    From: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Ogniskowa - glebia ostrosci
    Date: Sat, 5 Jun 2010 09:13:54 +0800
    Sender: a...@n...agh.edu.pl

    On 2010-06-04, Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net> wrote:
    > W piątek, 4 czerwca 2010 02:04, Marcin Debowski wyraził następujacą opinię:
    > Próbować i błądzić możesz przy fotografii martwych natur w studiu, cała
    > reszta fotografii to jest ten _jeden_ strzał który albo wyjdzie albo nie.

    [1]

    > Ale chodzi o to żeby ostre i nieostre było tam gdzie ja chcę, a nie tam
    > gdzie "samo wyszło".

    Ależ ja również.

    > DOF braketing? Trochę trudne do zrealizowania ponieważ zmieniać musisz dwa
    > punkty, punkt bliższy od którego GO się "zaczyna" i dalszy, na którym GO się
    > kończy ale je zmienić musisz operować punktem ostrzenia i przesłoną przy
    > czym zmiany tych parametrów wpływają na obydwa punkty na raz zmieniając je w
    > różnym stopniu.

    No ale jest to policzalne, prawda? Akurat tu teoria a przynajmniej pewne
    półempiryczne algorytmy byłyby niezbędne.

> [...]
    > maksymalnie rozmyte tło, z jakichś powodów musisz mieć przymkniętą
    > przysłonę, jak będziesz ostrzył?
    > Jeśli ustawisz ostrość na obiekt może się okazać, że przy przesłonie którą
    > musisz użyć dostaniesz odległością hiperfokalną - tło się nie rozmyje i
    > koncepcja zdjęcia legnie w gruzach ;-)
    > Rozwiązanie jest proste jeśli się wie czym jest GO - ostrzysz bliżej, tak
    > aby _koniec_ GO wypadł nieco za obiektem, ale aby to zrobić musisz wiedzieć
    > gdzie GO się zaczyna i gdzie kończy przy określonej przesłonie oraz
    > odległości ostrzenia a to nie jest wiedza intuicyjna.

    Ja przepraszam, ja zdecydowanie nie jestem jakiś alien, a MZ jest to do
    bólu intuicyjne. To się w końcu nawet nazywa GŁĘBIA ostrości. Co jest
    nieznane (a nie ma z intuicją wiele wspólnego) to konkretne, precyzyjne
    wartości - to jest zwykle wiedza wynikająca z doświadczenia bo nadal nie
    wyobrażam sobie jakieś bardziej skomplikowane analizy w czasie
    komponowania kadru - tu odnośnik do wcześniejszego fargmentu [1]:
    Właśnie w sytuacjach statycznych lub zbliżonych można myśleć o takich
    analizach, a nie gdy jest jedynie szansa na to jedno ujęcie. Fajnie jak
    ma się na to czas i można zaplanować ale w typowych sytuacjach? Serio
    myślisz w takich chwilach w kategoriach krążków wracając do
    wcześniejszego lajtmotiwu, czy tez tak jak to wyżej napisałeś :)? Robię
    przede wszystkim zdjęcia reportażowe i nie przypominam sobie zbyt wielu
    sytuacji, w których miałbym chociazby ten komfort aby bawić się w to co
    opisałeś wyżej - przesuwanie pola GO. Zwykle silnie ogranicza mnie
    dynamika sceny i niestety sprzęt. Jak mogę w jakimś zakresie minipulować
    sceną to o wiele większa szansa na niepopełnienie błędu jest przy
    ostrzeniu na obiekt przy zmianie mojej odległości od obiektu niż na
    manewrowanie samym polem ostrości.

    --
    Marcin