-
1. Data: 2015-09-10 21:33:25
Temat: Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
Od: furifurius <f...@g...com>
Witam grupe
Jechalem sobie dzis rano do pracy okolo 80 km/h, prawym pasem na dwupasmowce (w
Irlandi). Nagle zarzucilo mi samochodem na lewo tak, ze prawie wjechalem w bok
smochodu ktory jechal obok mnie. Przez chwile pomyslalem, ze sie cos w zawieszeniu
urwalo i lewe kolo stoi bokiem, ale nie to okazalo sie byc przyczyna. Po kilku
sekundach walki z samochodem wszystko wrocilo do normy a komputer wyswietlil radosny
komunikat "Awaria ESP, zglos sie do mechanika".
Ten durny system najwyrazniej postanowil zaaplikowac max hamulec na jedno przednie
kolo bez zadnego powodu.
Czy wiecie moze jak to jest, ze system typu ESP psuje sie w taki sposob, ze prawie
powoduje wypadek, zamiast sie po prostu wylaczyc? Slyszal ktos kiedys o czyms takim?
Co tam wogole moglo sie zepsuc i jakie sa orientacyjne koszty naprawy ESP?
Saab 9-3 1.8T, 2004 rok
Pozdrawiam
Furi
-
2. Data: 2015-09-10 21:46:59
Temat: Re: Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
Od: Diabełson <h...@s...org>
W dniu 2015-09-10 o 21:33, furifurius pisze:
> Witam grupe
> Jechalem sobie dzis rano do pracy okolo 80 km/h, prawym pasem na dwupasmowce (w
Irlandi). Nagle zarzucilo mi samochodem na lewo tak, ze prawie wjechalem w bok
smochodu ktory jechal obok mnie. Przez chwile pomyslalem, ze sie cos w zawieszeniu
urwalo i lewe kolo stoi bokiem, ale nie to okazalo sie byc przyczyna. Po kilku
sekundach walki z samochodem wszystko wrocilo do normy a komputer wyswietlil radosny
komunikat "Awaria ESP, zglos sie do mechanika".
> Ten durny system najwyrazniej postanowil zaaplikowac max hamulec na jedno przednie
kolo bez zadnego powodu.
>
> Czy wiecie moze jak to jest, ze system typu ESP psuje sie w taki sposob, ze prawie
powoduje wypadek, zamiast sie po prostu wylaczyc? Slyszal ktos kiedys o czyms takim?
Co tam wogole moglo sie zepsuc i jakie sa orientacyjne koszty naprawy ESP?
> Saab 9-3 1.8T, 2004 rok
> Pozdrawiam
> Furi
>
Ja nie słyszałem.
-
3. Data: 2015-09-10 22:10:54
Temat: Re: Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
On 2015-09-10 21:33, furifurius wrote:
> Ten durny system najwyrazniej postanowil zaaplikowac max hamulec na jedno przednie
kolo bez zadnego powodu.
Mogło też być odwrotnie: Koło zablokowało się mechanicznie a ESP
stwierdził brak impulsów lub za dużą różnicę której nie mógł uzasadnić i
się wyłączył wyświetlając komunikat.
-
4. Data: 2015-09-10 22:19:06
Temat: Re: Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
Od: furifurius <f...@g...com>
W dniu czwartek, 10 września 2015 21:10:59 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:
> On 2015-09-10 21:33, furifurius wrote:
> > Ten durny system najwyrazniej postanowil zaaplikowac max hamulec na jedno
przednie kolo bez zadnego powodu.
>
> Mogło też być odwrotnie: Koło zablokowało się mechanicznie a ESP
> stwierdził brak impulsów lub za dużą różnicę której nie mógł uzasadnić i
> się wyłączył wyświetlając komunikat.
Tez mozliwe ale po tym musze przyznac lekko stresujacym zdarzeniu zrobilem troche
kilometrow i nie ma zadnych problemow, obejrzalem hamulce - klocki na miejscu, kolo
zdejme jutro, zeby dokladniej to sprawdzic. Do tego samochod zaczal jechac normalnie
dokladnie w tym samym momencie kiedy uslyszalem pikanie komputera o bledzie ESP i
jego dezaktywacji.
Pozdrawiam
Furi
-
5. Data: 2015-09-10 23:41:50
Temat: Re: Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
Od: Myjk <m...@n...op.pl>
Thu, 10 Sep 2015 12:33:25 -0700 (PDT), furifurius
> ze system typu ESP psuje sie w taki sposob, ze prawie powoduje wypadek,
> zamiast sie po prostu wylaczyc?
W Fabce mi padł czujnik w prawym przednim kole i działy się różne dziwne
cyrki (zwłaszcza przy zakrętach, albo przy jeździe po wybojach). Ergo,
wystarczy uszkodzony jeden czujnik ABS i...
Ale to nie jedyny przypadek gdy kontrola trakcji może przyczynić się do
utraty panowania czy też raczej wyprowadzenia auta z równowagi. RZadko, bo
rzadko, ale może sięzdarzyć. W końcu programiści nie są w stanie
przewidzieć wszystkiego.
Żonę uczulałem jak jechała sama na narty, żeby unikała przejeżdżania i
najeżdżania na różne nawierzchnie, typu mokry/suchy/zaśnieżony asfalt, czy
przejeżdżania przez koleiny śniegowe (a jeśli już, to bez dodawania gazu
czy hamowania), bo rezultat może być opłakany.
Sam niejednokrotnie doświadczyłem zarzucania samochodu przez kontrolę
trakcji w sytuacji pozornie oczywistej. Mam przy domu taki specyficzny
zakręt prowadzący ostro w prawo i jednocześnie z górki -- jak jest śnieg,
to zawsze mnie tam "trakcja" bokiem stawia jak szybciej jadę, a w miarę
normalnie przejeżdża się z wyłączoną trakcją.
Tu jest ciekawy przypadek -- IMHO właśnie sfiksowania kontroli trakcji:
https://youtu.be/fWnVyzY5OY0?t=32s
Także IMO przy niesprzyjajacych sytuacjach, jest to możliwe.
--
Pozdor
Myjk
-
6. Data: 2015-09-11 08:28:36
Temat: Re: Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
Od: Czesław Wiśniak <p...@w...pl>
>> ze system typu ESP psuje sie w taki sposob, ze prawie powoduje wypadek,
>> zamiast sie po prostu wylaczyc?
>
> W Fabce mi padł czujnik w prawym przednim kole i działy się różne dziwne
> cyrki (zwłaszcza przy zakrętach, albo przy jeździe po wybojach). Ergo,
> wystarczy uszkodzony jeden czujnik ABS i...
Dajcie spokoj, moze lepiej pozbyc sie tych wszystkich wspomagaczy bo za
chwile okaze sie, że co drugi wypadek spowodowany jest awaria nowoczesnej
elektroniki i zamiast "stracil panowanie nad pojazdem" beda potrzebne
komisje jak w przypadku katastrof lotniczych :)
-
7. Data: 2015-09-11 11:25:19
Temat: Re: Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>
Użytkownik "Czesław Wiśniak" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
news:mstscl$u6e$1@node2.news.atman.pl...
>>> ze system typu ESP psuje sie w taki sposob, ze prawie powoduje wypadek,
>>> zamiast sie po prostu wylaczyc?
>>
>> W Fabce mi padł czujnik w prawym przednim kole i działy się różne dziwne
>> cyrki (zwłaszcza przy zakrętach, albo przy jeździe po wybojach). Ergo,
>> wystarczy uszkodzony jeden czujnik ABS i...
>
> Dajcie spokoj, moze lepiej pozbyc sie tych wszystkich wspomagaczy bo za
> chwile okaze sie, że co drugi wypadek spowodowany jest awaria nowoczesnej
> elektroniki i zamiast "stracil panowanie nad pojazdem" beda potrzebne
> komisje jak w przypadku katastrof lotniczych :)
Wyrażenie "samochód sam wpadł w poślizg" nabierze sensu.
--
Pozdrawiam,
yabba
-
8. Data: 2015-09-11 13:56:47
Temat: Re: Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
Od: janusz_k <J...@o...pl>
W dniu 2015-09-11 o 11:25, yabba pisze:
> Użytkownik "Czesław Wiśniak" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
> news:mstscl$u6e$1@node2.news.atman.pl...
>>>> ze system typu ESP psuje sie w taki sposob, ze prawie powoduje wypadek,
>>>> zamiast sie po prostu wylaczyc?
>>>
>>> W Fabce mi padł czujnik w prawym przednim kole i działy się różne dziwne
>>> cyrki (zwłaszcza przy zakrętach, albo przy jeździe po wybojach). Ergo,
>>> wystarczy uszkodzony jeden czujnik ABS i...
>>
>> Dajcie spokoj, moze lepiej pozbyc sie tych wszystkich wspomagaczy bo
>> za chwile okaze sie, że co drugi wypadek spowodowany jest awaria
>> nowoczesnej elektroniki i zamiast "stracil panowanie nad pojazdem"
>> beda potrzebne komisje jak w przypadku katastrof lotniczych :)
>
> Wyrażenie "samochód sam wpadł w poślizg" nabierze sensu.
No ale na tym filmie co dał Myk tak to wygląda, auto nagle odbija
w lewo, nie sądzę aby to była wina kierowcy.
--
Pozdr
Janusz_K
-
9. Data: 2015-09-11 15:14:41
Temat: Re: Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>
Użytkownik "janusz_k" <J...@o...pl> napisał w wiadomości
news:msufhu$2dq$2@speranza.aioe.org...
>W dniu 2015-09-11 o 11:25, yabba pisze:
>> Użytkownik "Czesław Wiśniak" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
>> news:mstscl$u6e$1@node2.news.atman.pl...
>>>>> ze system typu ESP psuje sie w taki sposob, ze prawie powoduje
>>>>> wypadek,
>>>>> zamiast sie po prostu wylaczyc?
>>>>
>>>> W Fabce mi padł czujnik w prawym przednim kole i działy się różne
>>>> dziwne
>>>> cyrki (zwłaszcza przy zakrętach, albo przy jeździe po wybojach). Ergo,
>>>> wystarczy uszkodzony jeden czujnik ABS i...
>>>
>>> Dajcie spokoj, moze lepiej pozbyc sie tych wszystkich wspomagaczy bo
>>> za chwile okaze sie, że co drugi wypadek spowodowany jest awaria
>>> nowoczesnej elektroniki i zamiast "stracil panowanie nad pojazdem"
>>> beda potrzebne komisje jak w przypadku katastrof lotniczych :)
>>
>> Wyrażenie "samochód sam wpadł w poślizg" nabierze sensu.
> No ale na tym filmie co dał Myk tak to wygląda, auto nagle odbija
> w lewo, nie sądzę aby to była wina kierowcy.
>
Nie zrozumiałeś przekazu. Chodziło mi, że teraz można przypisać winę za
wypadek samochodowi.
Kilka razy czytałem, że tłumaczenie kierowcy typu: "Jadę sobie, a tu nagle
mój samochód wpadł w poślizg i wjechał do rowu." są bez sensu, ponieważ to
kierowca swoimi działaniami, czyli nierozważną lub nieumiejętną jazdą
doprowadził do wypadku. Samochód jest tylko maszyną, która wykonuje
polecenia kierowcy. Kierowca zawsze jest winny wprowadzeniu w poślizg.
Teraz mamy sytuację, że sam samochód (bez działań kierowcy) może spowodować
wypadek. Pół biedy jak to jest oczywista awaria typu urwanie koła, pęknięcie
śruby, przerwanie kabelka od czujnika. Gorzej gdy wypadek został spowodowany
błędem w sofcie ujawniającym się tylko w specyficznych sytuacjach, nie do
odtworzenia w normalnych warunkach. Wtedy kierowca nie ma szans wybronić się
przed zarzutem spowodowania wypadku.
--
Pozdrawiam,
yabba
-
10. Data: 2015-09-11 16:15:34
Temat: Re: Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "yabba" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:55f2d317$0$8379$6...@n...neostrada
.pl...
>Nie zrozumiałeś przekazu. Chodziło mi, że teraz można przypisać winę
>za wypadek samochodowi.
>Kilka razy czytałem, że tłumaczenie kierowcy typu: "Jadę sobie, a tu
>nagle mój samochód wpadł w poślizg i wjechał do rowu." są bez sensu,
>ponieważ to kierowca swoimi działaniami, czyli nierozważną lub
>nieumiejętną jazdą doprowadził do wypadku. Samochód jest tylko
>maszyną, która wykonuje polecenia kierowcy. Kierowca zawsze jest
>winny wprowadzeniu w poślizg.
>Teraz mamy sytuację, że sam samochód (bez działań kierowcy) może
>spowodować wypadek. Pół biedy jak to jest oczywista awaria typu
>urwanie koła, pęknięcie śruby, przerwanie kabelka od czujnika. Gorzej
>gdy wypadek został spowodowany błędem w sofcie ujawniającym się tylko
>w specyficznych sytuacjach, nie do odtworzenia w normalnych
>warunkach. Wtedy kierowca nie ma szans wybronić się przed zarzutem
>spowodowania wypadku.
Szczegolnie jak prokurator poprosi producenta o ekspertyze :-)
Taki przypadek juz byl w kraju z Mercedesem, pedal gazu w Toyocie stal
sie slynny, na szczescie chyba bez wypadku.
Kolega tez narzekal ze hamuje ... a samochod mu przerywa hamowanie.
Po naprawie czujnikow ABS przeszlo.
J.