warunki przy temperaturze 0+, to
dobra letnia jest o klasę lepsza od jakiejkolwiek zimowej. Przy czym im
cięższe auto (osobowe) tym te różnice są drastyczniejsze. Korzystam z
dwóch aut (1200kg i 1800kg). Zwykle modele letnich i zimowych opon są
odpowiednio te same w obu autach choć rozmiary inne (obserwacja może być
zatem zafałszowana). Powiem tak, lżejsze na zimówkach i na letnich w
zasadzie jeździ prawie tak samo gdy jest ciepło. W cięższym aucie na
zimówkach praktycznie w każdej porze jeździ się fatalnie. Długa droga
hamowania, na zakrętach wynosi, że jest niebezpiecznie. Trzeba mocno
zwalniać, trzymać wielkie odstępy itd. Gaz do dechy = zawsze poślizg
mimo napędu 4x4. Jazda z duszą na ramieniu. Natomiast letnie opony latem
(w tych samych rozmiarach co zimówki, odpowiednio dla obu aut) - cięższe
trzyma się drogi jak przyssane do asfaltu. Nie da się ruszyć z paleniem
gumy.
Dlatego twierdzę, że na zimę nie ma co się szarpać na super-oponę.
Będzie ona niewiele lepsza od średniej klasy. Założysz całoroczną na
zimę - będzie tak samo. Oczywiście nie należy popadać w skrajne
oszczędności i kupować jakiś Firestonów. Mowa o średniej klasie (choć
zdarzają się wpadki każdej firmie przy jakiś modelach - niezależnie od
ceny). Kumaty, praktykujący oponiarz potrafi doradzić i uzasadnić wybór.
Natomiast latem różnice bywają między oponami letnimi zdumiewające. I
tak jak powiedziałem - im cięższe auto, tym bardziej będą one dostrzegalne.
--
Pozdrawiam,
Marek
-
3. Data: 2018-04-28 22:57:52
Temat: Re: Oho! Zmiana kierunku. Opiniotfurcy przemowili. Ale przynajmniej dali wyniki pomiarow.
Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>
Te dane potwierdzają, że warto dopasować oponę do sezonu.
W szczególności to:
> Hamowanie od prędkości 50 km/h do 0 km/h na śniegu przy temp. -3
stopni Celsjusza
> Dobrej jakości opona letnia: 63,1 m
> Dobrej jakości opona zimowa: 29,1 m
--
Kaczin
-
4. Data: 2018-04-29 06:27:34
Temat: Re: Oho! Zmiana kierunku. Opiniotfurcy przemowili. Ale przynajmniej dali wyniki pomiarow.
Od: s...@g...com
W dniu sobota, 28 kwietnia 2018 15:57:54 UTC-5 użytkownik Kaczin napisał:
> Te dane potwierdzają, że warto dopasować oponę do sezonu.
> W szczególności to:
>
> > Hamowanie od prędkości 50 km/h do 0 km/h na śniegu przy temp. -3
> stopni Celsjusza
> > Dobrej jakości opona letnia: 63,1 m
> > Dobrej jakości opona zimowa: 29,1 m
>
>
To w szczegolnosci uwidacznia roznice miedzy letnia a zimowa. W przypadku calorocznej
juz tak dramatycznych roznic nie ma.
W tym zestawieniu brakuje np. hamowania w wodzie lub blocie posniegowym.
A to duzo bardziej problematyczne warunki niz sam suchy asfalt lub bialy snieg.
-
5. Data: 2018-04-29 08:35:01
Temat: Re: Oho! Zmiana kierunku. Opiniotfurcy przemowili. Ale przynajmniej dali wyniki pomiarow.
Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
W dniu 28.04.2018 o 18:36, Marek S pisze:
> W dniu 2018-04-28 o 16:34, s...@g...com pisze:
>
>> A jeszcze niedawno mantra brzmiala: "nie masz zimowek tos dupek,
>> glupek i samobojca".
>>
>>
>> https://autokult.pl/31206,test-opon-calorocznych-ada
c-ogumienie-w-rozmiarze-175-65-r14
>>
>>
>
> Całkiem niedawno była o tym dyskusja tutaj. Jak dla mnie to nic
> odkrywczego w kontekście własnych doświadczeń. Na zimówkach jeżdżę tylko
> wtedy, gdy już inaczej się nie da. Zło konieczne.
nie wiem czy Ty czytasz coś innego czy ja coś innego widzę. Z tego co
tam wycztałem wynika:
akapit 1: jak jest gorąco to marna letnia hamuje jak dobra zimówka
(czyli można jeździć na zimówkach latem)
Akapit2
w okolicach 10-15 stopni różnice pomiędzy zimówkami i letnimi się
zacierają, a wielosezonowe - zależy od jakości. mogą być podobne lub
mocno gorsze.
akapit 3
zimą - tylko zimówki
ciekawostka dotycząca opon CAŁOROCZNYCH:
jak jest ciepło - wygrywa michelin.
jak jest zima - michelin jest najgorsza.
czy nie jest to jakaś dziwna prawidłowość? przerobili oponę letnią z
lekką modyfikacją składu gumy w kierunku zimy?
Jest taki gościu na YT który opisuje swoje przygody z zimówkami w lecie.
twierdzi że nie zauważa różnicy. szkoda że nikt nie zrobił
profesjonalnych, długoterminowych badań, jak się latem jeździ na
zimówkach. ale po doświadczeniach wspomnianego gościa i tym teście,
uważam że lepiej się sprawdzą dobre zimówki w lecie, niż marne
całoroczne zimą. (ewentualnie takie całoroczne, które lepiej spisują się
zimą)
ToMasz
-
6. Data: 2018-04-29 09:06:58
Temat: Re: Oho! Zmiana kierunku. Opiniotfurcy przemowili. Ale przynajmniej dali wyniki pomiarow.
Od: Cavallino <c...@k...pl>
W dniu 29-04-2018 o 08:35, ToMasz pisze:
> ciekawostka dotycząca opon CAŁOROCZNYCH:
> jak jest ciepło - wygrywa michelin.
> jak jest zima - michelin jest najgorsza.
> czy nie jest to jakaś dziwna prawidłowość?
Nie.
Opony całoroczne bardziej letnie niż zimowe będą lepsze latem, bardziej
zimowe niż letnie będą lepsze zimą.
Zwykły związek skutku z przyczyną.
-
7. Data: 2018-04-29 10:24:39
Temat: Re: Oho! Zmiana kierunku. Opiniotfurcy przemowili. Ale przynajmniej dali wyniki pomiarow.
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:6b1354b2-dec8-444e-9cad-629195c972f7@go
oglegroups.com...
>A jeszcze niedawno mantra brzmiala: "nie masz zimowek tos dupek,
>glupek i samobojca".
No nie tak calkiem, bo jednak od lat ADAC testowal.
Ciekawe co spowodowalo zmiany u producentow ... klienci zaczeli
odchodzic i kupowac u konkurencji ?
Szczegolnie odkad pojawil sie wymog zimowek ?
https://autokult.pl/31206,test-opon-calorocznych-ada
c-ogumienie-w-rozmiarze-175-65-r14
>Hamowanie od 80 km/h do 0 km/h na suchej nawierzchni przy temp. Od 30
>do 36 stopni Celsjusza
>Najlepsza z testowanych opon całorocznych (Michelin): 27,3 m
>Najgorsza z testowanych opon całorocznych (Firestone): 31 m
>Dobrej jakości opona letnia: 25,9 m
>Hamowanie od 80 km/h do 0 km/h na mokrej nawierzchni przy temp.
>powyżej 15 stopni Celsjusza i poniżej 10 stopni Celsjusza
>Najlepsza z testowanych opon całorocznych (Goodyear): 37,6 m
Jest tu maly niuans ... przeciez nie po to kupuje caloroczne, zeby
zmieniac Nokiany na GY i potem na Michelina :-)
>Najgorsza z testowanych opon całorocznych (Firestone): 48,2 m
Znaczy sie Firestone nie ..
>Dobrej jakości opona letnia przy temp. poniżej 10 st. Celsjusza: 42,7
>m
>Dobrej jakości opona letnia przy temp. powyżej 15 st. Celsjusza: 37,6
>m
>Dobrej jakości opona zimowa przy temp. poniżej 10 st. Celsjusza: 36,2
>m
>Dobrej jakości opona zimowa przy temp. powyżej 15 st. Celsjusza: 41 m
A to mnie ciekawi. Skad takie roznice ?
Miekkosc gumy az taki wplyw ma ? Na mokrym ?
Czy wlasnie dlatego, ze na mokrym ?
>Hamowanie od prędkości 50 km/h do 0 km/h na śniegu przy temp. -3
>stopni Celsjusza
>Najlepsza z testowanych opon całorocznych (Nokian): 29,4 m
>Najgorsza z testowanych opon całorocznych (Michelin): 35,5 m
Takie dobre to te Crossclimate nie sa ...
>Dobrej jakości opona zimowa: 29,1 m
>Dobrej jakości opona letnia: 63,1 m
Taaa, "dobrej jakosci".
Tak swoja droga - Nokian WR zniosly lato bardzo dobrze i bez ekscesow.
W USA sa sprzedawane jako caloroczne/bezprzymiotnikowe ... ale moze to
inne opony, niz te w Europie.
J.
-
8. Data: 2018-04-29 14:16:24
Temat: Re: Oho! Zmiana kierunku. Opiniotfurcy przemowili. Ale przynajmniej dali wyniki pomiarow.
Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
W dniu .04.2018 o 16:34 <s...@g...com> pisze:
> A jeszcze niedawno mantra brzmiala: "nie masz zimowek tos dupek, glupek
> i samobojca".
>
Ale przecież to co pokazujesz potwierdza, że w zimie trzeba mieć dobre
zimówki, w lecie dobre letnie.
Wielosezonowe to g..wno - że czasami różnica wynosi kilka metrów? - nawet
dwa metry mogą zdecydować o życiu lub śmierci. Dla mnie te badania
potwierdzają to co wiem od dawna - jak coś jest "do wszystkiego" to tak
naprawdę jest "do niczego". Opony to podstawa w każdym aucie. Tu nie
powinno się iść na żadne "kompromisy" typu: mało jeżdżę, to mi się nie
opłaca itp.
TG
-
9. Data: 2018-04-29 14:59:46
Temat: Re: Oho! Zmiana kierunku. Opiniotfurcy przemowili. Ale przynajmniej dali wyniki pomiarow.
Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
Użytkownik Cavallino c...@k...pl ...
>> ciekawostka dotycząca opon CAŁOROCZNYCH:
>> jak jest ciepło - wygrywa michelin.
>> jak jest zima - michelin jest najgorsza.
>> czy nie jest to jakaś dziwna prawidłowość?
>
> Nie.
> Opony całoroczne bardziej letnie niż zimowe będą lepsze latem,
> bardziej zimowe niż letnie będą lepsze zimą.
> Zwykły związek skutku z przyczyną.
>
Pytanie jest inne: czy zima lepsza bedzie nowa zimowka czy wielosezonowa
jezdzona przez całe lato?
Wydaje sie, ze jednak nowa zimowa.
Dlatego ja jezdze zima na nowej, latem ja dojezdzam a na zime zakładam
nowa zimowa.
No chyba ze dla kogos ma znaczenia roznica w drodze hamowania rzedu 10%
bo co chwila zdarzaja mu sie awaryjne hamowania a w kazdy zakret wchodzi
z maksymalna mozliwa predkoscia - wtedy jak najlepsze i maks co 10kkm
nowe!
--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl (adres antyspamowy, usuń także "_")
"Bóg ukrył piekło w samym sercu raju,
abyśmy nieustannie pozostali czujni." - Paulo Coelho
-
10. Data: 2018-04-29 15:32:16
Temat: Re: Oho! Zmiana kierunku. Opiniotfurcy przemowili. Ale przynajmniej dali wyniki pomiarow.
Od: s...@g...com
W dniu niedziela, 29 kwietnia 2018 07:16:26 UTC-5 użytkownik Tomasz Gorbaczuk
napisał:
> W dniu .04.2018 o 16:34 <s...@g...com> pisze:
>
> > A jeszcze niedawno mantra brzmiala: "nie masz zimowek tos dupek, glupek
> > i samobojca".
> >
>
> Ale przecież to co pokazujesz potwierdza, że w zimie trzeba mieć dobre
> zimówki, w lecie dobre letnie.
> Wielosezonowe to g..wno - że czasami różnica wynosi kilka metrów? - nawet
> dwa metry mogą zdecydować o życiu lub śmierci. Dla mnie te badania
> potwierdzają to co wiem od dawna - jak coś jest "do wszystkiego" to tak
> naprawdę jest "do niczego". Opony to podstawa w każdym aucie. Tu nie
> powinno się iść na żadne "kompromisy" typu: mało jeżdżę, to mi się nie
> opłaca itp.
>
>
>
Sprawa sie rozbija o to ze od pewnego czasu to my zimy nie mamy.
Bo w tych testach zima - bialy snieg.
A takich warunkow to trudno szukac nawet na wioskach bo miasta sa posolone, trasy tez
a wioski jak nie posola to szybko sie robi lod z tego bialego sniegu.
Efekt jest taki ze warunkow gdzie te zimowki sa dobre trudno znalezc.
Wiec przyoblekajac gumy zimowe na warunki jakie mamy de facto zakladamy gorsze niz
powinnismy miec (zachowanie na wodzie i blocie).
To stanowczo zmienia sytuacje.