  • 41. Data: 2014-02-10 23:11:33
    Temat: Re: Odczyt czujników - RS485 czy I2C?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-02-10 09:50, Piotr Gałka pisze:

    > Nie wiem o jakich przekaźnikach myślisz. Takie małe biorą rzędu
    > 12V*20mA=0,24W.

    Tak naprawdę to jeszcze nie wiem. Ten projekt nie jest nawet jeszcze na
    etapie koncepcyjnym. Tak naprawdę trudno tutaj mówić o projekcie. Po
    prostu wiem, że chciałbym kiedyś poeksperymentować z automatyką domową,
    zaczynając od sterowania światłem. Nie robiłem jeszcze gruntownego
    rozeznania w temacie.

    Skoro już ta kwestia została poruszona, to jakie przekaźniki byłyby
    najbardziej odpowiednie w roli ekwiwalentu włącznika światła? Właściwie
    nie stosuję już żarówek ani świetlówek kompaktowych, powoli przerzucam
    się na LED-y, więc należy liczyć, że jeden przekaźnik będzie obciążony
    maksymalnie czterema takimi "żarówkami" 10W.

    Kolejna sprawa to typ przekaźnika. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby
    zastosować zwykły, zasilając cewkę całymi godzinami, czy może raczej
    postawić na bistabilny i włączać/wyłączać go impulsami?

  • 42. Data: 2014-02-11 01:33:19
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 10.02.2014 23:01, Zbych wrote:

    > Sugerujesz, żeby nie łączyć mas _w_ogóle_, czy tylko nie robić tego
    > przez ekran?

    W zastosowaniu, z którym mam do czynienia na co dzień, masy nie są
    połączone w ogóle. Każde urządzenie ma część RS485 izolowaną od reszty,
    jest mała przetworniczka która zasila MAX481 i dwa transoptory. Ekran
    przewodu jest TYLKO z jednej strony podłączony do uziemionej metalowej
    obudowy urządzenia.

    Jakub Rakus

  • 43. Data: 2014-02-11 01:37:30
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 10.02.2014 22:39, Atlantis wrote:

    > BTW jak powinna wyglądać właściwie wykonana izolacja pomiędzy
    > urządzeniem a magistralą, zrealizowana za pomocą transoptorów?

    Jak ten mail co masz w podpisie jest działający bez NOSPAM to mogę Ci
    podesłać schemat.

    Jakub Rakus

  • 44. Data: 2014-02-11 11:38:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jakub Rakus" napisał w wiadomości

> [...]
    >transoptory. Ekran przewodu jest TYLKO z jednej strony podłączony do
    >uziemionej metalowej obudowy urządzenia.

    No wlasnie - masz izolowane.

    Ale i tak masa odbiornika musi sie dopasowac do masy nadajnika.
    Mala ta masa, ale jakies pojemnosci ma.
    W tej chwili jak rozumiem dopasowanie nastepuje przez diody
    zapezpieczajace w ukladzie.
    Przy urzadzeniach o bardzo plywajacym potencjale taki prad moglby
    chyba nawet na chwile zablokowac transmisje.

    J.

  • 45. Data: 2014-02-11 16:57:45
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 11.02.2014 11:38, J.F wrote:

> [...]
    > Mala ta masa, ale jakies pojemnosci ma.
    > W tej chwili jak rozumiem dopasowanie nastepuje przez diody

    Są transile od linii do izolowanych vcc i gnd.

    > Przy urzadzeniach o bardzo plywajacym potencjale taki prad moglby chyba
    > nawet na chwile zablokowac transmisje.

    Nie zauważyłem takiego efektu. 1000 razy większe problemy sprawiają
    pokiereszowane po drodze kable.

    Jakub Rakus

  • 46. Data: 2014-02-11 20:32:28
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-02-11 01:37, Jakub Rakus pisze:

    > Jak ten mail co masz w podpisie jest działający bez NOSPAM to mogę Ci
    > podesłać schemat.

    Tak, adres ciągle działa.
    Byłbym bardzo wdzięczny. ;)

  • 47. Data: 2014-02-12 08:47:59
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > BTW jak powinna wyglądać właściwie wykonana izolacja pomiędzy
    > urządzeniem a magistralą, zrealizowana za pomocą transoptorów?

    Pytasz wprawdzie o transoptory ale...
    W 2004 wybrałem do tego celu:
    http://www.analog.com/en/interface-isolation/digital
    -isolators/adum1301/products/product.html
    Potem pojawiły się izolacje razem z driverem:
    http://www.analog.com/en/interface-isolation/digital
    -isolators/adm2484e/products/product.html
    Są też all-in-one:
    http://www.analog.com/en/interface-isolation/digital
    -isolators/adm2687e/products/product.html
    Ale isoPower generuje dość dużo zakłóceń CM i nie wiem czy bym się
    zdecydował (sama izolacja sygnałów jest OK).
    P.G.

