eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaOgraniczenie napięcie - kiedy rezystor a kiedy stabilizator ? › Re: Ograniczenie napięcie - kiedy rezystor a kiedy stabilizator ?
  • Data: 2012-03-26 11:51:50
    Temat: Re: Ograniczenie napięcie - kiedy rezystor a kiedy stabilizator ?
    Od: Mario <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-03-26 11:11, Marek pisze:
    > Chciałbym zasilić urządzenie pracujące z napięciem 5V zasilaczem
    > stabilizowanym 12V. Mam do wyboru 2 opcje - tańszą i prostszą w
    > zastosowaniu - rezystor oraz droższą i mniej wygodną w instalacji
    > (montaz musi być przy samym urządzeniu) - stabilizator. Chętnie
    > wysłucham podpowiedzi fachowców o wyższości jednego rozwiązania nad
    > drugim. Jeżeli to ma jakieś znaczenie, to urządzenie końcowe będzie
    > miało zmienny pobór prądu 02-05A.

    Jeśli zmienia się wartość prądu to rezystorem nie uzyskasz stałego
    napięcia 5V. Domyślam się, że 02-05 A oznacza 0,2 do 0,5 A.
    Jeśli chcesz uzyskać spadek napięcia 7 V przy prądzie 0,5 A to wydzieli
    ci się 3,5 W. Prosty stabilizator liniowy będzie potrzebował dobrego
    radiatora żeby się nie grzać za bardzo. Możesz dać rezystor 8Ohm żeby
    przy prądzie 0,5A odłożyć 4 V i wtedy na wejściu stabilizatora będziesz
    miał 8V i zamiast 3,5W będzie 1,5W. Ale jeśli chodzi o urządzenie
    zasilane na większą odległość to trzeba uwzględnić opór przewodów bo
    może się okazać, że nie uzyskasz nawet 5V.
    ATSD przy takiej różnicy napięć to najlepiej dać stabilizator impulsowy
    "Step-down".

    MD