  • 31. Data: 2012-06-25 23:19:56
    Temat: Re: [OT] Ken Rockwell i SUV-y FUT: pl.misc.samochody
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin [3M]" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:jsak7l$2pj$1@node2.news.atman.pl...

    > Użytkownik "kamil" <k...@s...com> napisał w wiadomości

    > Dlaczego mam się zdecydować?
    > Wypadki w warunkach miejskich odbywają się z reguły przy mniejszych
    > prędkościach więc...
    > Dopowiedz sobie sam.

    Poza tym, do czego odnosi się "less likely"??? Bezpieczeństwa, czy też
    udziału w wypadku wogóle? Odnosi się to do liczby zarejestrowanych pojazdów,
    i w sumie nie mówi nic.

  • 32. Data: 2012-06-26 00:19:57
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    Marcin,

    Tabele w dokumencie ktory cytujesz podaja tez liczby w przeliczeniu na iles tam
    tysiecy samochodow. I pokazuja ze jednak w suvie jest bezpieczniej.

    Pozdrawiam,

    Iguan

    Iguan007
    Sezon caly rok:
    -

  • 33. Data: 2012-06-26 02:36:29
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-06-25 13:36, Marcin [3M] wrote:
    > ESP raczej nie zabezpieczy przed dachowaniem w wyniku kolizji. A o takich
    > skutkach kolizji z udziałem SUV-ów się mówi

    ESP ma zabezpieczyć przed poślizgiem lub zmianą toru jazdy i to realnie
    przekłada się na bezpieczeństwo, bo jak już dochodzi do zderzenia to
    skutki i tak są w większości przypadków spore, a auta do kasacji. Tu
    natomiast pomoże większa masa pojazdu, no chyba że zderza się z jeszcze
    większym i cięższym pojazdem.

    > Na YT widziałem film z testu zderzenia pod kątem 90 stopni, z małym (w
    > porównaniu) pojazdem.
    > "Maluch" został zmasakrowany, ale SUV wykonał piękny skok, po którym
    > zaczął koziołkować, odcinając manekinom kończyny. ESP w takiej sytuacji
    > pomaga podobnie, jak radio z MP3.

    Dopiero co był film gdzie arabusom w normalnym aucie łapy pourywało, nawet
    bez przeszkody z tego co pamiętam, więc jak widzisz to też zdarza się i w
    niższych autach. W obu przypadkach jest gdzieś ta granica krytyczna, po
    której przekroczeniu jest problem.
    Problem suvów był taki, że wywracały się na normalnych manewrach jak
    omijanie przeszkody, zakręty itd. To właśnie o tym dyskutowano,
    szczególnie w kontekście pierwszych aut, które w normalnej wydawałoby się
    eksploatacji wypadały z jezdni. Dzięki ESP statystyki się wiele bardziej
    zmieniły i SUV-y nie mają już tendencji do wypadania ponad normę, a
    dodatkowo nie są to auta, którymi szczególnie się można ścigać, więc i nie
    uczestniczą w tylu wypadkach już, a jeśli już to się zdarzy to pomaga im
    ta masa (i to masz nawet w cytowanym artykule).

    Moim zdaniem jeśli tylko jeździsz w miarę rozsądnie jeśli chodzi o
    prędkości to jakieś szczególnie ciekawe dachowanie Ci się nie trafi, a
    dzięki ESP nie wypadniesz tak łatwo omijając wybiegającego zwierzaka na
    drogę czy wyjeżdżającego idioty z podporządkowanej. Właśnie na ten temat
    mówią te raporty - i ogólnie pan Ken, że wywraca się tam, gdzie normalny
    by nie wywrócił, ale z ESP to już nieaktualne.
    --
    _ _ _a_a
    dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_

  • 34. Data: 2012-06-26 03:09:04
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-06-24 20:33, Marek Dyjor wrote:
    > bardzo fajny jest ESP i na pewno sie przydaje ale też powoduje że człowiek
    > jedzie troszkę mniej ostrożenie.

    Trzeba jeździć na tyle ostrożnie na ile pozwala na to samochód wliczając w
    to jego wysokość, jego systemy, jego stan opon i ogólnie stan techniczny.
    Trzeba pamiętać tylko potem przesiadając się na inny gorszy pojazd, że tam
    może być inaczej, ale to chyba żadna rewelacja? Równie dobrze mógłbyś
    powiedzieć, że hamulce tarczowe powodują, że człowiek hamuje zbyt pewnie i
    mimo wszystko powinien to robić jak za czasów bębnowych.

    > starym gratem czasem zaliczało sie lekki poślizg tylkiem prze zakręcie
    > teraz tylko widze symbol ESP i tyle.

    Ocena sytuacji sytuacji i możliwości pojazdu zawsze należy do kierowcy i
    trzeba sobie w to wkalkulować pojazd, drogę itd. ESP często daje się
    wyłączyć na chwilę, można wtedy popróbować sobie jak to jest bez.
    Najlepiej w miejscu gdzie jak zarzuci to nikogo nie zaboli. To potrafi
    nauczyć pokory.

    > ale ten system całkowicie nie eliminuje tego problemu. on go przesówa...

    Zgadza się, ale przesuwa go do rozsądnej granicy, gdzie nawet jak
    wpadniemy w delikatny poślizg mamy szansę na niezłe wyprowadzenie auta z
    niego jeszcze, bez ESP te szanse są wiele mniejsze i kierowca najczęściej
    bezradny.

    > ABS jest bardzo dobry i przydatny ale jeśli ktoś zaczyna jeździć na
    > krawędzi licząc na pomoc tego systemu to nei ejst dobrze.

    Ale to nie jest tak, że masz dyskretne granice prędkości dla bezpiecznej
    jazdy i potem od razu bum i wypadek, a ESP dodaje do tego ileśtam km.
    Tak jak pisałem wyżej biorąc pod uwagę zakręt masz przynajmniej kilka
    możliwości:
    a) skręcasz normalnie - bez poślizgu
    b) skręcasz z lekkim poślizgiem
    c) wpadasz w mocny poślizg ale da się jeszcze wyprowadzić samochód
    d) wpadasz w mocny poślizg i jesteś w stanie się zatrzymać bezpiecznie
    (ale np. w poprzek drogi)
    e) to co wyżej, ale zatrzymujesz się poza drogą
    f) wpadasz w poślizg i jedziesz na wprost.

    ESP pomaga gdy skręcasz - za pomocą hamulców umożliwia płynniejszy zakręt,
    mniej Cię wyrzuca z drogi. W razie poślizgu w zależności od jego stopnia
    pozwala wyrównać kierunek jazdy i nie jesteś zdany na sam ten ślizg.
    Inaczej będzie to działać w kolejnych krokach, tzn. będzie miało inny
    wpływ. Bez ESP nawet mały poślizg na zakręcie często kończy się sytuacją z
    "e", bo nic nie jesteś w stanie zrobić, z pomocą systemu nawet w ostatnim
    przypadku jest możliwa walka.

    Oczywiście nie chodzi o to by zapieprzać ile fabryka dała dopóki się nie
    ślizga i to trzeba ocenić indywidualnie.

    > ESP też ma za zadanie pomagac keirowcy w trudnej sytuacji ale nie powinno
    > być tak ze kierowca celowo jedzie tak aby ESP go ratowało.

    Ja tam jestem za tym by możliwie dużo było takich systemów ratujących co i
    jak się da, szczególnie jak robią to tak sprytnie. Za zawalaniem ile się
    da też nie jestem, ale z tym ESP to wcale nie trzeba wielkiej prędkości, a
    już szczególnie w SUV-ach działa to znakomicie eliminując i wyprowadzając
    nawet z małych poślizgów.
    --
    _ _ _a_a
    dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_

  • 35. Data: 2012-06-26 04:06:22
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-06-24 20:53, J.F. wrote:
    > No ale po co potrzebne i do czego przydatne dla Marka ?
    > Ja niestety postawilem, wiec tak nie napisze :-)
    > Ale taki ABS ? Malo przydatny :-)

    Ciii, też się przyznał, że ma :)
    Natomiast miałem na myśli ogólnie wielu z znajomych, którzy otwarcie
    mówili, że tego systemu w aucie nie chcą. Ja bym nie chciał auta bez niego.

