  • 21. Data: 2014-10-26 14:16:14
    Temat: Re: Obiektyw szerokokątny do pomieszczeń itp
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Na tym polega idea obiektywów fisheye. Wykrzywiają obraz, bo tak je
    > zaprojektowano. Jeśli masz wielką potrzebę, to możesz próbować
    > wyprostować fotki, ale pomysł to jest raczej przeciętny.
    > W efekcie uzyskasz bardzo słabą jakość lub znacznie węższy kąt
    > widzenia. Warto?

    wybasz ale to co piszesz nijak sie ma do rzeczywistosci.
    zapewne nigdy w reku nie trzymalaes fischeya.

    oczywiscie dobrze jest komus radzic , byc pomocnym , ale wypadaloby cos wiedziec.

    nie da sie osiagnac kataow widzenia obiektywu siegajacych 180 stopni w obiektywach o
    projekcji prostoliniowej .
    zeby osiagnac takie katy trzeba przejsc na projekcje rownoodstepna powodujaca
    zakrzywienie lini.
    fishey nie dlatego krzywi ze tak sie podoba , tylko ze inaczej nie da sie pokazac
    180 stopni.

    jesli obraz z fisheya np 15 mm zdefischujesz programowo w trakcie obrobki , to
    dostaniesz dokladnie taki sam obraz jak z obiektywu 15 mm prostoliniowego - czyli
    klasycznego obiektywu.

    tzn defishujac obraz z fishey wcale nie masz straty kata widzenia w stosunku do
    rectilineaurusa.
    wartio o tym wiedziec.

    strata jakosci :

    na codzienm defishuje.
    jakosc obrazu po defisheye ze stalki 15 mm jest lepsza niz z zooma 15-30 na 15 mm.
    spadek rozdzielczosci mozna z pewnoscia pomierzyc, ale tego nie widac.
    rozdzielczosc obiektywu i matrycyc jest wspolczesnie tak wysoka , ze po
    zdefishejowaniu masz praktycznie obraz o tej samej jakosci.

    przaklad , rawy wypieprzam do kosza zostaly mi tylko niedobitki w komputerze :

    oryginal

    http://spherapan.vot.pl/oryg.JPG

    cenrum oryginalu w 100%:

    http://spherapan.vot.pl/oryg2.TIF

    centrum 100 % po zdefishejowaniu.

    http://spherapan.vot.pl/def.TIF

    porownaj - widzisz spadek jakosci w skali 100%

    ostal mi sie byl gdzies jakis marny jpeg w wielkosci 50 %:

    http://spherapan.vot.pl/a23.JPG

    po zdefischejowaniu z jpega !

    http://spherapan.vot.pl/b23.jpg

    spadek jakosci ?
    owszem przy uwaznym ogladaniu mozna sie ledwie , ze doszukac , ale to jpeg z jpega .

    samyang 8mm ? wystarczajaco dobry , ale w sumie porownujac do markowych - raczej
    marny.

  • 22. Data: 2014-10-26 15:26:05
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2014-10-26 12:58, Piotr Kosewski pisze:

    > Ależ nie jest. Niektóre obiektywy zniekształcają obraz w dość złożony
    > sposób i trudno jest to ogarnąć.

    Ogarnąć się da, ale jest to żmudne i czasochłonne. Z pomocą przychodzą
    programy do kartografii i narzędzia do rektyfikacji map, nawet złożoną
    dystorsję da się wyciągnąć, robi się profil w oparciu o zdjęcia arkusza
    papieru milimetrowego i następnie taki wzorzec naciąga się na warstwę
    wektorową z wygenerowaną siatką stosując transformację afiniczną 3-go
    stopnia a potem taki profil stosuje do zdjęć, przy stałkach jeszcze pół
    biedy, ale przy zoomach należałoby zrobić profil dla każdej ogniskowej a
    i jeszcze przy różnych odległościach ostrzenia mogą być różne dystorsje,
    mimo, że to potrafię i na codzień zawodowo zajmuję się kartografią - nie
    chciałoby mi się :)

    --
    marcin

  • 23. Data: 2014-10-26 19:50:28
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > programy do kartografii i narzędzia do rektyfikacji map, nawet złożoną
    > dystorsję da się wyciągnąć, robi się profil w oparciu o zdjęcia arkusza

    nie ma takiej potrzeby gdyz :

    http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ft
    pID=5492

  • 24. Data: 2014-10-26 21:03:01
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-10-26 o 11:40, trolling tone pisze:

    > A próbowałeś tego czegoś?
    > http://www.imagetrendsinc.com/products/prodpage_hemi
    .asp

    Robi wrażenie. Pobawię się tym. Dzięki :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 25. Data: 2014-10-26 21:10:14
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2014-10-26 19:50, XX YY pisze:
    > jest łatwe do skorygowania. Przymierzam się do wygenerowania

    > nie ma takiej potrzeby gdyz :
    >
    > http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ft
    pID=5492

    To są ogólne profile, które oczywiście przy "normalnej" fotografii
    wystarczą, jak chce się mieć pewność, że się dokładnie skoryguje
    dystorsję, do tego mieć np. raport z rektyfikacji zniekształceń, bo np.
    zdjęcie wymaga kartometryczności, to rzeźbi się ręcznie (bądź aplikuje
    wcześniej przygotowaną matrycę przeliczeń ze współrzędnymi
    kartezjańskimi punktów zdjęcia przed i po korekcie).

