    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: O konkurencji na rynku
    <1bd4c9o5liis1$.1xzshm2dlj3j4.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <pwumbid5k6ls$.1h6l2qzp8la3r.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1b4u4j9tijd9m$.83ptrthi7le2$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <vard96sn46a9$.zci9xfa0n7gk.dlg@40tude.net>
    Date: Tue, 11 Aug 2015 01:30:28 +0200

    Pan J.F. napisał:

    > https://mac.gov.pl/projekty/narodowy-plan-szerokopas
    mowy-i-budowa-sieci

    Przejrzę sobie w wolnej chwili, bo długie. Na razie nie będę komentowł.

    > Ale pieniadze ci zglaszacy sie mieli ?
    > Takie adekwatne, powiedzmy 100mln PLN ...

    W imieniu jednych ganiałem do banku z poleceniem przelewu pierwszej raty
    opłaty koncesyjnej. Prawie pół miliona ECU (takie wirtualne pra-euro)
    przeliczone na złotówki. Nawet sobie ksero zrobiłem, bo ja nie co dzień
    takie drobne przelewy robię. Te sto milionów, to oczywiście tylko na sam
    początek. Chociaż musze przyznać, że inni z tej kolejki w lepszy sposób
    zainwestowali kasę.

    > A przecietna ? Bo zaloze sie, ze za darmo tego nie robili, a to zero
    > ... szkolyi inne miejskie instytucje ?

    Naprawdę nie pamiętam. Ale poguglałem -- program jest żywy do dzisiaj.
    Przychody z dzierżawy w sumie 2,1 miliona dolarów. Znaczy się dobrze
    ten biznes rozbuchali, trafiona inwestycja. Korzysta 80 firm, widać im
    się opłaca. Nawet mapka tych światłowodów jest dostępna.

    > Ale skad wniosek, ze w TPH dzialoby sie lepiej ?
    > Przeciez to TPH jest dzis czescia Orange i widac jak ma ochote budowac
    > :-)

    Bo jest częścią, więc nie ma ochoty. Myślałem, że to już jasne.
    Palo Alto Dark Fiber ma sie dobrze, choć w zasadzie niczego już
    nie musi budować, tylko pieniądze liczy.

    > No to TP sie bardziej oplaca zainwestowac w przylacze budynku, niz
    > TPH. A jednak nie inwestuje ...

    Bo to zła firma była. Orange nie lepsza. Też nie inwestuje.

    > moglbys tak rzec, ale ... kiedys panstwo na drogi przeznaczalo 30%
    > wplywow z akcyzy od paliw. Choc to pewne niedopowiedzenie.
    > Gdyby tak zechcialo kolejne 30% przeznaczyc, to bysmy mieli 100km
    > nowej autostrady rocznie ... i brak bezrobotnych ?

    Akcyza od paliw jest podatkiem, a nie podatkiem na drogi. Rząd robi
    z tym co uważa za stosowne (po przyklepaniu budżetu przez sejm).
    My możemy najwyżej zmienić sejm i rząd, ale nie zasadę wykorzystania
    wpływów podatkowych.

    > Ale takich nie ma. Jest jeden operator infrastruktury.
    > I klient mu nawet nie powie, ze za drogo, bo z klientem nie rozmawia.

    Dlaczego jeden? Budować infrastrukturę może każdy. Wystarczy do tego
    zezwolenie za kilkaset złotych. A ponadto drobnostka -- pieniądze.
    I jeszcze jedno -- pewność, że tuż po rozpoczęciu inwestycji w
    zaniedbanym regionie, nie przypomni sobie o nim granatowy lub
    pomarańczowy pasożyt. I mając więcej kasy zrobi to w sposób wzorowy.
    Tak już bywało, więc z tą pewnością jest najgorzej.

    > Satelity czy kable ?
    > Infrastruktura juz jest, teraz mozna zarabiac bez kosztow.
    > Chyba ze kable wymagaja wymiany na nowe, a satelita sie zepsuje ...

    Satelity. Satelita ma ograniczaoną trwałość, nie to, że się nagle psuje.
    Nowych może już nie być. Wtedy wyłączą.

    > Wszytko kwestia pieniedzy, wiec mysle, ze tak naraz nie odfruna - poki
    > nie wszyscy maja kabel, to troche kanalow bedzie.

    Nie mówię, że naraz. Ciekawe tylko, czy wcześniej one się skończą, czy
    my sobie zbudujemy tę cholerną sieć.

    --
    Jarek