-
1. Data: 2009-04-05 04:16:31
Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
Od: <b...@s...pl>
> Witam.
> G3ównie za spraw? f1 spopularyzowano system odzyskiwania energii przy
> hamowaniu. My?la3em kiedy? nad czym? podobnym ale w celu oszczedno?ci
> w samochodach elektrycznych. Tylko nie potrafie sobie wyobrazia jak
> odbierana jest energia z kó3 podczas hamowania, kiedy u?ywane s?
> tradycyjne
> hamulce... Przecie? wieksza cze?a energii idzie w ciep3o tarcz
> hamulcowych.
> Ile w praktyce mo?na uzyskaa energii z pojedynczego hamowania i w jaki
> dok3adnie sposób?
> Z góry dziekuje za odpowied?.
>
Hamowa3e? kiedys silnikiem?
Musi sie to odbywac przez dosprzeglenie do napedu jakiegos kola zamachowego,
pewnie za posrednictwem przekladni, ale czy i jak te energie odzyskuja
dalej - nie wiem.
-
2. Data: 2009-04-05 10:53:30
Temat: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
Od: Sqeeb <s...@i...community>
Witam.
Głównie za sprawą f1 spopularyzowano system odzyskiwania energii przy
hamowaniu. Myślałem kiedyś nad czymś podobnym ale w celu oszczędności
w samochodach elektrycznych. Tylko nie potrafię sobie wyobrazić jak
odbierana jest energia z kół podczas hamowania, kiedy używane są tradycyjne
hamulce... Przecież większa część energii idzie w ciepło tarcz hamulcowych.
Ile w praktyce można uzyskać energii z pojedyńczego hamowania i w jaki
dokładnie sposób?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
--
Pozdrawiam,
Sqeeb
-
3. Data: 2009-04-05 22:05:34
Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
Użytkownik <b...@s...pl> napisał w wiadomości
news:49d90395@news.home.net.pl...
>> Witam.
>> G3ównie za spraw? f1 spopularyzowano system odzyskiwania energii przy
>> hamowaniu. My?la3em kiedy? nad czym? podobnym ale w celu oszczedno?ci
>> w samochodach elektrycznych. Tylko nie potrafie sobie wyobrazia jak
>> odbierana jest energia z kó3 podczas hamowania, kiedy u?ywane s?
>> tradycyjne
>> hamulce... Przecie? wieksza cze?a energii idzie w ciep3o tarcz
>> hamulcowych.
>> Ile w praktyce mo?na uzyskaa energii z pojedynczego hamowania i w jaki
>> dok3adnie sposób?
>> Z góry dziekuje za odpowied?.
> Hamowa3e? kiedys silnikiem?
> Musi sie to odbywac przez dosprzeglenie do napedu jakiegos kola
> zamachowego, pewnie za posrednictwem przekladni, ale czy i jak te
> energie odzyskuja dalej - nie wiem.
Przy napędzie elektrycznym, to jest jeszcze możliwość, ze silnik
elektryczny zamieniony w prądnicę napędzaną hamowanymi kołami zwróci
energię do akumulatora.
-
4. Data: 2009-04-05 22:59:47
Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>
> Głównie za sprawą f1 spopularyzowano system odzyskiwania energii przy
> hamowaniu. Myślałem kiedyś nad czymś podobnym ale w celu oszczędności
> w samochodach elektrycznych. Tylko nie potrafię sobie wyobrazić jak
> odbierana jest energia z kół podczas hamowania, kiedy używane są tradycyjne
> hamulce... Przecież większa część energii idzie w ciepło tarcz hamulcowych.
>
> Ile w praktyce można uzyskać energii z pojedyńczego hamowania i w jaki
> dokładnie sposób?
Fizyka na poziomie szkoły podstawowej się kłania.
Przyjmuję, że KERS zabiera 10% energii traconej przy hamowaniu i ma
sprawność 100%.
Dla uproszczenia liczenia:
v1=70m/s
v2=30m/s
m=600kg
E=0.5 * m * v^2
E1=0.5 * 600 * 4900 = 1470000J
E2=0.5 * 600 * 900 = 270000J
dE = 0.1 * 1200kJ = 120kJ, czyli tyle można uzyskać podczas jednego
hamowania z prędkości 252km/h do 108km/h. Operacja taka to pewnie ze 2
sekundy pracy systemu KERS ładującego akumulator.
Silnik w KERS ma 60KW, czyli w ciągu 6s działania bierze 360kJ energii
elektrycznej.
