eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaOdzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.nask.pl!new
    s.nask.org.pl!feed.news.interia.pl!not-for-mail
    From: "Zygmunt M. Zarzecki"
    <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
    Date: Mon, 06 Apr 2009 00:59:47 +0200
    Organization: male zet
    Lines: 32
    Message-ID: <grbc8a$cqo$1@news.interia.pl>
    References: <2...@i...community>
    Reply-To: z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com
    NNTP-Posting-Host: apn-77-114-105-109.gprs.plus.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.interia.pl 1238971466 13144 77.114.105.109 (5 Apr 2009 22:44:26 GMT)
    X-Complaints-To: u...@n...interia.pl
    NNTP-Posting-Date: Sun, 5 Apr 2009 22:44:26 +0000 (UTC)
    In-Reply-To: <2...@i...community>
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.8.1.21) Gecko/20090302
    Thunderbird/2.0.0.21 Mnenhy/0.7.6.0
    X-Authenticated-User: zyga % interia+pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:23620
    [ ukryj nagłówki ]


    > Głównie za sprawą f1 spopularyzowano system odzyskiwania energii przy
    > hamowaniu. Myślałem kiedyś nad czymś podobnym ale w celu oszczędności
    > w samochodach elektrycznych. Tylko nie potrafię sobie wyobrazić jak
    > odbierana jest energia z kół podczas hamowania, kiedy używane są tradycyjne
    > hamulce... Przecież większa część energii idzie w ciepło tarcz hamulcowych.
    >
    > Ile w praktyce można uzyskać energii z pojedyńczego hamowania i w jaki
    > dokładnie sposób?

    Fizyka na poziomie szkoły podstawowej się kłania.

    Przyjmuję, że KERS zabiera 10% energii traconej przy hamowaniu i ma
    sprawność 100%.
    Dla uproszczenia liczenia:
    v1=70m/s
    v2=30m/s
    m=600kg
    E=0.5 * m * v^2
    E1=0.5 * 600 * 4900 = 1470000J
    E2=0.5 * 600 * 900 = 270000J
    dE = 0.1 * 1200kJ = 120kJ, czyli tyle można uzyskać podczas jednego
    hamowania z prędkości 252km/h do 108km/h. Operacja taka to pewnie ze 2
    sekundy pracy systemu KERS ładującego akumulator.
    Silnik w KERS ma 60KW, czyli w ciągu 6s działania bierze 360kJ energii
    elektrycznej.

    Trzy mocniejsze hamownia i akumulator jest pełny. A akumulator ma pewnie
    napięcie ze 300V (mechanika poraziło), a akumulator ma pojemność 0.33Ah.
    ;-)

    zyga

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: