  • 21. Data: 2014-02-09 19:34:15
    Temat: Re: Odczyt czujników - RS485 czy I2C?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-02-09 17:57, Jakub Rakus pisze:

    > Wewnątrz pomieszczenia taka skrętka ethernetowa (ale ekranowana) będzie

    Impedancja będzie się zgadzała?
    Na dobrą sprawę stosując skrętkę ethernetową mógłbym nawet zrealizować
    NE485 w wersji full-duplex.

    Rozumiem, że nie należy łączyć mas poszczególnych urządzeń ekranem skrętki?

    > bardzo dobra. Jak na zewnątrz ją wsadzisz w jakąś rurkę to też może być.
    > No i możesz pozostałymi żyłami zasilanie prowadzić.

    Rozumiem, że zasilanie na podobnej zasadzie jak w przypadku PoE - na
    kabel puszczam jakieś 30-50V, a potem obniżam do napięcia zasilania
    wymaganego przez poszczególne urządzenia. Oczywiście w przypadku
    sterowania przekaźnikami i tak musiałbym dać osobny zasilacz, ale dla
    samej elektroniki takie zasilanie ze skrętki chyba powinno wystarczyć.
    Mam rację?

  • 22. Data: 2014-02-09 22:50:36
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 08.02.2014 13:53, Mario wrote:

    > Problem występuje głównie na płaskich dachach, zwłaszcza przy dużych
    > powierzchniach.

    Nie występuje, tylko niestety trzeba czasem usunąć śnieg, a w
    ekstremalnych warunkach strącić sople.

    Przy skośnych tak czy inaczej wszystko spłynie.

    Są dwie szkoły - nasi górale budują dachy strome i śnieg się nie trzyma
    (no przeważnie), w Alpach dachy są prawie płaskie - śnieg się zbiera,
    ale łatwo go usunąć. Podgrzewanie rynien to jakaś paranoja - znam
    obiekt, którego ogrzewane rynny pobierają 14kW - włączone były tylko
    jeden sezon - łatwo się domyślić dlaczego. A śnieg z dachu i tak trzeba
    było usuwać.

    --
    Mirek.

  • 23. Data: 2014-02-10 00:39:51
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 09.02.2014 19:34, Atlantis wrote:

    > Impedancja będzie się zgadzała?

    Dla tych częstotliwości to najważniejsze są terminatory na końcach
    magistrali.

    > Na dobrą sprawę stosując skrętkę ethernetową mógłbym nawet zrealizować
    > NE485 w wersji full-duplex.

    Może być, ale aż tyle danych chcesz tam pchać?

    > Rozumiem, że nie należy łączyć mas poszczególnych urządzeń ekranem skrętki?

    Ekran TYLKO z jednej strony do uziemienia. W końcu po to interfejs jest
    różnicowy żeby mas nie łączyć.

> [...]
    > sterowania przekaźnikami i tak musiałbym dać osobny zasilacz, ale dla
    > samej elektroniki takie zasilanie ze skrętki chyba powinno wystarczyć.

    A to już musisz sam rozpatrzeć jakie będziesz miał pobory prądu,
    długości przewodów i spadki napięć. Ja w ten sposób nic nie zasilam bo
    zajmuje się transmisją między szafami stojącymi gdzieś w polu przy
    torach, gdzie każda szafa ma swoje zasilanie.

    Jakub Rakus

  • 24. Data: 2014-02-10 09:10:13
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > W pierwszej wersji urządzenia planowałem użyć po prostu SN75176 (takie
    > akurat mam pod ręką). Powinienem jednak odejść od tego założenia i kupić
    > lepsze scalaki? Zajrzałem do noty i z tego co widzę SN75176 ma zalecaną
    > temperaturę pracy powyżej 0 stopni C. Niby samą skrzynkę z centralką
    > mogę umieścić gdzieś wewnątrz budynku, ale z samymi sensorami już tak
    > dobrze nie będzie...

    Istotne parametry IC:
    - temperatura pracy,
    - zabezpieczenie ESD (u MAXIMA OIDP oznaczony pierwszą literką E),
    - wbudowane w nadajnik ograniczenie stromości zboczy ,
    - fail-save (przy rozwarciu) - istotne chyba tylko gdy ktoś stosuje linię
    baz rezystorów zakańczających,
    - fail-save (przy rozwarciu i przy zwarciu) - znakomicie upraszcza
    oprogramowanie.

    Już tu kiedyś opisywałem sytuację z którą kiedyś walczyliśmy. Niektóre
    zestawy urządzeń miały kłopoty i przesłanie jednej ramki zajmowało wieki.
    Odłączenie/ podłączenie innego urządzenia lub nawet samo podłączenie
    oscyloskopu do linii rozwiązywało problem więc nie było co obejrzeć.
    Hipoteza. Master wysyła rozkaz i zwalnia linię. Z powodu braku fail-save
    przy A=B widzi 1, a po chwili (stopniowa zmiana napięcia CM) zmienia mu się
    to na 0 - rozpoznaje bit startu. Zanim master zorientuje się, że to jest
    zmiana stała a nie początek transmisji slave już wypracował odpowiedź i
    zaczyna ją nadawać. Master nie rozpoznaje odpowiedzi i wysyła rozkaz
    ponownie i tak wiele razy aż raz się uda, że zmiana z 1 na 0 wypadnie ciut
    później i się uda.
    Rozwiązuje to rozciągnięcie A,B ponad 200mV lub właśnie fail-save.
    Rozciągnąć 200mV się nie da jak założysz, że dowolne urządzenie z sieci może
    być czasem nie zasilone a pozostałe mają działać.

    > Tak właściwie jak to jest z maksymalną ilością urządzeń na magistrali
    > RS485.
    Wszystkie nadajniki mają taką samą wydajność.
    Standardowe odbiorniki zużywają 1/32 tej wydajności. Suma 32 odbiorników
    daje 1.
    Są odbiorniki zużywające 1/64, 1/128, 1/256 wydajności nadajnika - suma ma
    być poniżej 1.

    > I jeszcze jedno pytanie chodzi mi po głowie. Jak wygląda praca z większą
    > ilością urządzeń master na jednej magistrali? Teraz raczej nie będę miał
    > takiej potrzeby, ale kto wie, czy za kilka lat nie zabiorę się za jakąś
    > prostą automatykę domową (zdalne gaszenie światła, wykrywanie otwartych
    > drzwi, itp.)

    Słyszałem coś o systemie przekazywania tokena między masterami.
    P.G.

  • 25. Data: 2014-02-10 09:21:19
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Hmm... Mógłbym zapytać jaki kabel do RS485 mógłbyś polecić i jaki jest
    > jego orientacyjny koszt?

    Można użyć popularnego ethernetowego zakańczając nie 120om a 100om. Obniży
    to trochę maksymalną długość kabla i teoretyczną maksymalną liczbę
    odbiorników na magistrali (nie wiem o ile - trzeba przeliczyć).

    > Jak powinno się prowadzić magistralę? Dopuszczalne jest stosowanie
    > niezbyt długich odgałęzień prowadzących do urządzenia, czy też jedynym
    > akceptowalnym rozwiązaniem są dwa kable - wchodzący i wychodzący z
    > urządzenia?

    Dopuszczalne są odgałęzienia. Nie jestem pewien, ale chyba ich maksymalna
    długość nie powinna być większa od długości pokonywanej przez sygnał w
    czasie 1/8 zbocza. Jeśli prędkość zbocza w kablu to 2E8m/s, a zbocze 1us to
    sygnał w czasie zbocza pokona 200m - czyli maks odgałęzienie 25m.
    Nadajniki zapewniające 10Mbps mają pewnie zbocza rzędu pojedynczych ns -
    wtedy maks odgałęzienie wyjdzie rzędu pojedynczych cm.
    Z tego powodu (też z powodu EMC) warto stosować scalaki o ograniczonej
    stromości zboczy.

    > Czy jest jakiś standard, który określałby sposób wykonywania połączeń?
    > Tak samo jak w Ethernecie mamy patch panele i RJ45, tutaj są jakieś
    > zalecane złączki?
    Chyba nie ma standardu.
    P.G.

