  • Data: 2017-01-16 16:14:00
    Temat: Re: Norwegia włączyła UKF FM
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Wciąż o to pytam. Podejrzewam, że prawie nikt.

    >Oczami wyobraźni widzę chatkę babuni pod lasem. A radio być
    >może jeszcze lampowe.

    Juz chyba dawno popsute.
    A lamp nie ma i coraz drozsze :-)

    >Jeśli mieszka daleko, to wygodniej przez internet.

    Babunia pod lasem nie ma internetu :-)

    >Moje nie ma. W poprzednim też AM nie słuchałem. Ani razu.

    Ale mogles. W razie jakiegos zagrozenia moze sie przydac.

    [...]

    >Marnują prywatnie, każdy u siebie.

    I "panstwowo" u operatora ..

    >W dalszej transmisji to jednak
    >moc przypadająca na przesłanie jednego bita spadła o wiele rzędów
    >wielkości od czasów AM (nie mówiąc już o CW).

    Moze i spadla, ale to chyba glownie z powodu ilosci bitow :-)

    CW ... oj .. tym sie dalo na tysiace kilometrow porozumiec za pomoca
    kilku W.
    Liczymy, ze ma np 5b/s, czy zakladamy ze moze miec 75 czy nawet i z
    500 ?

    Ciekawe ile mocy wymaga taki wspolczesny kabel oceaniczny ... no ale
    tez tych bitow ma miliony, jesli nie miliardy ...

    >Wbrew pozorom stare przetworniki miały dobrą sprawność.

    Brak danych. Wspolczesne male sluchawki maja rzedu 100dB ... no,
    wlasnie, zaczalem sie zastanawiac - 100dB/mW czy 100dB/W ?

    Przy 100dB to bym chyba ogluchl, a z drugiej strony moc doprowadzona
    rzedu 30mW w szczycie.

    W kazdym badz razie przy ok 1mW slyszalnosc jest dobra.

    >Nie zmniejsza, nie wychodzi.

    Musi zmniejszac.
    Przy parabolicznej antenie sprawa jest w miare jasna - odbiera sygnal
    ale "zostawia cien".
    Ale co zrobic przy pretowej ?

    Osobne zagadnienie, to czy moc odbiera wplywa jakos na nadajnik.
    IMO - na blizsze odleglosci wplywa (teoretycznie), ale warto pamietac
    ze nadajnik moze byc o pare lat swietlnych, a nam wystarcza i
    mikrosekundy ...

    >A kto to kupi? Nie chodzi mi o jakieś radykalne zmiany, ale warto
    >sobie uświadomić, że na sam prąd do nadawania Jedynki trzeba rocznie
    >kilka milionów złotych.

    No to tym bardziej czas na Dobra Zmiane :-)

    J.