  • 11. Data: 2015-09-11 16:43:13
    Temat: Re: Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Mogło też być odwrotnie: Koło zablokowało się mechanicznie a ESP
    > stwierdził brak impulsów lub za dużą różnicę której nie mógł uzasadnić i
    > się wyłączył wyświetlając komunikat.

    Miałem tak z ABS-em. Za duża różnica prędkości kół z dowolnego powodu
    i ABS w Toyocie wywala błąd i się wyłącza. I wg mnie prawidłowo.

    --
    Suzuki GSX 1300R Hayabusa 2000 r. & Toyota Yaris I FL 1.3 2004 r.
    http://motogof.tumblr.com/

  • 12. Data: 2015-09-11 16:46:43
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    yabba <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> wrote:

    > Wtedy kierowca nie ma szans wybronić się przed zarzutem spowodowania
    > wypadku.

    Powinny być w samochodach czarne skrzynki, jak w samolotach. Oczywiście
    bez rejestracji rozmów w kabinie, ale z ciągłą rejestracją sygnałów ze
    wszystkich czujników. Wtedy wiele takich spraw byłoby wygranych.

  • 13. Data: 2015-09-11 16:48:50
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    > Czyli ruszenie z poślizgiem wyłącza ABS?

    Nie - nie tak od razu. Ale ABS potrafił mi się wyłączać przy szybkiej
    jeździe na kole dojazdowym. "Ruszenie" z jednym zablokowanym kołem (bo
    np. drugie jest w powietrzu i dyfer działa) też wyłącza ABS.

  • 14. Data: 2015-09-11 16:50:47
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "Gof" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości

    > Miałem tak z ABS-em. Za duża różnica prędkości kół z dowolnego powodu
    > i ABS w Toyocie wywala błąd i się wyłącza. I wg mnie prawidłowo.

    Czyli ruszenie z poślizgiem wyłącza ABS?

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 15. Data: 2015-09-11 17:34:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gof" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >ze
    >wszystkich czujników. Wtedy wiele takich spraw byłoby wygranych.

    Tak ja ta ze Smolenska, prawda ? :-)

    Poza tym skoro komputer uznal, ze nalezy skrecic, to pewnie z
    czujnikow zarejestruje sie, ze kierowca wpadl w poslizg :-)

    J.

  • 16. Data: 2015-09-11 17:49:42
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Thu, 10 Sep 2015 12:33:25 -0700 (PDT), furifurius napisał(a):

    > Witam grupe
    > Jechalem sobie dzis rano do pracy okolo 80 km/h, prawym pasem na dwupasmowce (w
    Irlandi). Nagle zarzucilo mi samochodem na lewo tak, ze prawie wjechalem w bok
    smochodu ktory jechal obok mnie. Przez chwile pomyslalem, ze sie cos w zawieszeniu
    urwalo i lewe kolo stoi bokiem, ale nie to okazalo sie byc przyczyna. Po kilku
    sekundach walki z samochodem wszystko wrocilo do normy a komputer wyswietlil radosny
    komunikat "Awaria ESP, zglos sie do mechanika".
    > Ten durny system najwyrazniej postanowil zaaplikowac max hamulec na jedno przednie
    kolo bez zadnego powodu.

    > Czy wiecie moze jak to jest, ze system typu ESP psuje sie w taki sposob, ze prawie
    powoduje wypadek, zamiast sie po prostu wylaczyc? Slyszal ktos kiedys o czyms takim?
    Co tam wogole moglo sie zepsuc i jakie sa orientacyjne koszty naprawy ESP?
    > Saab 9-3 1.8T, 2004 rok

    Miałem dość podobną awarię, a ponieważ było to w Vectrze C (chyba bardzo
    podobnej), to może chodzić o to samo.

    W piaście przedniego koła dostało się coś pomiedzy czujnik ABS, a pasek
    magnetyczny (który jest gumowy) i poniszczyło ten pasek w taki sposób że
    mógł się nieco przemieszczać.

    Zdarzało się że poruszył się tak, że czujnik przestawał odbierać część
    impulsów co odbierał jako spadek prędkość obrotowej koła, co powodowało
    różne dziwne reakcje ze strony ABS i ESP.
    Aż do momentu w którym system stwierdzał że rozjazd między obrotami lewego
    i prawego koła jest za duży i wyłączał systemy.

    Z przyczyn może to być uszkodzenie jakiegoś przewodu (chociaż to powinno
    być wykryte od razu - bez żadnego szarpnięcia) albo właśnie okolic czujnika
    bądź paska magnetycznego.

  • 17. Data: 2015-09-11 18:31:41
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 11.09.2015 o 17:34, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Gof" napisał w wiadomości grup

    > Tak ja ta ze Smolenska, prawda ? :-)
    >
    > Poza tym skoro komputer uznal, ze nalezy skrecic, to pewnie z czujnikow
    > zarejestruje sie, ze kierowca wpadl w poslizg :-)

    I może mieć rację.
    Może jakiś olej na drodze był w który wjechało się jednym kołem.

  • 18. Data: 2015-09-11 18:52:19
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Thu, 10 Sep 2015 23:41:50 +0200, Myjk napisał(a):

    > Żonę uczulałem jak jechała sama na narty, żeby unikała przejeżdżania i
    > najeżdżania na różne nawierzchnie, typu mokry/suchy/zaśnieżony asfalt, czy
    > przejeżdżania przez koleiny śniegowe (a jeśli już, to bez dodawania gazu
    > czy hamowania), bo rezultat może być opłakany.

    W takim wypadku lepiej odpiąć czujnik ABS - zazwyczaj wystarczy
    którykolwiek i już problem zniknie. Tyle że ABS nie będzie działał.

    > Sam niejednokrotnie doświadczyłem zarzucania samochodu przez kontrolę
    > trakcji w sytuacji pozornie oczywistej. Mam przy domu taki specyficzny
    > zakręt prowadzący ostro w prawo i jednocześnie z górki -- jak jest śnieg,
    > to zawsze mnie tam "trakcja" bokiem stawia jak szybciej jadę, a w miarę
    > normalnie przejeżdża się z wyłączoną trakcją.

    ESP stawia "bokiem" jak wykrywa poślizg podsterowny.
    Zazwyczaj jest to prawidłowe.

    > Tu jest ciekawy przypadek -- IMHO właśnie sfiksowania kontroli trakcji:
    > https://youtu.be/fWnVyzY5OY0?t=32s

    To wygląda na urwanie się prawego tylnego koła (2-3 przed zderzeniem), a
    potem lekki lewy skręt był już nie do opanowania.

  • 19. Data: 2015-09-11 19:18:06
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > Nie - nie tak od razu. Ale ABS potrafił mi się wyłączać przy szybkiej
    > jeździe na kole dojazdowym. "Ruszenie" z jednym zablokowanym kołem (bo
    > np. drugie jest w powietrzu i dyfer działa) też wyłącza ABS.

    To chyba żart Japończyków! Co to za niedorobiony model Toyoty?
    Ja miałem taką sytuację, że z tyłu stanął zacisk i po świeżym śniegu z
    zablokowanym kołem jechałem niecały kilometr i dopiero wtedy ABS się
    wyłączył. Samochód to Fiat Stilo.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 20. Data: 2015-09-11 19:22:01
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > I może mieć rację.
    > Może jakiś olej na drodze był w który wjechało się jednym kołem.

    I mamy sytuację, że Syrenka na łysych oponach przejechałaby po takim oleju
    zmieniając swój tor jazdy o 1 stopień, a super hiper ekstra nowoczesny
    samochód wykonuje zwrot o 180 stopni.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba