    Date: Sat, 09 Apr 2011 22:43:18 +0200
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Nowe opony, a ooe

    W dniu 2011-04-09 19:58, JAM pisze:

    > Bardzo mocno zalezy to od nawierzchni i tego czy jest sucha czy mokra.

    Oczywiście.
    Zużyte opony są lepsze na suchym, nowe na mokrym.

    Generalnie zgadzam się że lepsze powinny być z tyłu, tyle że powstaje
    ten problem, że w zależności od warunków zmienia im się ta lepszość.

    > Nie doradzaj tego innym bo to zla rada. Samochody nadsterowne sa
    > bardzo niebezpieczne i dla wielu moga oznaczac powazny wypadek. Na
    > mokrej nawierzchni o taki wypadek na dodatek znacznie latwiej.

    Nie jest to też takie binarne.
    Statystyki mówią że najgorsze wypadki to sucha jezdnia, a bezpieczny
    samochód powinien być sterowny przede wszystkim w tych niebezpiecznych
    warunkach.

    Kolejna sprawa to ta nadsterowność i podsterowność.
    Tak jak piszesz - samochody są podsterowne.
    Ale suchy parametr to nie wszystko - istotne jest raczej to jak samochód
    zachowa się w "próbie łosia" niż statycznym łuku, a tu już nawet
    podsterowny samochód umie wypiąć tył.

    A generalnie im samochód jedzie szybciej i po bardziej przyczepnej
    nawierzchni, tym staje się bardziej podatny na wytrącenie tyłu z równowagi.

    W praktyce może się okazać, że na mokrym przy niższych prędkościach,
    nawet z tymi starszymi oponami z tyłu, naturalna podsterowność samochodu
    nadal przeważa i samochód jedzie stabilnie. Tak naprawdę dopiero
    aquaplanning tu wybije tył z równowagi (co zresztą z tyłu dzieje się
    najpierw nawet jak są 4 równe opony).
    A na suchej nawierzchni, przy dużej prędkości, nowe opony z tyłu mogą
    się okazać słabsze niż przednie i wytrącić tył z toru jazdy.

    I piszę powyższe na podstawie moich konkretnych doświadczeń.
    Kupiłem nowy samochód który miał dwie opony już łyse. Kupiłem chwilowo
    tylko dwie nowe (takie same jak stare, tylko nowe).
    Jako że samochód nowy, nieogarnięty i w dodatku z tych bardziej
    "neutralnych", to nowe poszły do tyłu - zgodnie z teorią.
    I dokładnie okazało się to co piszę - przy wyższych prędkościach na
    suchym bywały takie atrakcje:
    http://www.youtube.com/watch?v=WBNJof102sA&t=1m00s

    Po zamianie przód<->tył samochód przestał być nerwowy przy dużych
    prędkościach, natomiast jeździłem nim tak jeszcze jakiś czas, również po
    mokrym, śniegu i lodzie (a opony letnie), całkiem szybko na sportowych
    treningach i żadnych niebezpiecznie nadsterownych ciągot samochodu nie
    zauważyłem, pomimo że nowe opony były z przodu.

    Oczywiście dopiero dokupienie kolejnych 4 nowych opon spowodowało że
    samochód jeździ teraz tak jak powinien :)