eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaOgraniczenie napięcie - kiedy rezystor a kiedy stabilizator ? › Re: Ograniczenie napięcie - kiedy rezystor a kiedy stabilizator ?
  • Data: 2012-03-26 12:11:44
    Temat: Re: Ograniczenie napięcie - kiedy rezystor a kiedy stabilizator ?
    Od: "Marek" <n...@e...spammer_stop> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Maciek Kot" <j...@z...pl> napisał

    > Wydaje mi się, ze jeżeli "Marek" zadaje tak podstawowe pytanie to nie jest
    > elektronikiem i nie koniecznie zna prawo Ohma.
    > Odpowiem Mu więc dokładniej:
    > przy obniżaniu napięcia za pomocą opornika napięcie na odbiorniku wynosiło
    > by
    > U = 12V - (R x I)
    > Przy zmianie prądu w granicach 0,2 do 0,5A i przy stałej oporności
    > napięcie na obciążeniu zmieniło by się więc około kilkakrotnie
    > np
    > dla R=16 om
    > Umax = 8,8V
    > a Umin = 4V
> [...]

    Masz rację, nie jestem elektronikiem, ale planuję poznać trochę podstaw.
    Zakupiłem kilka książek, troche sprzętu i zestawów z AVT, lecz nie zdążyłem
    jeszcze się za to zabrać a wyszło mi nagle zastosowanie praktyczne. Dziękuję
    za konkretną odpowiedź, rezystor stosowałem kiedys do zasilania 3V diody LED
    napięciem 12V, ale tam raczej pobór prądu był stały.

    Pozdrawiam
    Marek