    From: szemrany <s...@o...off>
    Subject: Re: [OT] Duża kasa i kiepski wynik - dlaczego?
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Sender: n...@p...no
    <mp5qs2$e63$1@node1.news.atman.pl> <s...@n...lan>
    <mp8okc$8sf$1@node2.news.atman.pl> <s...@n...lan>
    <1nijznlm13r83.12ovwfiylx2wx$.dlg@40tude.net>
    <s...@n...lan> <mpasjc$ki6$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@n...lan> <mpb89m$mlq$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@n...lan>
    <kisou3qdrhta$.9td8420kmx7e$.dlg@40tude.net>
    <s...@n...lan>
    <rlamb5dbni4h$.g4s36j5xrir2$.dlg@40tude.net>
    <s...@n...lan>
    <g0j0vzxbxeet$.w87jkt717uie.dlg@40tude.net>
    <s...@n...lan>
    Date: Fri, 31 Jul 2015 18:11:34 +0200

    On Fri, 31 Jul 2015 13:13:01 +0000 (UTC), Pit wrote:

    > Przykład trafiony jak to Twoje porównanie z "kapustą". Nie, system nie może
    > sobie najpierw dać Ci kasy na konto, a potem sobie w wolnym czasie
    > zaksięgować.

    Eeee, że co? Co znaczy "dać Ci kasy na konto"? Wszak danie na konto to
    właśnie księgowanie, czyli kasa pojawi się na koncie po tym jak proces się
    zakończy. Nie ma tu dualności żadnej.

    > O ile sesja elixir to jest JEDEN dokumenht elektroniczny
    > zawierający dziesiątki tysięcy pozycji (weryfikacje podpisów itd. robi się
    > raz), o tyle RTGS to dziesiątki tysięcy jednopozycyjnych dokumentów
    > elektronicznych (z których każdy musi zostać po jednej stronie podpisany a
    > po drugiej zweryfikowany). Sam "insert into" to detal, jak się kasa pojawia
    > na koncie, to znaczy, że wszystkie formalności zostały już załatwione.

    Ale ja z tym nie polemizuję! Ja polemizuję z twierdzeniem, że jest to tak
    cholernie obliczeniowo złożone, że serwery nie dadzą rady robić tego online
    i trzeba to robić metodami sprzed 20 lat.

    > Te wszystkie BlueCashe korzystają z tego, że banki mają uprawnienia
    > notarialne i poświadczają swoim podpisem elektronicznym dokumenty robione
    > przez innych (nawet moje czy Twoje przelewy - nasze hasła czy PIN-y z
    > tokenów to żaden podpis, bank poświadcza zlecenie za nas). A to tylko jeden
    > aspekt - ważność dokumentu (podpowiem - nie, nie wystarczy zrobić tego po
    > SSL-u i podpisać połączenie, musi być podpisany każdy dokument, bo ten
    > dokument wraz z podpisem musi być przechowywany przez ileś tam lat i musi
    > być weryfikowalny "sam w sobie", na przykład jeśli się go zgra na
> [...]

    No i fajnie, tylko gdzie tu jest jakiś grubszy problem?

    > Pisałem nie o uwierzytelnianiu i autoryzacji, tylko o podpisie
    > elektronicznym, autoryzacja i uwierzytelnianie to osobna sprawa. Skoro nie
    > masz więcej pytań, to dziękuję za uwagę ;)

    Nie ma za co. Tak to już bywa, że czasem ludzie przyjmują zastane
    rozwiązania jako święte i nie dopuszczają do świadomości, że może być
    lepiej, bronią skrzywionej idei i udowadniają jej zasadność.

    > Twoje serwery nie obsługują dokumentów elektronicznych (w rozumieniu
    > prawnym), a przynajmniej tak zgaduję po tym co pisałeś (komputery
    > wspomagają przetwarzanie danych, ale jak trzeba formalnie, to jest papier).
    > Owszem, da się wszystko zrobić, ale aby zapewnić szybkie przelewy, to nie
    > wystarczy zmodernizować to, co jest w NBP, ale też wszystkie banki w tym
    > jakieś banki spółdzielcze w koziej wólce, bo i tak będziesz narzekał
    > "kurwa, miało być w 5 minut a kasy na koncie nie ma",

    No i w czym znów problem? Jeśli NBP i KIR wprowadzą taki system równolegle
    ze starym, to przelewy do banków które się nie podłączą pod system online
    nie będą online i klienci szybciutko zagłosują portfelami przeciw bankom,
    które się nie dostosują. Tak działa wolny rynek.

    --
    howgh
    szemrany