    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: OLYMPUS PEN juz jest !
    Date: Fri, 19 Jun 2009 17:03:23 +0200

    "Kowalski" <j...@g...pl> napisał:

    >To żeś wybrał dobry przykład, analogowy kompakt, a co jest we wnętrzu
    >analogowego kompaktu? Rolka filmu.

    W kasetce, która zajmuje całkiem konkretny kawałek objętości obudowy. Do
    tego układ prowadzenia tego flmu przed obiektywem (płaski, ale matryca
    aparatu cyfrowego też jest płaska), rolka na którą przewijany jest film, dwa
    silniczki - do pzrewijania do przodu i zwijania powrotnego. W sumie to sporo
    więcej niz tylko rolka filmu.

    > Porównaj teraz to sobie z
    >elektroniką w E-P1 , matryca, czyszczałka, LCD, zasilacz, wydajny
    >procesor ... itp itd..
    >Dalej porównaj rozmiar, sczególnie głębokość kompatu analogowego do E-
    >P1.

    Procesor był i w analogowych kompaktach (wykorzystywany do sterowania
    układami automatyki), wprawdzie zapewne znacznie mniej wydajny niż w EP1,
    ale były te procesory montowane już wiele lat temu a szybki postęp
    techniczny powoduje stały wzrost mocy obliczeniowej procesorów bez
    zwiększenia ich wymiarów. Zasilać procesor trzeba było i w analogowych
    kompaktach, zatem zasilacz (byc moze prostszy) też musiał być. Matrycy i
    czyszczałki owszem, nie było, ale było parę elementów które wymieniłem nie
    występujących w aparatach cyfrowych. Nie byłbym wcale pewien, które z nich
    zajmują większą objętość.

    >Na sens wbudowania lampy wpływ ma wielkość obiektywu. Do E-P1 można
    >podpina i maleństwa i wielkie zoomy.

    Masz na myśli zasłanianie lampy przez obiektyw? Problem ten wystepuje i w
    lustzrankach, a jakoś wszyscy producenci w wiekszości modeli - tych bardziej
    amatorskich - lampy w lustrzanki wkładają. Co najwyżej w instrukcji jest
    informacja z którymi modelami obiektywów wbudowana lampa jest zasłaniana.

    >Poza tym sens użycia palnika o LP
    >10 jest żaden. Lepiej mieć mniejsze wymiary korpusu.

    Powiedz to niedzielnym fotografom - którzy potrafią i odległy krajobraz
    lampą próbować oświetlać:-))). Osoba w miarę świadoma będzie sobie zdawała
    spraę z ograniczonej użyteczności lampy wbudowanej, zwykli 'pstrykacze' sa
    przyzwyczajeni, ze w aparacie jest lampa. A w aparacie takim jak EP1 zakres
    użytecznych czułości matrycy jest szerszy niz w cyfrowych kompaktach, co
    zmniejszałoby dolegliwości związane z niska liczbą przewodnia lampy.

    >Kompakty analogowe nie maiły LCD na plecach z obrazem LV, więc wizjer
    >był koniecznością.

    Zgadza się - tam się inaczej nie dało. Ja jednak dowiodłem, że wbrew temu,
    co twierdził kibic skonstruowanie takiego celownika jest możliwe.

    >Gabaryty, gabaryty, popatrz sobie na wielkość OVF E-P1 dla 17mm i
    >wsadż coś takiego w korpus E-P1 - bezsens.

    17mm to odpowiednik 35mm dla formatu maoobrazkowego - a więc wcale nie taki
    szeroki kąt widzenia. Wiele kompaktów z zoomami miało celowniki o kącie
    widzenia zaczynającymi się od podobnych wartości i nie były one jakieś
    specjalnie wielkie. Nie upieram się zresztą że akurat celownik optyczny -
    można było wsadzić EVF, nawet kosztem pewnego zmniejszenia rozmiarów ekranu
    LCD. Byłoby to dużo lepsze rozwiązanie niż zmuszanie do kadrowania 'na
    zombie'

    >Jedni czekają na grala inni robią fotki.

    A czekający też robią - i po obejrzeniu EP1 stwierdzają, że lepiej jeszcze
    poczekac, niż się na niego przesiadać.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)