  • 26. Data: 2014-02-10 09:22:13
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Jakub Rakus" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Można tak powiedzieć, według noty katalogowej jest 'quarter-unit-load'
    > czyli takich maxów można zapakować na magistralę 4x32=96.

    Widać, że pisałeś w nocy :).
    P.G.

  • 27. Data: 2014-02-10 09:50:50
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > sterowania przekaźnikami i tak musiałbym dać osobny zasilacz, ale dla
    > samej elektroniki takie zasilanie ze skrętki chyba powinno wystarczyć.
    Nie.
    Jest znacznie prościej niż przypuszczasz.
    PoE zakłada 350mA w kablu (że grzanie się kabla jest do przyjęcia).
    Po uwzględnieniu spadków na 100m kabla PoE pozwala w odbiorniku mieć 13W.
    Nie wiem o jakich przekaźnikach myślisz. Takie małe biorą rzędu
    12V*20mA=0,24W.
    Dopiero jakbyś miał ponad 54 takie przekaźniki to byłby potrzebny osobny
    zasilacz.
    Sama elektronika dopóki nie bierze więcej jak 350mA nie wymaga nawet
    przetwarzania napięcia (jeśli nie bolą cię straty mocy) bo mieści się w
    prądzie dopuszczalnym dla kabla). Oczywiście spadki napięcia na kablu trzeba
    uwzględnić.
    P.G.

  • 28. Data: 2014-02-10 09:59:23
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Np. dziwne kable ułożone przez ekipę budowlaną, ewentualnie kable
    > poskładane po drodze z kilku kawałków, bo gdzieś tam koparka dziabnęła,
    > gdzieś indziej ukradli, gdzieś tam osłona kabla naruszona i wilgoć zeżarła
    > izolację itp. itd. Potem się okazuje że nawet punkt-punkt nie chce
    > działać, a co dopiero myśleć o większej ilości urządzeń.

    Moim zdaniem jakość kabla (stałość impedancji falowej, brak odbić) ma
    znacznie gdy nadajniki mają strome zbocza, bo one się odbijają na każdej
    nieciągłości.
    Nie potrzebowałem do tej pory większej prędkości jak 115.2 kbps więc zawsze
    mogłem stosować scalaki z najsilniejszym ograniczeniem pasma.
    Ale nie miałem okazji walczyć z problemami złego kabla więc nie wiem czy mam
    rację.
    P.G.

  • 29. Data: 2014-02-10 10:18:58
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Monday, February 10, 2014, 9:50:50 AM, you wrote:

> [...]
    > prądzie dopuszczalnym dla kabla). Oczywiście spadki napięcia na kablu trzeba

    Bez przesady z tą ,,oszczędnością" - przetwarzanie daje przy okazji
    izolację od potencjałów wyindukowanych podczas burzy i zmniejsza
    straty w sprzęcie w razie bliskiego strzału. No i znika problem petli
    masy/uziemienia.
    Koszt zbudowania izolowanej przetwornicy to kilkanaście PLN.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 30. Data: 2014-02-10 10:36:12
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    wiadomości news:1914987866.20140210101858@pik-net.pl.invalid...

> [...]
    > masy/uziemienia.
    > Koszt zbudowania izolowanej przetwornicy to kilkanaście PLN.

    Ja to porównuję z 7805 za 50gr (oczywiście w kablu nie 50V tylko 9..12).
    Jeśli urządzenie (czujnik) nie musi być uziemione i może sobie dyndać na
    potencjale doprowadzonym przez kabel i nie łączy się elektrycznie z innymi
    rzeczami uziemionymi to izolacja moim zdaniem jest zbędna. Ten sam potencjał
    co się wyindukuje w drutach doprowadzających zasilanie wyindukuje się w
    przewodach RS485 (zakładam, że wszystko w tym samym kablu).
    Jeśli podane przeze mnie warunki nie zachodzą to oczywiście izolacja
    zasilania ale i RS485 jest jak najbardziej wskazana.
    P.G.