-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!wsisiz.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfe
ed.atman.pl!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.new
s.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
Date: Sat, 09 Apr 2011 22:43:18 +0200
From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.2.15) Gecko/20110303
Thunderbird/3.1.9
MIME-Version: 1.0
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Nowe opony, a ooe
References: <inei20$b4k$1@sunflower.man.poznan.pl> <inej8d$sf8$1@news.onet.pl>
<info83$gj5$1@inews.gazeta.pl>
<e...@p...googlegroups.com>
<v...@4...com>
<7...@f...googlegroups.com>
<4da01214$0$2458$65785112@news.neostrada.pl>
<5...@d...googlegroups.com>
In-Reply-To: <5...@d...googlegroups.com>
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 67
Message-ID: <4da0c4e5$0$2453$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.11.74.39
X-Trace: 1302381797 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 2453 83.11.74.39:16539
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2361371
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2011-04-09 19:58, JAM pisze:
> On Apr 9, 4:00 am, Tomasz Pyra<h...@s...spam.spam> wrote:
>>
>> No tu akurat jest odwrotnie.
>> Dlatego stosując opony cywilne w sporcie, często pozbawia się je celowo
>> jakiejś tam części bieżnika, żeby poprawić ich osiągi na nawierzchniach
>> gdzie nie ma dużej warstwy wody.
>> Bo wysoki bieżnik opony gęsto usianej rowkami podatny jest na gięcie się
>> przy obciążeniach - i pewnie z powodu tego zjawiska opony ząbkują.
>
> Bardzo mocno zalezy to od nawierzchni i tego czy jest sucha czy mokra.
Oczywiście.
Zużyte opony są lepsze na suchym, nowe na mokrym.
Generalnie zgadzam się że lepsze powinny być z tyłu, tyle że powstaje
ten problem, że w zależności od warunków zmienia im się ta lepszość.
>> I dlatego uważam że jeżeli już ktoś musi jeździć na 2 nowych i 2
>> starych, to przynajmniej ze świadomością tego. A ja osobiście wolałbym
>> żeby mi tył uciekł w deszczu przy 70km/h, niż na suchym asfalcie przy
>> 150km/h.- Hide quoted text -
>
> Nie doradzaj tego innym bo to zla rada. Samochody nadsterowne sa
> bardzo niebezpieczne i dla wielu moga oznaczac powazny wypadek. Na
> mokrej nawierzchni o taki wypadek na dodatek znacznie latwiej.
Nie jest to też takie binarne.
Statystyki mówią że najgorsze wypadki to sucha jezdnia, a bezpieczny
samochód powinien być sterowny przede wszystkim w tych niebezpiecznych
warunkach.
Kolejna sprawa to ta nadsterowność i podsterowność.
Tak jak piszesz - samochody są podsterowne.
Ale suchy parametr to nie wszystko - istotne jest raczej to jak samochód
zachowa się w "próbie łosia" niż statycznym łuku, a tu już nawet
podsterowny samochód umie wypiąć tył.
A generalnie im samochód jedzie szybciej i po bardziej przyczepnej
nawierzchni, tym staje się bardziej podatny na wytrącenie tyłu z równowagi.
W praktyce może się okazać, że na mokrym przy niższych prędkościach,
nawet z tymi starszymi oponami z tyłu, naturalna podsterowność samochodu
nadal przeważa i samochód jedzie stabilnie. Tak naprawdę dopiero
aquaplanning tu wybije tył z równowagi (co zresztą z tyłu dzieje się
najpierw nawet jak są 4 równe opony).
A na suchej nawierzchni, przy dużej prędkości, nowe opony z tyłu mogą
się okazać słabsze niż przednie i wytrącić tył z toru jazdy.
I piszę powyższe na podstawie moich konkretnych doświadczeń.
Kupiłem nowy samochód który miał dwie opony już łyse. Kupiłem chwilowo
tylko dwie nowe (takie same jak stare, tylko nowe).
Jako że samochód nowy, nieogarnięty i w dodatku z tych bardziej
"neutralnych", to nowe poszły do tyłu - zgodnie z teorią.
I dokładnie okazało się to co piszę - przy wyższych prędkościach na
suchym bywały takie atrakcje:
http://www.youtube.com/watch?v=WBNJof102sA&t=1m00s
Po zamianie przód<->tył samochód przestał być nerwowy przy dużych
prędkościach, natomiast jeździłem nim tak jeszcze jakiś czas, również po
mokrym, śniegu i lodzie (a opony letnie), całkiem szybko na sportowych
treningach i żadnych niebezpiecznie nadsterownych ciągot samochodu nie
zauważyłem, pomimo że nowe opony były z przodu.
Oczywiście dopiero dokupienie kolejnych 4 nowych opon spowodowało że
samochód jeździ teraz tak jak powinien :)
Następne wpisy z tego wątku
- 09.04.11 23:56 Marcin \"Kenickie\" Mydlak
- 10.04.11 00:49 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 10.04.11 03:06 JAM
- 12.04.11 06:37 Filip KK
- 12.04.11 06:51 Filip KK
- 12.04.11 06:54 Filip KK
- 12.04.11 06:55 Filip KK
- 12.04.11 13:37 MarcinJM
- 12.04.11 19:29 JAM
- 12.04.11 20:39 Adam Płaszczyca
- 12.04.11 20:42 Adam Płaszczyca
- 12.04.11 20:59 Michał Baszyński
- 12.04.11 20:58 Adam Płaszczyca
- 12.04.11 21:00 Adam Płaszczyca
- 12.04.11 21:01 Adam Płaszczyca
Najnowsze wątki z tej grupy
- Test - nie czytać
- Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- Pomoc dla Filipa ;)
- znowu kradno i sie nie dzielo
- Zieloni oszuchiści
- Zniknął list gończy za "Frogiem". Frog się nam odnalazł?
- zawsze parkuj tyłem do ulicy
- nie będzie naprawy pod blokiem?
- korytarz zycia
- serce boli
- Seicento vs Szydło, comes back :)
- Zasięg Tesli przy szybszej jeździe
- 300km/h
- Jaka nawigacja z asystentem zmiany pasa ruchu?
- Zapierdalać
Najnowsze wątki
- 2025-01-20 Gdańsk => Programista Full Stack .Net <=
- 2025-01-20 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-01-20 Warszawa => Full Stack .Net Engineer <=
- 2025-01-20 huta ruszyla
- 2025-01-20 piece wodorowe
- 2025-01-20 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-20 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-01-20 Mińsk Mazowiecki => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-01-20 Bieruń => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie flo
- 2025-01-19 Test - nie czytać
- 2025-01-19 qqqq
- 2025-01-19 Tauron przysyła aneks
- 2025-01-19 Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- 2025-01-18 Power BANK z ładowaniem przelotowym robi PRZERWY
- 2025-01-18 Pomoc dla Filipa ;)