  • 51. Data: 2014-02-13 12:35:38
    Temat: Re: Odczyt czujników - RS485 czy I2C?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    news:ldghqp$dqc$1@portraits.wsisiz.edu.pl...

> [...]
    > zasilaniem transceivera rs485. Wówczas w razie czego spali się sam TRX.
    > Oczywiście mówię tutaj o sytuacji w której również linie sygnałowe są
    > odizolowane.
    >
    > A co z sytuacją, gdybym zastosował skrętkę ethernetową puścił zasilanie
    > wolnych parach (coś na wzór PoE)? Jeśli wówczas jedna przetwornica
    > będzie zasilała cały układ, to jego bezpieczeństwo mocno spadnie? Byłoby
    > to jakby nie patrzeć wygodne rozwiązanie w przypadku jakiegoś czujnika w
    > trudno dostępnym miejscu albo elementu automatyki domowej (np. włącznika

    Nie do końca jestem pewien czy dokładnie rozumiem co piszesz. Rysunek ?
    Zasada według mnie jest taka:
    1. Jak urządzenie jest zasilanie i komunikuje się tym samym kablem i w żaden
    inny sposób nie łączy się z jakimś uziemieniem (innym niż to z którym może
    być połączone to, co go zasila i się z nim komunikuje) izolacja jest zbędna.
    2. Jak połączenie takie występuje to wszystkie linie (sygnałowe/zasilania)
    powinny mieć izolację (aby przerwać tzw. pętlę masy).

    Według mnie większość czujników może pracować według 1.

    Musisz rozumieć źródło problemu, a nie realizować ogólną zasadę, ze co się
    da izolować. A źródłem problemu jest to, że w czasie burzy różne punkty
    uziemienia mogą mieć istotne różnice napięć i przez łączące je kable mogą
    popłynąć prądy liczone w dużych Amperach.
    Pętla masy sama w sobie nie jest aż tak groźna (też jest ale nie aż tak).
    Rozumiem przez to dwa urządzenia połączone ze sobą i każde do masy ale do
    masy w tym samym punkcie (taki trójkąt - też jest pętla masy). To samo, ale
    urządzenia połączone w różnych punktach jest ryzykowne bo do tych różnych
    punktów mogą dochodzić prądy pochodzące z zewnątrz i przepływać przez nasze
    połączenie.
    P.G.

  • 52. Data: 2014-02-13 12:39:19
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > wysyła odpowiedni rozkaz do tego modułu.
    > 3) Co jakiś czas master odpytuje poszczególne urządzenia o ich stan i
    > zgłasza go na zewnątrz (np. na potrzeby interfejsu webowego).
    >

    > W przypadku tej magistrali trudniej byłoby zrealizować system z wieloma
    > masterami, gdzie każdy włącznik pełni funkcję nadrzędną względem modułu
    > z przekaźnikiem.
    >
    > Tak samo, gdybym chciał dodać do magistrali jakiś czujnik (dym, CO) -
    > rozwiązanie będzie polegało na cyklicznym odpytywaniu czujnika, a nie
    > inicjowaniu transmisji przez sam sensor, prawda?

    Dopóki obciążenie łącza jest niewielkie możesz sobie pozwolić na nadawanie
    (każdego, kto ma taką potrzebę) w ciemno i ewentualne powtarzanie jak w
    ciągu jakiegoś czasu nie ma odpowiedzi.
    RS485 to tylko standard elektryczny - komunikować możesz się jak ci się
    tylko podoba.
    P.G.

  • 53. Data: 2014-02-13 20:49:06
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-02-13 12:35, Piotr Gałka pisze:

    > Nie do końca jestem pewien czy dokładnie rozumiem co piszesz. Rysunek ?

    Też się lekko pogubiłem. Po prostu chciałbym uzyskać odpowiedź na kilka
    pytań:
    1) Do którego VCC i GND powinny być podciągnięte linie sygnałowe? Jest
    to to samo GND, z którym ma być połączony ekran kabla? Dobrze rozumiem,
    że chodzi tutaj o obwód zasilania pierwszego urządzenia na magistrali,
    którego masa jest połączona z uziemieniem?
    2) Co jeśli zdecyduję się na pociągnięcie zasilania razem z magistralą?
    Coś jak PoE - kilkadziesiąt V na wolnych parach skrętki ethernetowej,
    układy zasilane przez przetwornice? Czy to wprowadza jakieś komplikacje.

    > 2. Jak połączenie takie występuje to wszystkie linie
    > (sygnałowe/zasilania) powinny mieć izolację (aby przerwać tzw. pętlę masy).

    Czyli rozumiem, że problem może się pojawić, jeśli mam na magistrali dwa
    różne urządzenia z własnymi zasilaczami i uziemionymi masami? To głównie
    wtedy powinienem zastosować wstawić np. transoptor między MCU a MAX485 i
    przetwornicę DC/DC pomiędzy zasilanie układu a zasilanie transcevera?

  • 54. Data: 2014-02-13 20:53:05
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-02-13 12:39, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > powtarzanie jak w ciągu jakiegoś czasu nie ma odpowiedzi.
    > RS485 to tylko standard elektryczny - komunikować możesz się jak ci się

    Może po prostu istnieje jakiś wygodny protokół z gotową biblioteką i
    przykładami pod AVR? Jeśli tak, to wyważanie otwartych drzwi średnio
    miałoby sens.

    Myślałem nad Modbus RTU ale może jednak jakiś standard oparty o ASCII i
    bardziej naturalne komunikaty (coś jak komendy AT) będzie przyjemniejszy
    w implementacji i debugingu.

    Trudno jest zrealizować magistralę multimaster z zabezpieczeniem przed
    problemami wynikającymi z jednoczesnego nadawania?

  • 55. Data: 2014-02-14 08:16:12
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2014-02-13 20:49, Atlantis pisze:

> [...]
    > wtedy powinienem zastosować wstawić np. transoptor między MCU a MAX485 i
    > przetwornicę DC/DC pomiędzy zasilanie układu a zasilanie transcevera?

    Wiesz co, jeżeli chcesz sam wypracować sobie właściwe rozwiązanie, to
    poszukaj na sieci hasła "rs485 best practices" i podobnych. Jest sporo
    materiałów dobrze wyjaśniających istotę samego interfejsu, okablowania i
    tematów pobocznych. Będziesz miał informację pełniejszą i szybciej. Jak
    będziesz miał problemy z czymś, zawsze będzie łatwiej posługiwać się
    konkretnymi schematami itd. Ja np podpowiem na szybko, że o ile w
    prostych systemach możesz polegać na jednej parze transmisyjnej, to w
    trochę bardziej rozbudowanych, a na pewno odpowiadających za ważne
    sprawy, nie wyobrażam sobie nie poprowadzenia masy komunikacji.
    Tak na początek:
    http://www.canarysystems.com/nsupport/ArtScienceRS48
    5.pdf
    http://www.chipkin.com/rs485-cables-why-you-need-3-w
    ires-for-2-two-wire-rs485/

    Jak się link połamie, to musisz sobie poradzić - ja jestem zbyt leniwy.
    Jeżeli masz jakieś pytania, to na priv - bez podkreślników i pl zamiast
    com.

    Pozdrawiam

    DD

  • 56. Data: 2014-02-14 08:51:16
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > że chodzi tutaj o obwód zasilania pierwszego urządzenia na magistrali,
    > którego masa jest połączona z uziemieniem?

    Podciąganie - jak już koniecznie chcesz to do tego VCC i GND z którego
    zasilany jest driver.
    Wyszło mi kiedyś, że nie jestem w stanie poradzić sobie z podciąganiem linii
    sygnałowych, gdy nie wiem w jakiej konfiguracji ktoś połączy moje
    urządzenia - zastąpiłem to przez fail-safe.

    Łączenie mas to temat rzeka - nie da się krótko i jednocześnie ogólnie.
    Generalnie ekran kabla trzeba rozumieć jako dalszy ciąg metalowej obudowy
    urządzenia. GND płytki nie musi być tym samym co obudowa urządzenia.
    Stosowanie na PCB symbolu GND wprowadza w błąd.
    Szukaj not aplikacyjnych u wszystkich producentów driverów RS485.

    > 2) Co jeśli zdecyduję się na pociągnięcie zasilania razem z magistralą?
    > Coś jak PoE - kilkadziesiąt V na wolnych parach skrętki ethernetowej,
    > układy zasilane przez przetwornice? Czy to wprowadza jakieś komplikacje.

    Zrozum, że to jest za mało danych aby cokolwiek powiedzieć.
    Czy zasilane w ten sposób urządzenie:
    - ma elementy wrażliwe na zakłócenia z DC/DC,
    - ma jakieś wejścia do których podłączane są jakieś kable,
    - czy te kable łączą się z czymś izolowanym, czy z czymś połączonym z
    uziemieniem,
    - jeśli to coś samo w sobie jest połączone z uziemieniem, to czy zawiera
    może izolację na wyjściu łączonym do wejść tego urządzenia o którym mówimy,
    - czy to urządzenie czymś steruje,
    - jak steruje to przez przekaźniki czy bezpośrednio (OC),
    - czy to coś sterowane jest uziemione,

    Nawet nie napiszesz czy masz na myśli przetwornicę z izolacją, czy bez.

    Jeśli nie potrzebujesz więcej jak 1W to ja bym unikał przetwornic.

> [...]
    > wtedy powinienem zastosować wstawić np. transoptor między MCU a MAX485 i
    > przetwornicę DC/DC pomiędzy zasilanie układu a zasilanie transcevera?

    Mniej więcej.
    P.G.

  • 57. Data: 2014-02-14 08:53:40
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Może po prostu istnieje jakiś wygodny protokół z gotową biblioteką i
    > przykładami pod AVR? Jeśli tak, to wyważanie otwartych drzwi średnio
    > miałoby sens.

    Nigdy nie oprogramowywałem RS485 więc niczego mądrego się ode mnie nie
    dowiesz.
    P.G.

  • 58. Data: 2014-02-16 10:16:47
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-02-12 08:47, Piotr Gałka pisze:

    > Pytasz wprawdzie o transoptory ale...
    > W 2004 wybrałem do tego celu:

    Ku rozwiązaniu z transoptorem skłaniam się jeszcze z innego powodu - w
    jakiś sposób muszę zrealizować dostosowanie poziomów logicznych. MCU
    pracuje na napięciu 3,3V, transceiver RS485 wymaga 5V.

    Wystarczy po prostu potraktować wyjścia/wejścia MCU i transceivera jako
    piny sterujące diodami/sterowane bramką szybkiego transoptora? Czy też
    sprawa jest nieco bardziej problematyczna?

  • 59. Data: 2014-02-16 11:13:02
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2014-02-16 10:16, Atlantis pisze:

    > Ku rozwiązaniu z transoptorem skłaniam się jeszcze z innego powodu - w
    > jakiś sposób muszę zrealizować dostosowanie poziomów logicznych. MCU
    > pracuje na napięciu 3,3V, transceiver RS485 wymaga 5V.

    A gdzie żeś znalazł że 5V? Jak czytam, to widzę coś innego. No i coś by
    u mnie nie działało gdyby tak było.
    Transoptory to były kiedyś. Były jeszcze MAX1480, ale one to fajne nie
    były i kosztowały jakoś kosmicznie.

    > Wystarczy po prostu potraktować wyjścia/wejścia MCU i transceivera jako
    > piny sterujące diodami/sterowane bramką szybkiego transoptora? Czy też
    > sprawa jest nieco bardziej problematyczna?

    Zobacz, ile kosztuje ADM2483 i zastanów się, czy warto kombinować?
    Co do transoptorów, to trzeba dobrze sprawdzić co i jak, żeby się nie
    okazało, że żeby mieć dobre czasy to musisz dać spory prąd LEDa. Tylko
    że Ty chyba nie masz powodu używać szybkich transmisji.

    Pozdrawiam

    DD

  • 60. Data: 2014-02-16 11:19:24
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Ku rozwiązaniu z transoptorem skłaniam się jeszcze z innego powodu - w
    > jakiś sposób muszę zrealizować dostosowanie poziomów logicznych. MCU
    > pracuje na napięciu 3,3V, transceiver RS485 wymaga 5V.

    Te izolatory Analoga serii ADuM każdą stronę mogą mieć zasiloną innym
    napięciem.

    > Wystarczy po prostu potraktować wyjścia/wejścia MCU i transceivera jako
    > piny sterujące diodami/sterowane bramką szybkiego transoptora? Czy też
    > sprawa jest nieco bardziej problematyczna?

    Nie bardziej problematyczna niż sterowanie LEDa z wyjścia mcu.
    P.G.