    --
    marcin

  • 26. Data: 2014-10-26 21:11:37
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    W dniu 2014-10-26 11:06, Marek pisze:
    > korygowane czy nie. Jeśli nie - to korekta nie będzie tak bolesna
    > pikselowo ale... czy w ogóle będzie możliwa? Jakim softem?

    Np. tym:
    http://anglerfish.ajotte.com/

    Pod warunkiem, że dostanę zdjęcie do wygenerowania profilu :)
    Andrzej
    www.radom.city

  • 27. Data: 2014-10-26 21:13:26
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-10-26 o 13:27, T...@s...in.the.world pisze:

    > No, tak pisza na stronie.

    Nie wspomniałem, że o FF mi chodzi. Sorki.

    > Tez jeszcze nie wiem, jak to prostowanie wyjdzie.

    Daj znać gdy pobawisz się tym pobawisz. Spróbuj zrobić fotkę krawędzi
    dachu, linii horyzontu etc. Coś podobnego do zdjęcia jakie w linku
    pokazałem. Tam dystorsja jest mocno widoczna w pobliżu krawędzi kadru.
    Bez dobrego profilu, obracanie fotki w celu np. prostowania linii
    horyzontu skończy katastrofą.

    > Co do profili... Do Samyanga 8mm fisheye mozna znalezc w sieci pasujacy
    > profil Sigmy 8mm fisheye pod Canona.

    Lepiej nie dopasowywać na siłę lecz wygenerować samemu. To trochę pracy
    ale efekt powinien być lepszy w przypadku bardziej złożonych dystorsji
    niż klasyczne fisheye.

    > Juz to inni za ciebie zrobili...

    W bibliotekach Adobe nie ma :-( W innym sofcie nie wiem.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 28. Data: 2014-10-26 21:51:44
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <m2jkl5$1nr$1@news.icm.edu.pl>, Marek <p...@s...com>
    wrote:

> [...]
    > pokazałem. Tam dystorsja jest mocno widoczna w pobliżu krawędzi kadru.
    > Bez dobrego profilu, obracanie fotki w celu np. prostowania linii

    Za duzo sie nie pobawie. Ten obiektyw odebralem przed zachodem slonca i
    pstryknalem doslownie 3 zdjecia wiezy koscielnej.
    Jutro wrzuce to do Lightrooma i zobacze co mozna z tym zrobic.

> [...]
    > niż klasyczne fisheye.

    > W bibliotekach Adobe nie ma :-( W innym sofcie nie wiem.

    Uff, troche pomylilem.
    To jest profil Samyanga (nie Sigmy).
    O, tutaj:
    http://akry.livejournal.com/781417.html
    --
    TA

  • 29. Data: 2014-10-26 22:07:24
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-10-26 o 12:58, Piotr Kosewski pisze:

> [...]
    > wyprostować fotki, ale pomysł to jest raczej przeciętny.
    > W efekcie uzyskasz bardzo słabą jakość lub znacznie węższy kąt

    Czasem tak, a ostatnio dość często jest to mi potrzebne. Zerknij w post
    trolling tone. Bardzo ciekawy plugin powstał. Może to być niezła
    alternatywa do tradycyjnego prostowania. Przynajmniej w/g reklamówki bo
    nie testowałem jeszcze.

    > Ależ nie jest. Niektóre obiektywy zniekształcają obraz w dość złożony
    > sposób i trudno jest to ogarnąć.

    Jest soft, który pomaga badać i korygować potem dystorsje. Nie wiem na
    ile efekt będzie zadowalający ale hipotetycznie nawet dość złożone
    przypadki ponoć można rozpracować. Chciałem teraz w weekend się tym
    pobawić ale wybrałem wypad w teren zamiast ślęczenia przy komputerze.

    > WOW. Kolejną rzeczą chcesz się zająć.
    > Były już perfekcyjne wydruki z perfekcyjnymi lakierami.
    > Teraz będziesz profilował obiektywy!

    No to co? Przecież korygowanie dystorsji to obecnie podstawowa i banalna
    operacja jaką każdy szanujący się soft potrafi. Generowanie profili nie
    wygląda na zbyt skomplikowany proces - jedynie czasochłonny. Robi się to
    raz i pozamiatane. Nie łapię za bardzo Twojego zdziwienia. Jeśli radzę
    sobie z kwestiami technicznymi w zakresie przetwarzania grafiki i mam
    potrzebę rozwiązania problemu, to robię to. Czy to jakieś faux pas?

    > To do czegoś prowadzi? W pewnym momencie będziesz już miał
    > tak perfekcyjny "workflow", że zaczniesz robić zdjęcia?

    Zdjęcia robię cały czas.

    > Na profilach nie zarobisz - są dostępne za darmo w Internecie
    > lub dołączane do programów wspamagających obróbkę.

    Właśnie nie są dostępne dla ACR profile Samyanga. Gdyby były, to nie
    zawracałbym sobie głowy.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 30. Data: 2014-10-26 22:13:30
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-10-26 o 21:11, ajt pisze:

    > Np. tym:
    > http://anglerfish.ajotte.com/
    >
    > Pod warunkiem, że dostanę zdjęcie do wygenerowania profilu :)

    To Twoja aplikacja? Programujesz? :-)
    Zerknij w propozycję trolling tone. Bardzo interesujący plugin. W/g
    reklamówki (jeśli dobrze interpretuję) nie prostuje on "matematycznie"
    na chama lecz bardziej "organicznie". W efekcie obraz jest dużo bardziej
    naturalny przy krawędziach szczególnie. Chyba utrata na pikselach też
    jest sporo mniejsza.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek