  • 111. Data: 2013-12-17 01:54:39
    Temat: Re: Prad z wiatrakow
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-12-15 16:01, Andrzej Lawa pisze:

    > I ZTCW cwaniaczki próbowały przesyłać przez polskie sieci energetyczne ;)

    I co? Nasi ich odcięli?

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 112. Data: 2013-12-17 09:53:38
    Od: "szczepan bialek" <s...@w...pl>

    Użytkownik "Tomek "Grych" Gryszkiewicz" <g...@n...tg.pl> napisał w
    wiadomości news:grych.pme.1387214818@news.chmurka.net...

    > A co ma RPP do Twojego stwierdzenia, że za przechowywanie oszczędności w
    > Szwajcarii się płaci?

    > Mały Jean-Regis dostał od babci 1000 franków. Postanowił złożyć je do
    > postbanku w Genewie na pewną lokatę oprocentowaną 1.25%. Po roku dostał z
    > banku wyciąg, na którym widniało, że ma już 1012 i pół franka. Po dwóch
    > latach ten sam wyciąg opiewał na 1025 franków i 16 centymów. Po trzech -
    > 1037,97.
    > Rozumiem, że wg Ciebie to jest ciąg malejący?

    Tak bo to jest ponizej inflacji.. Bo nasze lokaty sa oprocentowane 2,5 +
    inflacja. Razem okolo 4%.

    > --
    > Grych
    > PS. Wiem, że NTG ale NMSP. Zbyt jestem ciekaw co Szczepan wymyśli w
    > odpowiedzi. Pewnie NASA wie, że 1000>1012,5 ale nie mogą powiedzieć, bo
    > wojsko utajniło.

    Wojsko utajnilo ze dlug publiczny to nie dlug tylko oszczednosci elit
    pomnazane na koszt nieelit.
    Normalnie to oszczednosci zjada inflacja bez wzgledu na to czy sa w
    ponczosze czy w banku.
    Istnienie oszczednosci swiadczy ze ktos za duzo zarabia. A u nas sie to
    pomnaza.

    Ale trafnie zauwazyles ze nauczanie fizyki i ekonomii jest w tych samych
    rekach.
    S*

  • 113. Data: 2013-12-17 10:26:15
    Od: "Tomek \"Grych\" Gryszkiewicz" <g...@n...tg.pl>

    W dniu 17.12.2013, 09:53, szczepan bialek pisze:

    > Tak bo to jest ponizej inflacji..
    Znowu nieprawda.
    1,25% to znacznie POWYŻEJ inflacji w Szwajcarii (zmagającej się ostatnio
    raczej z deflacją, niż inflacją):
    http://www.tradingeconomics.com/switzerland/inflatio
    n-cpi

    > Ale trafnie zauwazyles ze nauczanie fizyki i ekonomii jest w tych samych
    > rekach.
    Iluminaci czy Majestic 12?

    --
    Grych

  • 114. Data: 2013-12-17 12:08:15
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 2013-12-16 08:23, Marcin N wrote:

    > A wiesz, o jak odległej przyszłości mówimy?
    > Węgla w Polsce mamy na 500 lat.
    > Złoża termalne w Polsce wystarczyłyby na zapotrzebowanie 80% potrzeb
    > energetycznych EUROPY.

    Zerknąłem raz jeszcze na dane. To jakaś pierdoła,
    dziennikarzowi się jednostki pomyliły.

    Średni strumień ciepła jest poniżej 100mW/m^2.

    Zbierając strumień z _całej_ powierzchni Polski
    (dość karkołomne założenie) wychodzi
    310 000km^2 * 100mW/m^2 = 31 GW.

    To ciut mniej niż produkcja energii elektrycznej w Polsce.
    (37 moc zainstalowana).

    Oczywiście, wyciągamy energię z tych kilku ko niżej,
    strumień może się zwiększyć. Ale wymienniki ceipła
    pod całym krajem? To już wiatraki tylko na polach się
    lepiej sprawdzą.

    Cała światowa produkcja geotermalna to 12GW.
    Wiatrowa, prawie 300GW.

    pzdr
    bartekltg

  • 115. Data: 2013-12-17 13:19:47
    Temat: Re: (OT)Prad z wiatrakow
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2013-12-15 16:25, ToMasz wrote:

    > Jak byłem mały, mówiono że ropy wystarczy na 30 lat, węgla na 100 więc
    > Polska będzie potęgą. Gówno prawda jak widać.

    A TVN-u wtedy nie było ;)

    Włodek

  • 116. Data: 2013-12-17 13:58:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan bartekltg napisał:

> [...]
    > (37 moc zainstalowana).
    >
    > Oczywiście, wyciągamy energię z tych kilku ko niżej,
    > strumień może się zwiększyć. Ale wymienniki ceipła

    Ale te wymienniki już SĄ -- bo taką rolę pełnią podziemne pokłady wód
    geotermalnych. Z tym że, to trzeba uczciwie przyznać, nie tylko są
    wymiennikami, ale i magazynem energii. Czyli energia geotremalna nie
    jest całkowicie odnawialna. Temperatura czerpanej wody z czasem się
    obniża.

    > To już wiatraki tylko na polach się lepiej sprawdzą.

    To rzecz zrozumiała -- ktoś je musi wyprodukować i *sprzedać*.

    --
    Jarek

  • 117. Data: 2013-12-17 13:58:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Włodzimierz Wojtiuk napisał:

    > A TVN-u wtedy nie było ;)

    Ale był Klub Rzymski (zrzeszający bajarzy ludowych).

    --
    Jarek

  • 118. Data: 2013-12-17 14:15:03
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 2013-12-17 13:58, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Ale te wymienniki już SĄ -- bo taką rolę pełnią podziemne pokłady wód
    > geotermalnych. Z tym że, to trzeba uczciwie przyznać, nie tylko są
    > wymiennikami, ale i magazynem energii. Czyli energia geotremalna nie

    I są pod całą powierzchnią Polski? Na tyle gęsto, by
    odebrać cały strumień? Geologiem nie jetem, ale mam
    duże wątpliwości.

    To też niewiele zmienia, i tak, aby wykorzystać całą tę
    energię, trzeba by stawiać elektrownie co kilka km:)
    A i wtedy dostajemy tylko 8GW (25%sprawności z ~30GW)
    a nie 80% europejskiej konsumpcji.

    Hmm, może dziennikarz miał na myśli 80% ówczesnej energii
    _geotermalnej_ _wytwarzanej_ w Europie?

    > jest całkowicie odnawialna. Temperatura czerpanej wody z czasem się
    > obniża.

    Liczyłem dla tej części odnawialnej, czyli z tego stałego
    strumienia. Gwałtowne ochłodzenie to proszenie się o kłopoty,
    już ktoś tu pisał o problemach z trzęsieniami ziemi.

    > To rzecz zrozumiała -- ktoś je musi wyprodukować i *sprzedać*.

    W przeciwieństwie do kilku milionów (zakładając siatkę 4km x 4km)
    elektrowni geotermalnych? :-)

    pzdr
    bartekltg

  • 119. Data: 2013-12-17 14:39:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan bartekltg napisał:

    > I są pod całą powierzchnią Polski? Na tyle gęsto, by
    > odebrać cały strumień? Geologiem nie jetem, ale mam
    > duże wątpliwości.

    Pod prawie całą powierzchnią. Z wyjątkiem północno-wschodniego
    kawałka. Ponad 80% powierzchni kraju, już ktoś ten fakt zauważył
    (również tutaj).

    > To też niewiele zmienia, i tak, aby wykorzystać całą tę
    > energię, trzeba by stawiać elektrownie co kilka km:)

    I to jest właśnie w tym najlepsze. Mamy energetyke rozproszoną
    (niekoniecznie elektrownie), gdzie miejsce wytwarzania jest bliskie
    miejsca odbioru. Fotowoltaika też ma największy sens jako lokalne
    źródło (słońce świeci wszędzie i każdemu) a nie jako "farmy słoneczne",
    z których później prąd trzeba ciągnąć liniami wysokiego napięcia.
    Z wiatrakami podobnie.

    > A i wtedy dostajemy tylko 8GW (25%sprawności z ~30GW)
    > a nie 80% europejskiej konsumpcji.

    Źle policzone. Jedna para odwiertów, to energia rzędu megawatów
    (rzędu, bo to bardzo różnie może być).

    > Hmm, może dziennikarz miał na myśli 80% ówczesnej energii
    > _geotermalnej_ _wytwarzanej_ w Europie?

    "Dziennikarz" i "na myśli" jakoś trudno mi ze sobą połączyć.

    > Liczyłem dla tej części odnawialnej, czyli z tego stałego
    > strumienia. Gwałtowne ochłodzenie to proszenie się o kłopoty,
    > już ktoś tu pisał o problemach z trzęsieniami ziemi.

    A ten co pisał, się znał? Tak, korzystanie z geotermii w jakimś stopniu
    narusza równowagę w skorupie ziemskiej. Ale trudno to porównać do na
    przykład tąpnięć po wydarciu węgla z kopalni.

    Po co głupio zakładać?

    --
    Jarek

  • 120. Data: 2013-12-17 18:30:51
    Od: "szczepan bialek" <s...@w...pl>

    Użytkownik "Tomek "Grych" Gryszkiewicz" <g...@n...tg.pl> napisał w
    wiadomości news:grych.pme.1387272375@news.chmurka.net...

    > Znowu nieprawda.
    > 1,25% to znacznie POWYŻEJ inflacji w Szwajcarii (zmagającej się ostatnio
> [...]

    "The biggest price rises were registered in education (+2.1 percent), food
    and non-alcoholic beverages (+1.7 percent), alcoholic beverages and tobacco
    (+1.6 percent), and housing and energy (+0.9 percent)."

    Stanialy szyny kolejowe.
    A jak rosnie srednia placa w Szwajcarii?
    Bo u nas tez inflacja mala ale place w urzedach rosna (mimo zamrozenia), nie
    wspominajac o mnozeniu etatow.
    To wzrost plac czyni oszczedzanie bezsensownym. Ale nie u nas.
    S*