    > Bo uniwersalne sa wystarczajaco dobre, a dwa komplety to za duzo zachodu
    > :-)

    Wolno mieć jeden komplet :-) Ale nie wolno mieć łysych opon, a jeden i tak
    się wytrze szybko i trzeba będzie tak samo zmieniać ;)

    > Ja tam nie wiem czy sprzyja czy nie, ale mam wrazenie ze chodzi o cos
    > odwrotnego - jak sie juz bokiem postawi, to wysoki suv sie przewraca.

    Im wyższe auto tym łatwiej, ale też nie warto popadać w paranoję, że SUV
    wywróci się nie wiadomo jak bardzo wobec normalnego samochodu. Do tego
    trzeba sporego zignorowania przepisów lub poważnego wypadku, w przypadku
    braku ESP wystarczą jednak jakieś gwałtowne ruchy kierownicą i auto staje
    bokiem niestety, wysokie rzuca dość ostro i w normalnej jeździe bez
    takiego wspomagania trzeba być wiele bardziej ostrożnym.
    Póki co nawet poważnie rozwalona felga przy uderzeniu bocznym w bardzo
    duży krawężnik nie powoduje w zauważony przykładzie wywrócenia się suva,
    może ten konkretny miał szczęście, że prędzej wyrwało kawałek felgi niż go
    wywaliło, ale mimo wszystko nie tak łatwo :) Widziałem to u gumiarza, nie
    pamiętam dokładnie auta, ale chyba to była honda cr-v.
    Tymczasem na youtube nietrudno znaleźć ciekawą sytuację:
    http://www.youtube.com/watch?v=LtPh2mv6UOA
    Mimo urwanego koła i sporej prędkości nie wywalił się, choć tak wiele mu
    nie brakowało.
    Natomiast popatrz tu:
    http://www.youtube.com/watch?v=qB4RNaLFpiY
    Prosty manewr i wywrotka - ten raczej nie miał ESP na pokładzie. Jak dla
    mnie o takich wywrotkach była mowa przede wszystkim, bo jak już jest
    wypadek to raczej bardziej ma przewalone ten, który lżejszy jest, chyba że
    ten drugi ma szczególnego pecha.
    --
    _ _ _a_a
    dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_

  • 36. Data: 2012-06-26 08:22:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 26 Jun 2012 04:06:22 +0200, dominik napisał(a):

    > Im wyższe auto tym łatwiej, ale też nie warto popadać w paranoję, że SUV
    > wywróci się nie wiadomo jak bardzo wobec normalnego samochodu. Do tego
    > trzeba sporego zignorowania przepisów lub poważnego wypadku, w przypadku

    Hm ...
    http://www.youtube.com/watch?v=aZF8N9NItHI
    http://www.youtube.com/watch?v=gcZBNJbu3aQ

    > braku ESP wystarczą jednak jakieś gwałtowne ruchy kierownicą i auto staje
    > bokiem niestety, wysokie rzuca dość ostro i w normalnej jeździe bez
    > takiego wspomagania trzeba być wiele bardziej ostrożnym.

    No wlasnie - zwykle auto staje bokiem, a wysokie sie wtedy wywraca.

    Stawanie bokiem tez jest niebezpieczne, bo mozna trafic w przepasc, w
    barierke, drzewo czy tira z przeciwka.

    > Tymczasem na youtube nietrudno znaleźć ciekawą sytuację:
    > http://www.youtube.com/watch?v=LtPh2mv6UOA
    > Mimo urwanego koła i sporej prędkości nie wywalił się,

    Byc moze wlasnie dlatego - stal ma raczej mniejsze tarcie, wiec moment
    przewracajacy mniejszy

    > Natomiast popatrz tu:
    > http://www.youtube.com/watch?v=qB4RNaLFpiY
    > Prosty manewr i wywrotka - ten raczej nie miał ESP na pokładzie.

    Ale tez nie bardzo widac tego stawiania bokiem. Moze w samej koncowce.

