-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.nask.pl!new
s.nask.org.pl!feed.news.interia.pl!not-for-mail
From: "Zygmunt M. Zarzecki"
<z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>
Newsgroups: pl.sci.inzynieria
Subject: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
Date: Mon, 06 Apr 2009 00:59:47 +0200
Organization: male zet
Lines: 32
Message-ID: <grbc8a$cqo$1@news.interia.pl>
References: <2...@i...community>
Reply-To: z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com
NNTP-Posting-Host: apn-77-114-105-109.gprs.plus.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.interia.pl 1238971466 13144 77.114.105.109 (5 Apr 2009 22:44:26 GMT)
X-Complaints-To: u...@n...interia.pl
NNTP-Posting-Date: Sun, 5 Apr 2009 22:44:26 +0000 (UTC)
In-Reply-To: <2...@i...community>
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.8.1.21) Gecko/20090302
Thunderbird/2.0.0.21 Mnenhy/0.7.6.0
X-Authenticated-User: zyga % interia+pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:23620
[ ukryj nagłówki ]
> Głównie za sprawą f1 spopularyzowano system odzyskiwania energii przy
> hamowaniu. Myślałem kiedyś nad czymś podobnym ale w celu oszczędności
> w samochodach elektrycznych. Tylko nie potrafię sobie wyobrazić jak
> odbierana jest energia z kół podczas hamowania, kiedy używane są tradycyjne
> hamulce... Przecież większa część energii idzie w ciepło tarcz hamulcowych.
>
> Ile w praktyce można uzyskać energii z pojedyńczego hamowania i w jaki
> dokładnie sposób?
Fizyka na poziomie szkoły podstawowej się kłania.
Przyjmuję, że KERS zabiera 10% energii traconej przy hamowaniu i ma
sprawność 100%.
Dla uproszczenia liczenia:
v1=70m/s
v2=30m/s
m=600kg
E=0.5 * m * v^2
E1=0.5 * 600 * 4900 = 1470000J
E2=0.5 * 600 * 900 = 270000J
dE = 0.1 * 1200kJ = 120kJ, czyli tyle można uzyskać podczas jednego
hamowania z prędkości 252km/h do 108km/h. Operacja taka to pewnie ze 2
sekundy pracy systemu KERS ładującego akumulator.
Silnik w KERS ma 60KW, czyli w ciągu 6s działania bierze 360kJ energii
elektrycznej.
Trzy mocniejsze hamownia i akumulator jest pełny. A akumulator ma pewnie
napięcie ze 300V (mechanika poraziło), a akumulator ma pojemność 0.33Ah.
;-)
zyga
Następne wpisy z tego wątku
- 06.04.09 05:30 J.F.
- 06.04.09 06:28 JarekM
- 06.04.09 10:01 pluton
- 06.04.09 11:27 Maciek
- 06.04.09 12:57 Konrad Anikiel
- 06.04.09 13:13 Maciek
- 06.04.09 13:30 Sqeeb
- 06.04.09 13:32 Sqeeb
- 06.04.09 13:33 Sqeeb
- 06.04.09 14:38 Robert Tomasik
- 06.04.09 16:35 Adrian S.
- 06.04.09 16:37 Adrian S.
- 06.04.09 19:37 J.F.
- 06.04.09 20:04 Robert Wańkowski
- 07.04.09 08:45 J.F.
Najnowsze wątki z tej grupy
- DeepSeek nie lubi gadać o polityce
- pokolenie Z
- huta ruszyla
- piece wodorowe
- Żarówka do lampy z czujnikiem ruchu
- most kilometrowy
- kladka Zagorze
- zapora Zagorze
- Rodzaj przekładni planetarnej z
- Zapora Stronie Śląskie cd
- Filtr do pompy ruskiej
- Wyważanie kół rowerowych
- Belka
- Precyzyjne cięcie opony samochodowej
- Nieparzyste dmuchanie
Najnowsze wątki
- 2025-02-06 PROGRAM DOPŁAT DO AUT ELEKTRYCZNYCH TO ABSURD. ZA ŚRODKI Z KPO KUPIMY NIEMIECKIE I CHIŃSKIE AUTA
- 2025-02-05 ceny OC
- 2025-02-05 Re: ceny OC
- 2025-02-05 Re: ceny OC
- 2025-02-07 Smar do video
- 2025-02-06 Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
- 2025-02-07 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-02-07 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-07 Warszawa => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-02-07 Warszawa => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-07 Gliwice => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2025-02-07 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-02-07 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-02-07 Dęblin => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-02-07 Bieruń => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie flo