  • 48. Data: 2014-02-12 20:25:00
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-02-12 08:47, Piotr Gałka pisze:

    > Ale isoPower generuje dość dużo zakłóceń CM i nie wiem czy bym się
    > zdecydował (sama izolacja sygnałów jest OK).

    Ok, a jak w takim razie powinna wyglądać izolacja od strony VCC?
    Rozumiem, że chodzi o zastosowanie jakiejś przetwornicy DC/DC pomiędzy
    głównym VCC (z którego zasilamy MCU i pozostałe "lokalne" układy) i
    zasilaniem transceivera rs485. Wówczas w razie czego spali się sam TRX.
    Oczywiście mówię tutaj o sytuacji w której również linie sygnałowe są
    odizolowane.

    A co z sytuacją, gdybym zastosował skrętkę ethernetową puścił zasilanie
    wolnych parach (coś na wzór PoE)? Jeśli wówczas jedna przetwornica
    będzie zasilała cały układ, to jego bezpieczeństwo mocno spadnie? Byłoby
    to jakby nie patrzeć wygodne rozwiązanie w przypadku jakiegoś czujnika w
    trudno dostępnym miejscu albo elementu automatyki domowej (np. włącznika
    wbudowanego w ścianę).

  • 49. Data: 2014-02-12 21:27:35
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-02-10 09:10, Piotr Gałka pisze:

    > Słyszałem coś o systemie przekazywania tokena między masterami.
    > P.G.

    Jednak rozumiem, że w standardowej sieci przy wykorzystaniu Modbus RTU
    może pracować tylko jeden master?

    Załóżmy, że mamy prosty system automatyki domowej o następującej
    konstrukcji:
    Na samym początku master z jakimś mocniejszym MCU, kontrolerem Ethernetu
    i transcieverem RS485. Dalej dwa rodzaje urządzeń. Pierwszym z nich są
    moduły z przekaźnikami, które załączają i wyłączają światło. Drugi typ
    to włączniki montowane w ścianach.

    Rozumiem, że komunikacja powinna wyglądać następująco:
    1) Master oczekuje na sygnał z zewnątrz (np. pakiet UDP). Gdy taki się
    pojawi, wysyła do określonego modułu polecenie włączenia/wyłączenia
    konkretnego przekaźnika.
    2) Master co jakiś czas odpytuje włącznik, czy przypadkiem użytkownik
    nie zgłosił chęci włączenia światła. Jeśli tak się stało, slave odsyła
    informację który przekaźnik w którym module trzeba załączyć. Master
    wysyła odpowiedni rozkaz do tego modułu.
    3) Co jakiś czas master odpytuje poszczególne urządzenia o ich stan i
    zgłasza go na zewnątrz (np. na potrzeby interfejsu webowego).

    W przypadku tej magistrali trudniej byłoby zrealizować system z wieloma
    masterami, gdzie każdy włącznik pełni funkcję nadrzędną względem modułu
    z przekaźnikiem.

    Tak samo, gdybym chciał dodać do magistrali jakiś czujnik (dym, CO) -
    rozwiązanie będzie polegało na cyklicznym odpytywaniu czujnika, a nie
    inicjowaniu transmisji przez sam sensor, prawda?

  • 50. Data: 2014-02-12 21:52:00
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 12.02.2014 21:27, Atlantis wrote:

> [...]
    > 3) Co jakiś czas master odpytuje poszczególne urządzenia o ich stan i
    > zgłasza go na zewnątrz (np. na potrzeby interfejsu webowego).

    Tak jest prościej programowo, bo nie musisz się martwić o sprawdzanie
    czy coś innego akurat nie nadaje i nie trzeba rozwiązywać ewentualnych
    konfliktów jak zaczną nadawać np. dwa mastery na raz.

    > W przypadku tej magistrali trudniej byłoby zrealizować system z wieloma
    > masterami, gdzie każdy włącznik pełni funkcję nadrzędną względem modułu
    > z przekaźnikiem.

    A tak działają niektóre gotowe systemy automatyki domowej - zaleta jest
    taka, że nawet jak padnie "centrala" to nadal możesz sterować
    odbiornikami za pomocą przycisków. W zeszłym roku siedziałem trochę nad
    rozkminieniem systemu HomeMatic - tam jest właśnie rs485 (ale do
    wszystkich urządzeń ciągnie się 4 żyłowy przewód, na magistrali jest
    jeden zasilacz) i kdaży moduł i/o może być masterem, łącznie z tym że
    sam wysyła do centralki swój stan po każdej zmianie.
    Jakub Rakus