  • Data: 2015-07-28 22:27:52
    Temat: Re: [OT] Duża kasa i kiepski wynik - dlaczego?
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2015-07-27 23:14, Pit wrote:
    > Koszt zapoznania się z nieznanym systemem, zrozumienia jego funkcjonowania
    > itp. może przekroczyć koszty napisania odpowiednika od zera.

    Wynika to z faktu że podstawowa metoda refaktoringu softu rzadowego to
    poczekanie aż umrą/wyemigrują wszyscy ktorzy się tym zajmowali a
    nastepnie przez 10 lat pisanie nastepnego identycznego w warunkach "rany
    boskie na kiedy będzie?".

    > Mimo że masz
    > źródła, to i tak to jest praktycznie reverse engineering (jeśli nie masz do
    > tego dobrej dokumentacji).

    Wystarczyło by zatrudnić kilku ludzi do matience i uzupełniania
    ficzerami w sposób ciągły. Wyszło by taniej niż pisanie od nowa. Ba,
    mogło by się okazać że pisanie od nowa bylo by zbędne. Z jakiejś
    przyczyny jednak polityco oczekują "raz a dobrze" co kończy się jak
    cepik i okolice.

    > Bo "ficzer" to nie zawsze jest banalna sprawa, nawet jeśli system jest
    > bardzo elastycznie zaprojektowany. Często to jest coś w rodzaju "dołóżcie
    > możliwość tankowania diesla benzyną".

    Dzień jak codzień w scrumach. Teamy scrumowe czasem robią duże projekty
    (na kilkadziesiąt lat rozwoju i utrzymania).

    > Nie dalej jak rok temu została wyłączona ostatnia Odra pracująca na kolei
    > (nie pamiętam już gdzie). Skoro coś działa bezawaryjnie i wystarczająco dobrze,

    Twoje wystaczająco dobrze to typowy dziadowski kompromis. Efketem tego
    "wystarczająco dobrze" jest system rezerwacji na kolei który pisany
    przez idotę nie zakładał że mozna w nazwisku podać # co powoduje
    niemożnośc kontroli bilteów w całym składzie jeśli jeden pasażer
    zatroluje takim znakiem w rezerwacji elektronicznej. Witamy w świecie
    "wystarczająco dobrze".

    http://tinyurl.com/ndsn67q

    Podobno naprawili. Bo wszystko da się naprawić.

    Ostatnio poleciała głowa jakiegoś szefa informatyki na tej smiejszej
    instytucji rownież z powodu "działa to nie ruszać". I przestało.

    > Skoro Odra miała wystarczającą wydajność obliczeniową

    Nie miała. Nazwyczajniej w świecie nie dawało się jej nowych tasków bo
    by sie przekręciła. Twoje "wystarczająco" zakłada brak rozwoju. Tak samo
    mysleli mistrzowie od Elixiru. Efektem dzisiaj mamy co najmniej
    idiotyczny system rozliczen międzybankowych gdzie przelewy nosi się
    chyba w wiadrach między komputerami sądząc po czasach.

    > , pojemność pamięci,

    Nie miała. Stosowano sztuczki pozwalające na zmieszczenie się w tym co
    było. Czyli programowanie przez workaroundy i ograniczanie specyfikacji.

    > wygodę obsługi

    Żartujesz prawda?

    > i bezawaryjność

    Hardwareowa zbliżała się do granicy rozpadu krzemu na kwarki i
    wypadnięcia koralików z pamięci. Części zamienne w kilku muzeach były
    ale diabli wiedzą czy sprawne. 20 lat temu sam przyczyniłem sie do
    rozebrania, poprzez rozlutowanie na warsztatach szkolnych, jednej
    sztuki. Nie wiem czy bym chciał aby pracowała do dzisiaj - jakość
    montażu była tragiczna.

    > (a przez tyle lat pracy wyeliminowano z
    > systemu praktycznie wszystkie błędy), to po co to zmieniać na coś nowego?

    Bo jak pewnego dnia zejdzie operator na zawał to pociągi staną. Nie ma
    nikogo w zastępstwie. Koniec.

    > dokładnie taki sam sens jak ładowanie 8-rdzeniowego Intela do sterowania
    > pralką automatyczną?

    Do pralek laduje się ARMy chodzące po kilkaset MHz. Nie dlatego że
    trzeba, tylko dlatego że ładowanie tam 8051 mija się z celem - ostatni
    programiści na ten badziew właśnie piszą testament.

    Nie. To zwykłe floppy 8":

    http://tinyurl.com/n8slnut