    > Jak dla
    > mnie o takich wywrotkach była mowa przede wszystkim, bo jak już jest
    > wypadek to raczej bardziej ma przewalone ten, który lżejszy jest, chyba że
    > ten drugi ma szczególnego pecha.

    Innymi slowy - ten ostatni nie powinien ustepowac :-)

    Tak czy inaczej - ESP dziala w innej osi niz dachowanie, i w sumie dziwne
    ze pomaga ..

    J.

  • 37. Data: 2012-06-26 11:06:51
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Faktycznie, większość tekstów tyczyło się starszych SUV-ów, oraz tego, co
    znane było raczej na rynkach w USA.
    Kontrola trakcji poprawia bezpieczeństwo, to bez wątpienia.
    Jednak w takiej sytuacji
    http://www.youtube.com/watch?v=JXeKSDpFjlg
    obawiam się, że jest bezradna...
    Tu nie pomogą nawet poduszki w SUV-ie, bo będą już "sflaczałe", gdy ten
    będzie kończył się przewracać...
    Kolizja z nowszym autem (niż mała honda) byłaby trudniejsza dla suv-a -
    wzmocnienia boczne mogłyby go wybić w powietrze jeszcze skuteczniej.
    W podobnej kolizji dwóch tradycyjnych wozów, przynajmniej ci z pozycji SUV-a
    mieliby szansę.

  • 38. Data: 2012-06-26 12:24:28
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2012-06-24 17:21:46 +0200, dominik <u...@d...net.pl> said:

    > Wszystko prawda, ale jednak technologia się rozwija i zmienia się też
    > konstrukcja samochodów. Od jakichś 10 lat normą są choćby strefy zgniotu,

    Od 20 lat najmarniej.

    > pojawiło się też wiele nowych materiałów (lekkich a wytrzymałych),

    Materiałów? Obudź się, bo chyba śnisz na jawie.

    > Analizowanie tych danych ma się dokładnie tak jak wysnuwanie wniosków z
    > nokii 3310 w kontekście oceny nowego iphone :)

    Bzdura. Postęp w dziedzinie konstrukcji samochodów postępuje znacznie
    wolniej niż w dziedzinie elektroniki użytkowej.

    > Głównym argumentem ciągle jest to ryzyko wywrotki auta, a to moim zdaniem
    > kompensuje świetnie ESP i ASR.

    Jest wiele sytuacji, w których elektroniczna stabilizacja nie da NIC.
    Wręcz - w większości wypadków.

    de Fresz

  • 39. Data: 2012-06-26 12:30:45
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2012-06-24 18:28:44 +0200, "J.F." <j...@p...onet.pl> said:

    > "Wszystkie nowe samochody osobowe, które otrzymały świadectwo homologacji
    > po 1 listopada 2011 roku muszą być wyposażone w układ stabilizacji toru
    > jazdy ESP .... 31 października 2014 wejdzie w życie kolejny przepis o
    > obowiązkowym wyposażaniu w ESP już wszystkich nowych pojazdów w UE"
    >
    > Przy czym ten przepis to nawet popieram .

    A ja wolałbym mieć wybór za które elementy wyposażenia mam zapłacić
    kupując samochód. Zresztą euro-urzędasy robią już tak wiele, żeby
    zarypać motoryzację na Starym Kontynencie, że jeszcze jedna taka
    duperelka nie zrobi wielkiej różnicy.

    de Fresz

  • 40. Data: 2012-06-26 12:33:13
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2012-06-25 09:51:31 +0200, dominik <u...@d...net.pl> said:

    > Jak wynika z kontekstu - ja również.
    > Przynajmniej skończy się głupie gadanie, że ESP jest niedobre i ja go nie
    > chcę. Wszyscy to wszyscy.

    Nie skończy się, bo pojawia się tręd nie kupowanie nowych aut przez
    ludzi których na to stać - właśnie z racji różnych "nowinek"
    forsowanych przez euro-urzędasy i innych eko-debili. Spadek sprzedaży
    jest obecnie większy niż to miałoby wynikać z samego tzw. kryzysu.

    de Fresz