  • Data: 2010-05-25 19:03:52
    Temat: Re: Ogniskowa obiektywu a perspektywa i glebia ostrosci
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 25.05.2010 Michal Tyrala <w...@b...com.pl> napisał/a:

    > Nie. Ogniskowa jest odlegloscia ogniska od punktu glownego. Jedna dla
    > szkla, wyrazana w (mili)metrach.

    Tak, gdy używasz całego szkła, a nie jego środkowego wycinka, użytkowo
    się zmienia ogniskowa. Mam 2 body 5d i 50d i mam 35/2 i 50/1.4, jak
    wkręcam 50+5d i 35+50d, stawiam je w tym samym miejscu i robie takie
    same kadry (no z dokładnością do chyba 2cm ogniskowej) oba mają
    odwzorowanie 1:1 dla obu zestawów. Jak zmienię obiektywy, to 5d muszę
    przysunąć do ołówka, a 50d oddalić, temat zostaje ten sam jak sobie go
    _zaplanowałem_, a manewruję tłem (przez odległość i zmianę ogniskowych),
    5d zrobi mi szeroki plan w tle, 50d będzie miał ekwiwalent ok 80mm,
    więc już minitele.

    > Jak dotad nikt tu nie pisal o ekwiwalencie ogniskowej, temat dotyczy
    > ogniskowej, w watku konsekwentnie padalo ,,ogniskowa''. A teraz jak
    > katarynka ,,ekwiwalent''.
    > Ale milo, ze się zorientowales.

    No trudno, jakoś narazie inteligencji mi nie brakuje. Zwroć uwagę że całą
    dyskusję prowadzę w kierunku _Mam do zrobienia plan - ołówek - i on zajmuje
    4/5 wysokości_ reszta się nie liczy, kompozycja jaka powstaje zmieniając
    ogniskowe się różni - to jest wpływ odległości/ogniskowej/planowanej GO itd.

    > Ale zastosowanie mniejszego medium powoduje wydluzenie ,,ekwiwalentu''.
    > Wiec rozmiar medium wplywa na perspektywe, tak?

    Pośrednio tak, gdy nadal będziemy tak celować, aby temat (ten ołówek)
    używał tej samej wielkości na nośniku (w tym przypadku mniejszego dla 50d)

    > W czym taki ,,skrot myslowy'' jest gorszy od ,,ogniskowa wplywa na
    > perspektywe''?

    Niczym, nie pisałem że nie wpływa. Generalnie tak jak przyznałem wpływa odległość,
    ale siłą rzeczy musi się zmienić.

    > Drastycznie siada precyzja wypowiedzi. Tu brakuje ,,-kowa'', tam
    > ,,ekwiwalent''... EOT, bo ja jednak wole w dyskusji konkrety zamiast
    > domyslow.

    Tu masz rację, ale tylko Ty w wątku na to zwróciłeś uwagę, będę pisał
    poprawnie.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".