    From: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Obrabiarki z recznym, lub noznym napedem
    Date: Wed, 7 Mar 2012 19:48:11 +0000 (UTC)

    J.F <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Ze tam ktos w Polsce zrobil niewielka partie zelazek na dusze na
    > konkretne zamowienie, to moze nawet bym sie tak bardzo nie zdziwil. Z
    > tym ze zdolnosci wytworcze stracilismy pewnie kolo 1945, bo potem kraj
    > produkowal elektryfikacje a nie zabytki, i pewnie trzeba by bylo od
    > nowa wszystko przygotowac.
    >
    > Ale obrabiarki ? Toz to w ogole nie bardzo ma sens, bo jednak ciezko
    > sie kreci. Jakies maluchy moze i to do drewna.
    > A i tak trzeba zaprojektowac, opracowac - i co, dla kilku sztuk ? Bo w
    > wieksze zapotrzebowanie nie bardzo wierze.

> [...]
    Zdziwił byś się z tym ciężkim kręceniem. Jakiś czas temu potrzebowałem kawałek
    łoża. Wymyśliłem sobie że kupię marketową tokarkę i wezmę z niej łoże bo
    podobno do niczego się takie tokarki nie nadają. Kupiłem. Zanim ją
    rozbebeszyłem to z ciekawości trochę potoczyłem. Zmierzyłem moc jaką pobiera.
    Mam dużą tokarkę i nigdy mi się tego nie chciało robić. Podczas biegu luzem
    180W. Przy prędkości posuwu 0,04/ na obrót, prędkości obrotowej 720obr/min i
    wiórze 0,5mm. Przy toczeniu stalowego wałka ok fi50 moc pobierana podskoczyła
    do 240W. Co ciekawe tokarka okazała się bardzo precyzyjna. Zamiast ją
    rozbebeszać dorobiłem stolik i jak potrzebuję zrobić coś precyzyjnego i
    niedużego to tylko na niej.