  • 1. Data: 2012-03-26 11:11:09
    Temat: Ograniczenie napięcie - kiedy rezystor a kiedy stabilizator ?
    Od: "Marek" <n...@e...spammer_stop>

    Chciałbym zasilić urządzenie pracujące z napięciem 5V zasilaczem
    stabilizowanym 12V. Mam do wyboru 2 opcje - tańszą i prostszą w
    zastosowaniu - rezystor oraz droższą i mniej wygodną w instalacji (montaz
    musi być przy samym urządzeniu) - stabilizator. Chętnie wysłucham
    podpowiedzi fachowców o wyższości jednego rozwiązania nad drugim. Jeżeli to
    ma jakieś znaczenie, to urządzenie końcowe będzie miało zmienny pobór prądu
    02-05A.

    Pozdrawiam
    Marek

  • 2. Data: 2012-03-26 11:29:38
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Marek" <n...@e...spammer_stop> napisał w wiadomości
> [...]
    > podpowiedzi fachowców o wyższości jednego rozwiązania nad drugim. Jeżeli
    > to ma jakieś znaczenie, to urządzenie końcowe będzie miało zmienny pobór

    To jakim cudem R miałby zapewnić 5V ?
    P.G.

  • 3. Data: 2012-03-26 11:30:46
    Od: Tomek <...@...z>

    W dniu 2012-03-26 11:11, Marek pisze:
    > Chciałbym zasilić urządzenie pracujące z napięciem 5V zasilaczem
    > stabilizowanym 12V [...]urządzenie końcowe będzie
    > miało zmienny pobór prądu 02-05A.

    A co to za urządzenie i jaki zakres napięć toleruje? Bo przy zmiennym
    poborze prądu rezystor jest średnim pomysłem.

  • 4. Data: 2012-03-26 11:43:40
    Od: Wojciech Waga <n...@d...pl>

    On 03/26/2012 11:11 AM, Marek wrote:
> [...]
    > wysłucham podpowiedzi fachowców o wyższości jednego rozwiązania nad
    > drugim. Jeżeli to ma jakieś znaczenie, to urządzenie końcowe będzie

    Przy takim poborze LM7805 to dobre i tanie rozwiązanie.
    pozdr.
    w.

  • 5. Data: 2012-03-26 11:51:50
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > wysłucham podpowiedzi fachowców o wyższości jednego rozwiązania nad
    > drugim. Jeżeli to ma jakieś znaczenie, to urządzenie końcowe będzie

    Jeśli zmienia się wartość prądu to rezystorem nie uzyskasz stałego
    napięcia 5V. Domyślam się, że 02-05 A oznacza 0,2 do 0,5 A.
    Jeśli chcesz uzyskać spadek napięcia 7 V przy prądzie 0,5 A to wydzieli
    ci się 3,5 W. Prosty stabilizator liniowy będzie potrzebował dobrego
    radiatora żeby się nie grzać za bardzo. Możesz dać rezystor 8Ohm żeby
    przy prądzie 0,5A odłożyć 4 V i wtedy na wejściu stabilizatora będziesz
    miał 8V i zamiast 3,5W będzie 1,5W. Ale jeśli chodzi o urządzenie
    zasilane na większą odległość to trzeba uwzględnić opór przewodów bo
    może się okazać, że nie uzyskasz nawet 5V.
    ATSD przy takiej różnicy napięć to najlepiej dać stabilizator impulsowy
    "Step-down".

    MD

  • 6. Data: 2012-03-26 11:56:07
    Od: Maciek Kot <j...@z...pl>

    W dniu 2012-03-26 11:29, Piotr Gałka pisze:

    > Użytkownik "Marek" <n...@e...spammer_stop> napisał w wiadomości
    >>
    > To jakim cudem R miałby zapewnić 5V ?
    > P.G.
    Wydaje mi się, ze jeżeli "Marek" zadaje tak podstawowe pytanie to nie
    jest elektronikiem i nie koniecznie zna prawo Ohma.
    Odpowiem Mu więc dokładniej:
    przy obniżaniu napięcia za pomocą opornika napięcie na odbiorniku
    wynosiło by
    U = 12V - (R x I)
    Przy zmianie prądu w granicach 0,2 do 0,5A i przy stałej oporności
    napięcie na obciążeniu zmieniło by się więc około kilkakrotnie
    np
    dla R=16 om
    Umax = 8,8V
    a Umin = 4V
    Są to wartości orientacyjne bo podany pobór prądu oceniany jest pewnie
    dla zasilania 5V.
    Przy tak zmiennym zasilaniu wartość prądu będzie inna więc zmiany
    napięcia będą trochę mniejsze
    Pozdrawiam
    MK

  • 7. Data: 2012-03-26 11:57:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości
> [...]
    >wysłucham podpowiedzi fachowców o wyższości jednego rozwiązania nad
    >drugim. Jeżeli to ma jakieś znaczenie, to urządzenie końcowe będzie

    Skoro ma zmienny pobor pradu, to i napiecie po ograniczniku
    rezystorowym bedzie zmienne.
    Albo urzadzenie moze z tym zyc, albo daj stabilizator.

    A przy tej mocy - przetwornice impulsowa/ladowarke do telefonu.

    J.

  • 8. Data: 2012-03-26 12:11:44
    Od: "Marek" <n...@e...spammer_stop>

    Użytkownik "Maciek Kot" <j...@z...pl> napisał

> [...]
    > zasilania 5V.
    > Przy tak zmiennym zasilaniu wartość prądu będzie inna więc zmiany napięcia

    Masz rację, nie jestem elektronikiem, ale planuję poznać trochę podstaw.
    Zakupiłem kilka książek, troche sprzętu i zestawów z AVT, lecz nie zdążyłem
    jeszcze się za to zabrać a wyszło mi nagle zastosowanie praktyczne. Dziękuję
    za konkretną odpowiedź, rezystor stosowałem kiedys do zasilania 3V diody LED
    napięciem 12V, ale tam raczej pobór prądu był stały.

    Pozdrawiam
    Marek

  • 9. Data: 2012-03-26 12:41:13
    Od: "Marek" <n...@e...spammer_stop>

    Użytkownik "Wojciech Waga" <n...@d...pl> napisał

    > Przy takim poborze LM7805 to dobre i tanie rozwiązanie.

    Taki właśnie dostałem od znajomego.

    Pozdrawiam
    Marek

  • 10. Data: 2012-03-26 12:49:56
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 26 Mar 2012 11:11:09 +0200, Marek napisał(a):

    > Jeżeli to
    > ma jakieś znaczenie, to urządzenie końcowe będzie miało zmienny pobór prądu
    > 02-05A.

    Nie podałeś tolerancji napięcia 5V :) Ale w tym przypadku ja doradzam
    stabilizator.
    --
    Jacek