    From: "b...@n...pl" <b...@n...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Ogniskowa obiektywu a perspektywa i glebia ostrosci
    Date: Wed, 26 May 2010 11:10:59 +0200

    On 26.05.2010 10:53, Marek Wyszomirski wrote:

    > Komuś kto nie czuje formatu 24x36mm - a takich jest coraz więcej - również
    > podanie ekwiwalentu ogniskowej niewiele powie. Dlatego włąśnie sądzę, ze
    > kiedyś dojdziemy do podawania kąta widzenia - bo jakąś wiedzę o kątach
    > każdy
    > ze szkoły podstawowej powinien wynieść.

    > Mi i Tobie łatwo - bo zaczynaliśmy od formatu małoobrazkowego i mamy
    > wyniesione z niego przyzwyczajenia. Ale już fotografowi studyjnemu który
    > całe życie używał wielkiego formatu ogniskowa 50mm będzie sie kojarzyła
    > raczej z szerokim kątem (może nawet bardzo szerokim). A nastolatkowi który
> [...]

    Tylko, że wszyscy podają ten ekwiwalent w zasadzie i mówi on wiele.
    Można porównać zakresy zoomów w dwóch aparatach bez żmudnych obliczeń,
    czasami niemożliwych, bo producent nie podaje rozmiaru matrycy. Do
    porównania szacunkowego nie ma znaczenia czy poda się to w ogniskowej
    referencyjnej czy w stopniach kąta widzenia. Przyjęło się podawać w
    ekwiwalent, więc lepiej już nie mieszać.

    --
    http://szumofob.eu