    From: de Fresz <d...@N...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Nikon - kpl. do zdjęć krajobrazowych - zagadka
    Date: Tue, 1 Feb 2011 15:47:31 +0100

    On 2011-02-01 14:19:29 +0100, "GR" <grafik(usuntosobie)@mbpress.pl> said:

    >> A ile jest warta Twoja roboczo-godzina?
    > bezcenna - ale robię to "po godzinach"

    Ja też. I tym bardziej istotne jest dla mnie, czy na osiągnięcie tego
    samego efektu potrzebuję 4 godziny, czy 20 minut.

    > 210 5,6 - to jakiś odpowiednik 1,2....

    Pod względem GO, ale gdy mowa o ilości światła, to dalej jest 5,6. A
    jak chcesz portret z ostrym czymś więcej niż źrenica, to musisz go
    przymknąć do ilu, 11? 16? To teraz zrób ten portret w pochmurny dzień,
    w kolorze dla ułatwienia.

    > rzecz wzgledna "ta plastyka"

    A jej wpływ na zdjęcia cyfrowe jest mocno dyskusyjny. Dlatego nie ma
    sensu się o niej rozwodzić.

    > oczywiście elastycznośc i szybkostrzelnośc obydwu zestawów jest
    > nieporównywalna...

    Już nawet pomińmy szybkostrzelność, nie każdy robi sport, czy reportaże
    - choć wspomnianym zestawem to też można robić, a LF już raczej będzie
    to na granicy niemożliwości (tak, wiem że 70 lat temu tak robiono, ale
    radzę się dokładnie przyjrzeć efektom, jakie z tego wychodziły). Nawet
    przy najzwyklejszej fotograficznej codzienności LF w praktyce wymięka -
    a to portrecik dziecka, a to kwiatek, a to widoczek, a to architektura.
    Nawet przy zastosowaniu specjalizowanym, od którego się zaczęło -
    lustro jest wygodniejsze, bardziej mobilne, finalny obraz jest osiągany
    szybciej.

    > jak w stusio robiłem portreciki 5d to trzaskałem 60-80 klatek na sesję z
    > czego dobrych było 50 z czego po roku chciałe popatrzeć na 3, teraz robię 8
    > klatek 6x9 cz-b, 3-4 klatki slajdu, i czasem jedną szitkę 4x5,
    > po pół roku przychodza do mnie znajomi - co by im odbitkę zrobić cz-b na
    > powiekszalniku....
    > a ja pamiętam dokładne wszystkie ujęcia...

    Tyle że to tak naprawdę siedzi w głowie, analog z racji ceny materiałów
    bardziej wymusza myślenie (im większy format, tym drożej, a więc i
    myśli się więcej), ale wcale nie oznacza to, że z cyfrą jest to
    niemożliwe. Przy niej pękają jakieś wewnętrzne bariery, bo przelot
    migawki "nic nie kosztuje".

    > popatrz jak mozna używać TS 85 mm (canoan ma jakąś taką ogniskową czy 60)
    > do portretu, jak postać można zrobic aby miała tylko "ostre to co trzeba"
    > jak zasmakujesz to TS bedzie głownym portretem...
    > Na mieszku robisz to odruchowo....

    Ale wiesz, z pokręconej, ultrapłytkiej GO też się z czasem wyrasta ;-)

    > porównuje PSD-eki z 5d z szopa ze skanami ze screena negatywów,
    > porównuje odbitki w formacie A5 z cyfry w profilabie z odbitkami z mojego
    > powiększalnika
    > na przeterminowanym papierze AGFY....

    Nieodparcie nasuwa się myśl, że to nie kwestia technologii, tylko jej
    operatora ;-) Nie ma się co oszukiwać, obrabiać foty z cyfry też trzeba
    się nauczyć.

    > Ale jak pisałem, nie chce wszczynać dyskusji...

    Za późno ;-)

    > niejestem zawodowcem, robię
    > to dla swojej przyjenmości,

    O takich hobbystach jak Ty wspominałem - po prostu to lubisz. Ale
    ciężko jest udowodnić, że tak jest wygodniej, taniej, lepiej (a IMHO
    jest to niemożliwe)

    de Fresz