    From: McGranth <g...@o...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Numeracja części
    Date: Sun, 21 Jun 2009 13:10:11 +0200

    Mariusz pisze:
    > Witam
    >
    > Czy możecie mi powiedziec jak u was w małych firmach wyglada numeracja,
    > katalogowanie
    > częsci wg. DIN i kupnych,
    > Muszę stwożyc sensowną numerację częsci wraz z wdrożeniem nowego programu 3D
    > Nie ma żadnego programu zarządzającego plikami, poprostu leża na serwierze w
    > katalogu z numerem projektu
    > Czesci produkowane wiadomo jak numerowac, ale standarty numerowac normalmi
    > czy nadawac im numer??
    > Jakie macie doświadczenie
    >
    > Dzieki

> [...]
    Witam

    Sposoby numeracji części są różne. Najbardziej sensowny sposób numeracji
    stosuje moim zdaniem koncern VW Group. I tak dla części koncernu
    wygląda to tak np. 1J0 853 537 B 9B9
    1J0 - MODEL DO JAKIEGO JEST STOSOWANY
    853 - grupa - w tym przypadku 8 nadwozie 53 wewnętrzne elementy (np.
    osłona przeciwsłoneczne, część lusterka wewn. itd. , 537-końcowy numer
    części B - rozszerzenie numeru części, może też oznaczać tą samą część
    ale już zmodyfikowaną ( czyli skończyła się numeracja 999 i następuje
    dalsze numerowanie A,B,C, AB ITD; 9B9 - kod wykończenia, kolor.
    Jest to moim zdaniem o tyle istotna rzeczą zawłaszcza grupa ( 853) że
    wiesz, mniej więcej z którego miejsca danej maszyny, czy pojazdu
    pochodzi ta część. Natomiast pierwsza część numeru pozwala Ci określić z
    jakiego modelu pochodzi.

    Natomiast jeżeli część przychodzi od poddostawcy to warto sobie wymyślić
    sposób oznaczania poddostawców z wykorzystaniem ich numerów katalogowych
    np. VAL 903 117253 1H0 , CZYLI VAL - producent,903 - grupa , miejsce
    zastosowania części, 117253-numer katalogowy poddostawcy, 1H0 - model
    maszyny do której ma zastosowanie ( zawężanie stosowania danej części
    jeżeli pasu tylko do jednego modelu lub paru)

    Nie wiem czy produkujecie jakieś części ale jeżeli tak to dobrze by było
    abyście dodatkowo na produkowanych częściach oznaczali je zakodowaną
    datą produkcji oznaczająca np tydzień produkcyjny i rok.

    Na chwile obecną w ten sposób zwykły laik w przypadku części jest w
    stanie jeszcze rozróżnić część oryginalną od chińskiej podróbki.
    Chińczyki jak klapią jakąś część to zawsze mają jedną datę, żeby było
    śmieszniej to z datą zanim ta część została nawet wymyślona.
    Ostatnio się właśnie z taką rzeczą spotkałem.

    Może na coś Ci się to przyda. Powodzenia