Trzy mocniejsze hamownia i akumulator jest pełny. A akumulator ma pewnie
napięcie ze 300V (mechanika poraziło), a akumulator ma pojemność 0.33Ah.
;-)
zyga
-
5. Data: 2009-04-06 05:30:16
Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Sun, 5 Apr 2009 12:53:30 +0200, Sqeeb wrote:
>Głównie za sprawą f1 spopularyzowano system odzyskiwania energii przy
>hamowaniu. Myślałem kiedyś nad czymś podobnym ale w celu oszczędności
>w samochodach elektrycznych.
Ale one to juz od dawna stosuja - regenerative braking.
>Tylko nie potrafię sobie wyobrazić jak
>odbierana jest energia z kół podczas hamowania, kiedy używane są tradycyjne
>hamulce... Przecież większa część energii idzie w ciepło tarcz hamulcowych.
Jak nie zacisniesz klockow, tylko przelaczysz silnik elektryczy w tryb
pradnicy, to wiekszosc pojdzie w akumulatory..
J.
-
6. Data: 2009-04-06 06:28:17
Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
Od: "JarekM" <j.mielczarek@[ciach]promac.com.pl>
> Trzy mocniejsze hamownia i akumulator jest pełny. A akumulator ma pewnie
> napięcie ze 300V (mechanika poraziło), a akumulator ma pojemność 0.33Ah.
Rozmawiałem niedawno z ludźmi pracującymi przy KERSIe w Anglii -
napięcie w instalacji wynosi ok 800V.
Jarek
-
7. Data: 2009-04-06 10:01:29
Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>
> odbierana jest energia z kół podczas hamowania, kiedy używane są
> tradycyjne
hamulce... Przecież większa część energii idzie w ciepło tarcz hamulcowych.
Czytalem gdzies, ze jakis pilotowy ? bojowy ? system wdrozono
w autobusach komunikacji miejskiej, w Danii ? Anglii ?
W kazdym razie pomysl byl taki, ze podczas hamowania zalaczala sie
pompa sprezajaca powietrze, zbierane w zbiorniku umieszczonym
na dachu pojazdu. Ta pompa wlasnie byla 'czynnikiem hamujacym'.
Sprezone powietrze bylo nastepnie wykorzystywane, zeby wspomoc
silnik w momencie ruszania pojazdu, kiedy potrzebna
jest najwieksza moc. Chyba jakos mechanicznie to bylo zrobione,
cos na zasadzie 'silnika parowego', tylko z napedem na sprezone
powietrze :)
pozdrawiam
pluton
-
8. Data: 2009-04-06 11:27:26
Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
Od: Maciek <d...@p...onet.pl>
Dnia Mon, 6 Apr 2009 12:01:29 +0200, pluton napisał(a):
(...)
Hamulec silnikowy, w ktorym czesc tlokow i cylindrow silnika pracuje jako
sprezarki, jest juz od jakiegos czasu standardowo stosowany w autobusach i
ciezarowkach.
--
pozdrawiam,
Maciek
"Lepiej żyć sto lat w bogactwie i dostatku
niż jeden dzień w biedzie i ubóstwie" (c)AF
-
9. Data: 2009-04-06 12:57:57
Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>
On 6 Apr, 12:27, Maciek <d...@p...onet.pl> wrote:
> Dnia Mon, 6 Apr 2009 12:01:29 +0200, pluton napisał(a):
>
> (...)
>
> Hamulec silnikowy, w ktorym czesc tlokow i cylindrow silnika pracuje jako
> sprezarki, jest juz od jakiegos czasu standardowo stosowany w autobusach i
> ciezarowkach.
W porządnym silniku i tak nie wtryskuje się paliwa w czasie hamowania,
więc chyba każdy cylinder może pompować? Potem to sprężone powietrze
można np użyć do szybszego rozpędzenia turbosprężarki, albo
bezpośrednio do cylindrów w czasie kiedy turbina jeszcze nie zdąży się
rozbujać.
Konrad
-
10. Data: 2009-04-06 13:13:16
Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
Od: Maciek <d...@p...onet.pl>
Dnia Mon, 6 Apr 2009 05:57:57 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):
>Potem to sprężone powietrze
> można np użyć do szybszego rozpędzenia turbosprężarki, albo
> bezpośrednio do cylindrów w czasie kiedy turbina jeszcze nie zdąży się
> rozbujać.
I chyba dokladnie tak sie dzieje, ale nie pamietam - czytalem o tym dawno,
tekst byl dosc ogolnikowy.
--
pozdrawiam,
Maciek
"Lepiej żyć sto lat w bogactwie i dostatku
niż jeden dzień w biedzie i ubóstwie" (c)AF