-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: dominik <u...@d...net.pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: [OT] Ken Rockwell i SUV-y FUT: pl.misc.samochody
Date: Tue, 26 Jun 2012 03:09:04 +0200
Organization: n/a
Lines: 85
Message-ID: <jsb23g$q4$1@inews.gazeta.pl>
References: <jrs3jv$8or$1@node2.news.atman.pl> <jrt8m2$i13$1@news.task.gda.pl>
<jruo4a$cjj$1@inews.gazeta.pl> <4fe2f547$1@news.home.net.pl>
<jrv3ol$i08$1@inews.gazeta.pl> <4fe33768$1@news.home.net.pl>
<js1dm0$at4$1@inews.gazeta.pl> <js1qhh$lg5$1@news.task.gda.pl>
<js2pri$3o9$1@inews.gazeta.pl> <js6ldt$ip2$1@news.task.gda.pl>
<js74rd$g$1@inews.gazeta.pl> <js7boj$836$1@news.task.gda.pl>
<js7fvv$gud$1@inews.gazeta.pl> <js7mh1$354$1@news.task.gda.pl>
NNTP-Posting-Host: ip81219245168.artus.net.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1340672944 836 81.219.245.168 (26 Jun 2012 01:09:04 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Tue, 26 Jun 2012 01:09:04 +0000 (UTC)
X-User: ninikowy2
In-Reply-To: <js7mh1$354$1@news.task.gda.pl>
User-Agent: Thunderbird 2.0.0.21 (X11/20090318)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2456345
[ ukryj nagłówki ]On 2012-06-24 20:33, Marek Dyjor wrote:
>> ESP jest systemem, który realnie działa i pomaga utrzymać auto na
>> drodze. Jak ktoś świadomie sobie z tego rezygnuje to jego sprawa, ale
>> niech przynajmniej głupot nie mówi, że to ani potrzebne ani przydatne.
> bardzo fajny jest ESP i na pewno sie przydaje ale też powoduje że człowiek
> jedzie troszkę mniej ostrożenie.
Trzeba jeździć na tyle ostrożnie na ile pozwala na to samochód wliczając w
to jego wysokość, jego systemy, jego stan opon i ogólnie stan techniczny.
Trzeba pamiętać tylko potem przesiadając się na inny gorszy pojazd, że tam
może być inaczej, ale to chyba żadna rewelacja? Równie dobrze mógłbyś
powiedzieć, że hamulce tarczowe powodują, że człowiek hamuje zbyt pewnie i
mimo wszystko powinien to robić jak za czasów bębnowych.
> starym gratem czasem zaliczało sie lekki poślizg tylkiem prze zakręcie
> teraz tylko widze symbol ESP i tyle.
Ocena sytuacji sytuacji i możliwości pojazdu zawsze należy do kierowcy i
trzeba sobie w to wkalkulować pojazd, drogę itd. ESP często daje się
wyłączyć na chwilę, można wtedy popróbować sobie jak to jest bez.
Najlepiej w miejscu gdzie jak zarzuci to nikogo nie zaboli. To potrafi
nauczyć pokory.
>> Mówiłem też, że miewałem sytuacje, w których przy zakręcie na śliskiej
>> drodze mnie nie zarzuciło, a auta za mną stawały bokiem na drodze.
>> ESP, 4x4 czy cokolwiek - nie wiem, fizyki się nie oszuka i wyższy
>> środek ciężkości zdecydowanie nie sprzyja przyczepności. Natomiast
>> sami sobie możemy jej sprzyjać korzystając z takich nowinek. Cytowane
>> artykuły tylko
>> to potwierdzają, że ESP pozwoliło wyeliminować ten problem w wyższych
>> autach.
> ale ten system całkowicie nie eliminuje tego problemu. on go przesówa...
Zgadza się, ale przesuwa go do rozsądnej granicy, gdzie nawet jak
wpadniemy w delikatny poślizg mamy szansę na niezłe wyprowadzenie auta z
niego jeszcze, bez ESP te szanse są wiele mniejsze i kierowca najczęściej
bezradny.
> ABS jest bardzo dobry i przydatny ale jeśli ktoś zaczyna jeździć na
> krawędzi licząc na pomoc tego systemu to nei ejst dobrze.
Ale to nie jest tak, że masz dyskretne granice prędkości dla bezpiecznej
jazdy i potem od razu bum i wypadek, a ESP dodaje do tego ileśtam km.
Tak jak pisałem wyżej biorąc pod uwagę zakręt masz przynajmniej kilka
możliwości:
a) skręcasz normalnie - bez poślizgu
b) skręcasz z lekkim poślizgiem
c) wpadasz w mocny poślizg ale da się jeszcze wyprowadzić samochód
d) wpadasz w mocny poślizg i jesteś w stanie się zatrzymać bezpiecznie
(ale np. w poprzek drogi)
e) to co wyżej, ale zatrzymujesz się poza drogą
f) wpadasz w poślizg i jedziesz na wprost.
ESP pomaga gdy skręcasz - za pomocą hamulców umożliwia płynniejszy zakręt,
mniej Cię wyrzuca z drogi. W razie poślizgu w zależności od jego stopnia
pozwala wyrównać kierunek jazdy i nie jesteś zdany na sam ten ślizg.
Inaczej będzie to działać w kolejnych krokach, tzn. będzie miało inny
wpływ. Bez ESP nawet mały poślizg na zakręcie często kończy się sytuacją z
"e", bo nic nie jesteś w stanie zrobić, z pomocą systemu nawet w ostatnim
przypadku jest możliwa walka.
Oczywiście nie chodzi o to by zapieprzać ile fabryka dała dopóki się nie
ślizga i to trzeba ocenić indywidualnie.
> ESP też ma za zadanie pomagac keirowcy w trudnej sytuacji ale nie powinno
> być tak ze kierowca celowo jedzie tak aby ESP go ratowało.
Ja tam jestem za tym by możliwie dużo było takich systemów ratujących co i
jak się da, szczególnie jak robią to tak sprytnie. Za zawalaniem ile się
da też nie jestem, ale z tym ESP to wcale nie trzeba wielkiej prędkości, a
już szczególnie w SUV-ach działa to znakomicie eliminując i wyprowadzając
nawet z małych poślizgów.
--
_ _ _a_a
dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_
http://dominik.net.pl _ {.`'`.} {.' _ '.} {| ._oo)
{ \ {/ .-. \} {/ .' '. \} {/ |
~~~~^~~~^^~jgs^~`~^~`~^~`~^~`~^~^~`^~^~`^~^~^~^~^~^~
`^~~`~~~~
Następne wpisy z tego wątku
- 26.06.12 04:06 dominik
- 26.06.12 08:22 J.F.
- 26.06.12 11:06 Marcin [3M]
- 26.06.12 12:24 de Fresz
- 26.06.12 12:30 de Fresz
- 26.06.12 12:33 de Fresz
- 26.06.12 15:47 kamil
- 26.06.12 15:47 kamil
- 26.06.12 15:50 kamil
- 26.06.12 16:22 de Fresz
- 26.06.12 16:24 de Fresz
- 26.06.12 16:43 kamil
- 26.06.12 16:46 kamil
- 26.06.12 16:52 de Fresz
- 26.06.12 17:12 kamil
Najnowsze wątki z tej grupy
- 8%
- Nowy Outlander PHEV w PL
- Śmiechu KOOOOOOPA ;-)
- Antyradar
- zasniecie
- wjechał przez bramkę dla służb
- IZERY NIE BĘDZIE. PROJEKT POLSKIEGO ELEKTRYKA LĄDUJE W KOSZU.
- czyste powietrze
- Kamerka sam. na tył
- koniki obsiadły kolejki i numerki
- nie wyrzucaj starych opon
- znów elektryk:P
- "Ręczny" a przegląd.
- Akwarium w aucie
- światła znów wlączyli
Najnowsze wątki
- 2024-12-31 Szukam: czujnik ruchu z możliwością zaączenia na stałe
- 2024-12-31 Warszawa => Solution Architect (Java background) <=
- 2024-12-31 Warszawa => Starszy Konsultant AWS <=
- 2024-12-31 Warszawa => International Freight Forwarder <=
- 2024-12-31 Odpowiedzialność w spółce z oo
- 2024-12-31 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-31 Błonie => Analityk Systemów Informatycznych (TMS SPEED) <=
- 2024-12-31 Warszawa => Specjalista ds. bezpieczeństwa informacji i ciągłości
- 2024-12-31 8%
- 2024-12-31 Błonie => Administrator systemów <=
- 2024-12-31 Błonie => IT System Administrator <=
- 2024-12-31 Mińsk Mazowiecki => Area Sales Manager OZE <=
- 2024-12-31 Wrocław => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=
- 2024-12-31 Warszawa => Helpdesk - I linia wsparcia <=
- 2024-12-31 kabelek - kynar ?